Gå til innhold

Lavt søkerantall på LFS.


Gjest

Anbefalte innlegg

Fikk 7 på synstesten fordi jeg har -1 i syn... Derfor er det helt umulig å bli pilot i forsvaret... Der gikk den drømmen i knus. "" Kan ikke bli heli pilot engang eller fly hercules (i forsvaret). Heli og Hercules flys som kjent av avdanka Jagerpiloter...

 

Så jeg søkte på Kavleriet! Tanks... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større mulighet for oss som lurer på å søke seg inn i militæret ""

 

Mvh Vegard Nilsen

 

Tviler vel egentlig sterkt på at de firer noe på kravene, bare fordi det er færre som søker et par år...det kan de egentlig ikke gjøre heller...fordi det er få som søker så må de tre som blir sendt videre til jagerfly være folk som egentlig ikke er kvalifisert til å gjøre dette...

Og Forsvaret spanderer en utdannelse til 11 millioner på en som ikke er egnet...nei tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som håper på at det blir lettere å komme inn på LFS vil nok bli skuffet. Samme gjelder for uttaksflygingen. Søknadsmassen har variert i alle år, men det er aldri gitt etter for kravene som stilles, hverken for opptak eller uttaksflyging. Standarden er gitt.

At helikopter og multi som kjent flys av avdankede jagerflygere (?)", hvor i all verden har du det fra Thomas Vatne?

 

Hans Petter Stue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er sånn"..javel..dette var nytt for meg. Som helikopterflyger i Luftforsvaret trodde jeg at jeg visste hva som foregikk på dette området, og ærlig talt fatter jeg ikke hva du skriver her (sorry).

 

Dersom du tenker på at noen jagerfly elever kommer fra USA og etterhvert blir konvertert til helikopter har det sin forklaring i at det bygges opp et større helikoptermiljø mtp.ny skvadron(334), og at det derved er et større behov for helikopterflygere enn for jagerflygere (som allerede er for mange).

 

Hans Petter Stue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre, sa det bare litt feil. Helikopter er vel så vanskelig som jagerfly etter hva jeg har forstått, med balanse kunst og slikt.

 

Det var godt å høre egentlig at det var de samme kravene, for da har jeg ikke søkt feil... Det er vel der jeg har misforstått det litt, på kravene.

 

Får til helikopter flyging relativt bra på FS2002 med 80% realism, men det kan vel ikke måle seg med virkligheten, eller hva er din erfaring med det.

 

Hvordan var det å prøve nødlanding første gang?? Nervøst?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdanka jagerflygere flyr heli og multi var nytt for meg og!! ""

Nå er det nå engang slik at når man er ferdig med LFS får man et valg der man kan ønske seg til flytype. Som regel er dette riktignok Fighter de fleste velger, men man kan godt velge noe annet hvis man vil. På mitt kull var det to stykker som satt opp Heli-Multi-Jager som prioritering. Grunnen til at jager kom til slutt, og ikke i midten, som man kanskje skulle tror, er at hvis man ikke setter jager på 1. plass, så får man det ikke, selv om man har vært tidenes beste flyelev. Grunnen er at forsvaret ikke vil "presse" noen til å fly jager, uansett hvor godt egnet de egentlig er til det.

Dessuten er det 6 stk som får jagerflyplass i USA per år så vidt jeg vet, hvis det ikke har forandret seg den siste tiden da...

Grunnen til det lave søkerantallet er kanskje forklart i den linken som er først i tråden her. Det at vi nå har fightere i afghanistan kan ha fått enkelte til å tenke seg om to ganger...

Men som sagt, svingningene på søkerantallet har alltid gått opp og ned, men aldri så mye som nå tror jeg. Det var andeledes på 80-tallet ja! Husker når jeg var på opptak. På selsksjonssenteret hang det en graf over søkerantall siden 70-tallet tror jeg. Det lå på rundt 4-500 hvert år untatt i 1986, da var det 1600 søkere... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon vil ikke bli godtatt. Har du ikke 100% normalt syn så er det bare å glemme en karriere som flyger i forsvaret. Surt for enkelte,men sånn er det bare.

 

Syns egentlig dette er en ganske idiotisk regel, da man fint kan bruke briller hvis man må det etter at man er ferdig med utdannelsen...

 

Er jo klar over at de ikke pælmer deg ut fordi du blir eldre og synet ditt svekkes av den grunn når de har brukt masse penger på utdannelsen din, men da syns jeg det er ganske paradoksalt at mange får drømmene sine knust på opptaket fordi de kanskje ikke har 100% normalt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg synes også at det er litt rart at de krever 100% normalt syn for å komme inn.Men når du først er utdannet for eksempel jagerpilot så kan du bruke briller/linser hvis synet blir svekket.Går fint ann å trekke 9G med linser.Har spurt mange om akkurat dette tidligere,men aldri fått noe godt svar... "det er bare sånn" den holder ikke azz.. den må de dra lenger ut på vidda med ""

 

Håper inderlig at synet mitt holder seg slik som det er nå i noen år til,slik at jeg kan komme inn LFS. Var hos optiker å tok synstest på slutten av sommern i fjor..da hadde jeg 0/0 på begge øyne,altså normalt syn....heldigvis ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

normalt og normalt... Hva er normalt? Veldig mange er nærsynte/langsynte nå til dags, eller hva?

