Gå til innhold

VATSIM på NRK Petre


Eirik Sørensen

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Får ikke til???? Jeg finner jo ikke dere

 

Vanskelig å gå deg hjelp når du ikke forklarer hva du har problemer med. Men for å koble opp og fly online så må du ha følgende program i tillegg til flightsimmen din:

 

Squawkbox (SB)

Roger Wilco om du skal benytte voice

FSUIPC

HostSB

 

De to siste er tilleggsmoduler som du må ha for at dette skal funke og de legges i mappen modules i flightsimmen.

SB må du installere den versionen som passer for din version av flightsim. Har du FS2002 skal du benytte SB ver 2.3 beta5. SB installeres som angitt. For oppkobling kan du se instruksjon HER

 

Når det gjelder hvilke servere du skal benytte så kan du bruke hvilken som helst av serverne på VATSIM. Du finner en liste over disse HER

 

I SB må du også justere rangen for hvor langt unna du skal se andre fly. Denne settes til maks som er 40nm.

 

Når det gjelder voice så vil hver controller sette opp et eget voicerom. Aktive controllere innenfor ditt område finner du i listen i SB som heter ATC directory. (du høyreklikker i SB vinduet og ser da de ulike valgene)

 

Håper dette hjalp deg i gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, tusen takk til alle dere som stilte opp som ATC i dag. Fra klarering på Gardermoen og frem til parkering på Sola, var vi innom syv ATC-posisjoner. Ikke før vi hadde fått etablert kontakt med én flyveleder, så var det over til neste. Og reporteren fra NRK Petre var fra Stavanger-området, så han lærte meg litt mer geografi fra området også. Under innflyvningen viste han meg til og med øya han kom fra. Men huset hans klarte vi ikke å få øye på.

 

NRK Petre var med i 2 timer og fikk med seg alt fra start til landing, i tillegg til en rask innføring i flyveleders verden på VATSIM. Men ikke forvent dere 2 timers sending fra VATSIM "" Innslaget blir sannsynligvis 5-6 minutter. Så får vi se hva som kommer med...

 

Takk også til dere piloter som stilte opp, selv om det gjerne kunne vært noen flere. Men det ble i hvertfall ikke bare oss som pratet med ATC ""

 

Innslaget vil bli sendt på NRK Petre tirsdag 11. mars mellom kl. 0900 og 1100 (nøyaktig tidspunkt vet jeg forhåpentligvis på mandag).

 

NRK Petre har ca. 90.000 lyttere på disse sendingen, så da kan vi jo håpe at noen flere forsøker online flyvning fremover ""

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres flott ut!

Desverre så jeg denne posten for sent til at jeg fikk vært med å fly, men jeg får høre litt på radioen i timen!

Hehe, lurte også på om noen kunne si meg NRK Petre frekvensen i Sør-Trøndelag?

Du får komme tilbake med tidspunkt senere, tror ikke min kjære lærer liker at jeg sitter med øreproppene hele timen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innslaget vil bli sendt på NRK Petre tirsdag 11. mars mellom kl. 0900 og 1100 (nøyaktig tidspunkt vet jeg forhåpentligvis på mandag).

Funnet ut eksakt tid? =)

noen som kommer til og ta opp og legge ut her?

 

Ja, det er ikke bare Jarle som sitter å venter..

Hehe, håper noen kan ta det opp, har Tysk i de 2 timene og læreren kommer seriøst til å gi meg LEKSER om jeg ikke følger med i timen..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah! Jeg hater meg selv! At jeg ikke så dette før ""

 

Er det noen som har tatt opp, eller? Ev. har kanskje NRK lagt ut opptak på sine nettsider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil høre på reportasjon fra NRK Petre, gå til http://rodcast.hiof.no/, velg Program: Pullover og dato 18.03.03. Innslaget presenteres helt først i programmet, men starter rundt kl. 0907.

 

Jeg har ikke hørt hele selv enda, så jeg vet ærlig talt ikke hvordan dette ble. ""

 

En og annen kjent ATC-stemme dukker også opp. ""

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diggbart hhe ikke helt fin lading men hehe.

Lurt å ha kontroll over speeden.

 

Etter å ha slått av motorene så er det liksom bare å puste ut "POHHHO" og gå å ta en røyk. HAHHAHAHHA

 

Børge ikke så hastig nå da heh må jo få lov til å endre også etter en feil er ikke supermann heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre: Hehe, den er grei :P.

 

Eirik: Knallbra "". Synd med innflyvningen, men det er vel sånn man liker det. Det å bli litt smånervøs gir et lite kick "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært å grevd dypt ned i arkivet til Pullover (tilbake til 80'tallet) uten å finne noe av interesse.

En ting er iallefall sikkert, opptaket finnes en eller annen plass her i verden, om den er i en privat husstand i USA, i kjellern på Norges Bank eller i arkivet til NRK i Oslo, så finnes den!

Bare du gidder lete det fram ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...