Gå til innhold

Noen som bruker X-plane?


Jan Otto Ruud

Anbefalte innlegg

Jeg lastet ned X-plane demoen her om dagen, og synes det var morsomt å prøve noe annnet enn FS2002. Siden jeg ikke er noen pilot er det nok vanskelig å bedømme, men jeg synes kanskje at flyene oppfører seg litt mer realistisk i X-plane, men det er litt dårlig på fancy grafikk. Framerate er langt bedre enn jeg oppnår i FS2002 utenat jeg fant noen måte å måle det på. Er det andre enn Mac brukere som flyr med X-plane tro?

 

Jeg tviler på om jeg kommer til å kjøpe det, men det hadde vært artig å høre om noen har prøvd det, og hva dere synes om det før jeg eventuellt drar fram VISA kortet for å få en fullversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microsoft gjør sitt beste for å lage heftig grafikk og finne på nye triks for å trekke ned FPS. Flyrealsismen blir det så som så med. Mens X-plane har forstått hva en flysimulator er til for, og har markedets desidert mest realistiske flybevegelser med mindre du går for real flyging. Du får det tvilsomt mer realistisk på PC de første tiårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microsoft gjør sitt beste for å lage heftig grafikk og finne på nye triks for å trekke ned FPS. Flyrealsismen blir det så som så med. Mens X-plane har forstått hva en flysimulator er til for, og har markedets desidert mest realistiske flybevegelser med mindre du går for real flyging. Du får det tvilsomt mer realistisk på PC de første tiårene.

 

Det kommer vel helt an på hvordan du definerer realistisk. For meg er ett element i realisme at du kan "kikke ut gjennom vinduet" og se landskap som ser tilnærmet ut slik som det ser ut i virkeligheten, at du kan "ta en tur opp i tårnet" og se ut over en flyplass trafikkert av 'virkelige' flyselskaper, at du kan "kikke deg over skuldra" og se seter og passasjerer. Lista kunne blitt mye lengre men poenget er at det er flere elementer i "flyrealisme" enn det du kaller "realistiske flybevegelser". Men uansett er det flott at det finnes alternativer med forskjellig fokus, så kan jo jeg velge MSFS og du velge X-plane. Eller hva? ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Klart man bruker X-Plane! ""

Jeg pleier å si at MSFS er en flysimulator-simulator, mens X-plane faktisk simulerer å fly. Litt mer utførlig sagt, består MSFS sin simulering av en rekke forhåndsdefinerte data som er samlet i air-fila for hvert fly. X-plane, derimot, måler kontinuerlig hver del av flykroppens bevegelse gjennom lufta, beregner løftekomponentene og motstand i sanntid etter aerodynamiske lover. Derfor er det mulig å utføre stall, spinn og side-slip i X-plane, mens dette kan aldri bli korrekt i MSFS slik den er laget.

 

Dette er spesielt merkbart for mindre fly og helikopere, og for den som har fløyet i virkeligheten, er de overlegne flybevegelsene åpenbare. X-Plane er sertifisert for visse prosedyrer ved flygerutdannelse for trafikkflygere.

 

X-plane brukes av flere flyfabrikanter til å prøve ut flymodeller på eksperimentstadiet, bl.a. er den brukt ved produksjon av et gyrokopter som nylig hadde sin jomfrutur. Se bildene nederst på hjemmesiden til X-PLane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...