 

Håper inderlig at synet mitt holder seg slik som det er nå i noen år til,slik at jeg kan komme inn LFS.

 

Kommer ann på hvor gammel du er... Jeg ble nærsynt i tidsrommet 16/17 år, og det er da det som oftest skjer hvis en har annlegg for det ifølge optikeren.

 

Alt kommer ann på arvematriale og hva genene har på lur ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Har spurt mange om akkurat dette tidligere,men aldri fått noe godt svar... "det er bare sånn" den holder ikke azz.. den må de dra lenger ut på vidda med ""

 

Grunnen slik jeg har fått forklart det er at hvis man har "normalt" syn ved inntak, så er det vesentlig mindre sjangse for at personen kommer til å utvikle alvorligere synshemming senere i live, sammenliknet med en person som i 18-19 års alderen allerede har dårlig syn... Det er faktisk ikke alt man kan korrigere med linser. Min mor f.eks. (ikke det at hun er noen bra flykandidat tror jeg... "" ) har skjeve hornhinner, og fikk anbefaling av optikeren å bruke briller fremfor linser, da linser ikke ville korrigere synet bra nok. På den annen side er det jo også mange (gamle "" )jagerflygere som bruker briller...

Sakens kjerne er vel at uansett hvor mye du vrir og vender på det, så vil den piloten som har fått utlevert "normale" Eyeball Mk1 ha en (liten) fordel ovenfor den piloten som må bruke briller/linser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne er vel at uansett hvor mye du vrir og vender på det, så vil den piloten som har fått utlevert "normale" Eyeball Mk1 ha en (liten) fordel ovenfor den piloten som må bruke briller/linser...

 

Nå er jo ikke det å få først "visual" på fienden, så utrolig viktig lenger.

Da kamp som oftest forgår på lengre avstand med AMRAAMs og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er greit nok, men det er ikke bare det å se fienden på lang avstand det dreier seg om her. Det er mye annet du skal se både under dag/natt forhold, ulike værforhold som redusert sikt, turbulens osv. uten å sitte å anstrenge øynene å bli sliten av den grunn. Jeg brukers selv briller når jeg flyr, har også disp til å bruke linser. Kan på dagtid fint fly uten, men vile nok fort bli sliten på natten. En annen ting er jo at halvparten av Luftforsvarets flygere i dag hverken fyrer av AMRAAM og liknende men flyr multi eller helikopter.... ""

 

Men nå sporer vel diskusjonen litt av. Det skulle vært interessant å vite hvile argumenter og holdninger dere her på forumet, som ser på dere selv som mulige kandidater til LFS, har til foreksempel 12års plikttjeneste, beordrings system, internasjonal tjeneste etc opp mot foreks, familieliv og annen utdanning. Anyone?

 

Hans Petter Stue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå sporer vel diskusjonen litt av. Det skulle vært interessant å vite hvile argumenter og holdninger dere her på forumet, som ser på dere selv som mulige kandidater til LFS, har til foreksempel 12års plikttjeneste, beordrings system, internasjonal tjeneste etc opp mot foreks, familieliv og annen utdanning. Anyone?

 

Hans Petter Stue

 

Ville ikke tvilt ett sekund... Det er jo utdanning det for annen jobb etter tjeneste, og som helikopter flyger vil du tjene mye på jobb etterpå...

 

Er det sånn at det går an å kjøpe seg ut av kontrakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne er vel at uansett hvor mye du vrir og vender på det, så vil den piloten som har fått utlevert "normale" Eyeball Mk1 ha en (liten) fordel ovenfor den piloten som må bruke briller/linser...

 

Nå er jo ikke det å få først "visual" på fienden, så utrolig viktig lenger.

Da kamp som oftest forgår på lengre avstand med AMRAAMs og liknende.

 

Det du beskriver her er "idealsituasjonen", og i en stridssituasjon hender det ganske ofte at driten treffer vifta... Vi kan ikke plukke ut folk som bare fungerer når hele systemet er inntakt (AWACS, GCI, FAC ol.). Hvis disse systemene av en eller annen grunn faller ut, da er man alene og må selv fikse situasjonen, noe som med en F-16AM ofte tilsier VisID. I tillegg er det også ofte ROEs som tilsier at man skal ha VisID før man har lov til å skyte, selv om man har en EID.

Dessuten så må man også huske på at synet ikke bare går på flyging. Hvis man blir skutt ned, så vil man med stor sannsynlighet miste eventuelle briller. Og flykte på natten gjennom skogen med fi i hæla blir i hvertfall ikke lettere om man har -3 på begge øya...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå sporer vel diskusjonen litt av. Det skulle vært interessant å vite hvile argumenter og holdninger dere her på forumet, som ser på dere selv som mulige kandidater til LFS, har til foreksempel 12års plikttjeneste, beordrings system, internasjonal tjeneste etc opp mot foreks, familieliv og annen utdanning. Anyone?

 

Hans Petter Stue

Lengden på plikttjenesten i forhold til flygetid trekker i alle fall hos meg ned interessen for LFS.

Hans Petter, så du for øvrig programmet om den danske Lynx'en?

 

Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...