Gå til innhold

Widerøe refses av HSL


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Heisann Helge, jeg skal kaste inn et par syn på slutten... og dette er kun min observasjon ""

men her ble det stilt spørsmål om sikkerheten i Widerøe er svekket
Jeg tror vi kan si at det overhodet ikke finnes noe som helst grunnlag, basert på den informasjonen som er tilgjengelig om dette uhellet i dag, om at sikkerheten i Widerøe er svekket på grunn av SAS kontrol! Det ble brakt frem et emne av Tommy om gyldigheten av friksjonsmålerene som brukes i dag, og dette temaet har jeg litt greie på "" Nå fallt jeg for fristelsen, og gikk i mot mine egene prinsipper, og begynnte å spekulere på utfallet... og det er bare tøys..! Jeg har jobbet i denne industrien i mange år Helge, i flere lignene tilfelle, og det er som sitert...
det er veldig lett å sitte igjen med egg i fjeset når man hopper til konklusjoner før all tilgjenglig informasjon er studert
Du kan jo for eksempel lese om dette uhellet Widerøe Dash 8 i havari rapporten og se på all informasjonen, relevant eller ikke, som var analysert "" Vi spøker ofte med noe som sier "...don't confuse the issue with facts.." "" Jeg tror det er best å vente til rapporten er ferdig, og da kan man begynne å lese mellom linjene og trekke konklusjoner.. Temaet om "Aircraft Operation on Contaminated Runways" er ikke slutt..

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det eieren SAS som trekker for mye penger ut av Widerøe, som jo går med overskudd, eller er disse alvorlige hendelsene rent tilfeldige. Jeg tror at det ligger noe bak her også...

Ja,dette er en helt naturlig tanke.

Sklir du av rullebanen....ja da må SAS ha en finger med i spillet...det ligger jo i navnet

SAS ... Slipping And Sliding.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke trukket noen form for konklusjon, stiller kun det samme spørsmål som HSL gjorde om Widerøe's sikkerhet og mulige mangler.

 

Ellers må det være mulig å diskutere slike hendelser i et flyforum uten at noen stadig skal frem med at man ikke skal trekke konklusjoner. Det er det ingen her som kan gjøre, men å diskutere hva som kan ha skjedd er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe regner med en til to "utforkjøringer" i året. I år har de hatt en, i fjor hadde de faktisk ingen, og årene før 1-2.

 

Når du lander på så korte baner, og kommer inn med 50 meter per sekund (banen er 800 meter lang), da bør du ikke bomme med mer enn et par sekunder.

 

Kortbanene er bygd slik at Widerøe's Dash8 skal kunne bremse kun med hjulene, uten å bruke disk/reverse/flaps og hva som verre er. Når en Dash8 går inn for å bremse hardt, da bremser den så hardt at du henger i selene.

 

Sikkerheten rundt Widerøe er helt på topp. De har trent mannskap, og når du flyr på så korte baner, med så små marginer, da må du iblant regne med en avsklidning eller to i året.

 

Ang. det med bremsetesting så vet jeg at pilotene som oftest gir F i denne, da de til tider er helt feil. De tar den selvfølgelig med i beregningen, men alt for mange ganger har piloter, ikke bare i Widerøe, blitt overrrasket over at det er mye glattere enn de tror.

 

Og på de små banene, hvor de da har minimale marginer, er det lett at det kan skje små uhell. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe regner med at flyene deres havner utenfor rullebanen?? Verste jeg har hørt...du skremmer jo av passasjerer med å si noe slikt ""

 

Påstanden din om at sikkerheten er på topp i det flyselskapet kjøper jeg ikke uten widere. Det finnes kortbaner i andre land også, der vi hører om langt færre uhell i hvert enkelt flyselskap. Jeg tviler på det som du antyder at årsaken til dette er at banene ikke er lange nok, da blir det jo Avinor's ansvar. Mener du at Avinor ikke er til å stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstanden din om at sikkerheten er på topp i det flyselskapet kjøper jeg ikke uten widere. Det finnes kortbaner i andre land også, der vi hører om langt færre uhell i hvert enkelt flyselskap.

Må jo være dårlig journalistikk fra VG sin side da, siden vi ikke hører om det ""

At du ikke uten videre godtar at sikkerheten i Widerøe er på topp faller dem sikkert tungt for brystet selv om de har stor respekt og høster mye anerkjennelse også utenfor landets grenser for sine kortbaneoperasjoner.

At endel episoder kunne vært unngått med bl.a. lengre baner er vel ganske innlysende. Mye et kostnadspørsmål, som det meste annet i luftfarten...

 

Clamer som er imponert over at Widerøe klarer seg så bra som de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man går friskt ut med at noen ikke har gjort leksa si, kan det være en idé å lese HSL's rapport om utforkjøringen i Hammerfest. Rapporten er meget omfattende, og gir et godt innblikk i vinteroperasjoner på kortbaneplassene. Bl a plasseringen av PLASI og svakheten med friksjonsmålingene. Det er flere aktører enn WF som har forbedringspotensial. Ikke minst gir rapporten et mye bedre grunnlag for diskusjon enn heftige påstander.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er iallfall den kortbane-nettet er bygd for

Vi ikke si at kortbanenettet er for kort!

Disse utforkjøringene til Widerøe, ifg raportene har de jo kjørt ut på siden av banen,aldrig i enden ""

 

Ved den hardelandinga i Førde så stoppe WF-maskina ved stopplinja på enden av rullebanen, mener jeg å ha lest ett eller annet sted iallfall, så der var rullebanen nesten for kort ja ""

 

Man kan jo si at rullebanene ikke er for korte men for smale ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...