Gå til innhold

Når faller valget mellom F16 og EF2000 ???


Gjest

Anbefalte innlegg

Det ser ut som om valget allerede har blitt F-16, ihvertfall i følge December 99 utgaven av bladet "Air International":

"Norway's request on October 28 was for 30 Lockheed Martin F-16C/D Block 60 or 50+ aircraft. The aircraft will be powered by either the F100-PW-229A or F110-GE-129 EFE engine and configured with APG-68(V)7N, APG-68(v)XM or Agile Beam Radar with electronically scanned antenna.

Three spare engines and the Joint Helmet-Mounted Cueing Sytem would also be included in the $2.6 billion deal, together with support equipment, spares and training. The aircraft are intended partially as attrition replacements and also to replace older aircraft which have passed their useful service life, therefore not increasing the overall size of the Royal Norwegian Air Force F-16 complement.

The new aircraft will have 80-90% compatability with the existing RNoAF fleet but provide a more advanced capability than the aircraft they are replacing. Some offset work is also anticipated as part of the deal. Norway had narrowed down contenders for its replacement to either the Eurofighter Typhoon or F-16 earlier this year and would now seem have decided on the latter as the preferred option."

 

God Jul og Godt Nyttår

Håkon

-ENBR-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet når valget mellom ef2000 og f16 blir avgjort ???

Hva håper dere blir det nye flyet i det norske forsvaret

det tradisjonelle f16 eller det nye EF2000 ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært litt kult om det ble EF2000 men Nordmennene skjenner jo best til F16. Så jeg håper det blir det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

For bytter de fly type så må de sikkert bytte litt på taktikkene.

------------------

God Jul Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det var i et eller annet tidsskrift, så var sjansene for at det ble EF2000 og ikke F-16 veldig store. Problemet hvis EF2000 velges er jo at det er betydelige kostnader knyttet til oppgraderinger av tekniske basert, personell osv osv, men vi kan vel også regne med at produsenten av EF2000 betaler en del av det gildet for at de skal bli valgt.

Som sagt, så husker jeg ikke helt hvor jeg leste dette.

Christian

------------------

I don`t need a signature.

http://Oppvask.com"'>http://Oppvask.com" TARGET=_blank>http://Oppvask.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville absolutt være dumt å kjøpe f16 da dette er et avleggs fly, og Norge ville være de siste som kjøper det før produksjonen legges på is, og et nytt fly introduseres. Det eneste riktige ut fra et militært synspunkt vil være å satse på Eurofighter, da man også kan være med å ta del i den videre utviklingsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del feil ute og går her. F-16, som tidligere ble produsert av General Dynamics ble kjøpt opp av Lockheed Martin. Der bestemte en seg for å oppgradere flyet for å bringe liv i produksjonen igjen.

F-16 Fighting Falcon ble til F-16 Block 50/60/100... Den nye oppgraderingen er av cockpit og dens instrumentering samt motorer og en ny generasjon av Elektriske systemer i flyet. I tillegg mener jeg at flyet også har fått nye og mer avanserte våpensystemer.

Dette har ført til at F-16 er blitt ett moderne alternativ til andre fly som er på markedet F.eks Eurofighter Typhoon og Saab Gripen. Flyet har også ett godt utgangspunkt i og med at en hel del av verdens luftforsvar bruker denne flytypen, og ved å kjøpe inn denne flytypen vil en spare en god del penger i opptrening av mannskaper.

Men flyet er basert på ett design som strekker seg tilbake

til -70tallet. I tillegg har flyet hatt en rekke mysteriske ulykker som det bl.a ble laget en amerikansk film om. Dette mener jeg gikk på elektriske problemer som kunne få følger for høydemåler samt rate of climb indicator.

En fordel med Eurofighter er derfor at det baserer seg på ett helt nytt design. Flyet er spekket med elektronikk, det har to moterer som er mye sikrere. I tillegg er det vist i Norge at flyet har muligheten til å operere ut av kortbaneflyplassene som vi har mange av her i landet.

Stort sett sier jeg meg enig i at visst hadde det vært kult med Eurofighter, men seriøst er det mye mer fornuftig å kjøpe F-16.

 

Fprtsatt God Jul & Godt Nyttår

Håkon

-ENBR-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt innlegg, Håkon!

Bare en liten tilleggsopplysning/korreksjon(?). F-16 opererer allerede fra kortbaneplasser i Norge. På disse flyplassene er det bremeswirer i endene av stripa. Flyene øver også på disse flyplassene. Stokka Sandnessjøen og Skagen Stokmarknes er to. Når F-16 i Bodø trener short-field høres det godt!!

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at den F16 Norge vurderer å kjøpe er nytt og moderne og kan konkurrere med Eurofighter. I så måte er det vel bare skroget som er det samme på den F16 som vurderes kjøpt og den gamle (pre MLU) vi har. Men Norge blir likevel blant de siste som i så fall kjøper denne flytypen, før produksjonen legges på is. Dette er betenkelig hvis vi ser langt fram i tid. Det at så lite er likt med den gamle serien F16 og den nye bør jo også være argument for å kjøpe Eurofighter.

Daniel Skjeldam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, mye av det som er sagt her er riktig. Det som derimot ikke er riktig er at F16 kan konkurrere i divisionen til Eurofighter. Når man skal kjøpe et jagerfly må man vite hva det skal brukes til. F.eks vil norske jagerfly bli brukt i luft til bakkerollen eller primært i luft til luft rollen. Derav alle nye våpen. Dagens F16 (N) flyr med AMRAAM luft til luft missiler som nok har en forventet levetid langt ut i millenium. Fordelen med dette missilet er at du kan engasjere flere mål samtidig på lang avstand. Da blir kanskje ikke manøvrering så viktig som endurance etc. Valget er ikke tatt men for samme pris får vi ca 30 eurofighter mot 60 -70 F16. Men F16 er på vei ut og det er kanskje ikke så lurt å kjøpe som siste mann?

Ellers kan jeg jo også si at passive og aktive varslings systemer i eurofighter langt overgår F16.

Håper dette var litt oppklarende.

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest et sted at Norge vurderer å hoppe over både Eurofighter Typhoon og F-16 for å vurdere JSF (Joint Strike Fighter) fra Boeing?

Noen enige???

Andreas

------------------

Andreas Gimmestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhh...... Til opplysning så er ikke JSF noen flytype. Det er et amerikansk kampflyprogram som Norge deltar sammmen med bl.a Danmark, Nederland og USA. Dette er et program som Norge deltar i som en langsiktig forberedelse for valg av fly rundt 2015.

Så valget for luftforsvaret ligger fortsatt mellom Eurofighter 2000 og F-16C Bloc 50N.

------------------

---------------

Mvh. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...