Gjest Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Det ser ut som om det ikke bare er sivil flybransje som sliter for dagen, også militæret merker nedgangen i flybransjen generelt. Lavt søkerantall på LFS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard Nilsen Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Større mulighet for oss som lurer på å søke seg inn i militæret Mvh Vegard Nilsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunbjørn Øfsti Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Jeg skal søke LFS Har skjekka både syn og hørsel,og alt er i skjønneste orden. En mulig grunn til at det er lavt søkerantall på LFS er at noen vet at de ikke kommer inn..det er jo tross alt høye opptakskrav. Kanskje Forsvaret skulle senke synskravet til LFS.....?Mange som ikke kommer inn på grunn av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Vatne Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Fikk 7 på synstesten fordi jeg har -1 i syn... Derfor er det helt umulig å bli pilot i forsvaret... Der gikk den drømmen i knus. Kan ikke bli heli pilot engang eller fly hercules (i forsvaret). Heli og Hercules flys som kjent av avdanka Jagerpiloter... Så jeg søkte på Kavleriet! Tanks... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Olsen Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Tanks... Det er Hollywoodnavnet, i Norge heter det stridsvogn. Men selv om du kommer i kavaleriet så er det ikke selvsagt at du får være fører/mannskap på stridsvogn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Større mulighet for oss som lurer på å søke seg inn i militæret Mvh Vegard Nilsen Tviler vel egentlig sterkt på at de firer noe på kravene, bare fordi det er færre som søker et par år...det kan de egentlig ikke gjøre heller...fordi det er få som søker så må de tre som blir sendt videre til jagerfly være folk som egentlig ikke er kvalifisert til å gjøre dette... Og Forsvaret spanderer en utdannelse til 11 millioner på en som ikke er egnet...nei tror ikke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 De som håper på at det blir lettere å komme inn på LFS vil nok bli skuffet. Samme gjelder for uttaksflygingen. Søknadsmassen har variert i alle år, men det er aldri gitt etter for kravene som stilles, hverken for opptak eller uttaksflyging. Standarden er gitt. At helikopter og multi som kjent flys av avdankede jagerflygere (?)", hvor i all verden har du det fra Thomas Vatne? Hans Petter Stue Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Vatne Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Det er sånn... De tar kanidater som ikke blir blant de tre som kommer til jagerflygertrening og utdanner noen av disse til andre luftfartøy. Litt feil ordbruk kanskje?... Kan jo prøve meg på droneflyging da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Vatne Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Tanks... Det er Hollywoodnavnet, i Norge heter det stridsvogn. Men selv om du kommer i kavaleriet så er det ikke selvsagt at du får være fører/mannskap på stridsvogn. Jeg er en evig optimist skjønner du. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Christer Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Heisann. Hmm, thomas, det er 2 stykker som har 12 årskontrakt i Forsvaret som droneflyere akkurat nå, tviler på at de skal ha noen til de neste 11 årene Da må iallefall en utav de dø=) DC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Vatne Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 som sagt evig optimist , neida var kansjke litt svart den... Jeg har hørt at de skal utvide prosjektet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 "Det er sånn"..javel..dette var nytt for meg. Som helikopterflyger i Luftforsvaret trodde jeg at jeg visste hva som foregikk på dette området, og ærlig talt fatter jeg ikke hva du skriver her (sorry). Dersom du tenker på at noen jagerfly elever kommer fra USA og etterhvert blir konvertert til helikopter har det sin forklaring i at det bygges opp et større helikoptermiljø mtp.ny skvadron(334), og at det derved er et større behov for helikopterflygere enn for jagerflygere (som allerede er for mange). Hans Petter Stue Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Vatne Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Kan du ha koreksjon på synet for å bli helikopter flyger i forsvaret? Sorry hvis jeg har fornermet på noen måte... Virker som jeg er helt ute på jorde her nå... Er det samme krav, eller evt. spesial krav, for å bli helikopter pilot? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Nei jeg er overhodet ikke fornærmet Thomas , og kravene for å fly helikopter, multi, jagerfly er de samme... Hans Petter Stue Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Vatne Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Det var godt å høre, sa det bare litt feil. Helikopter er vel så vanskelig som jagerfly etter hva jeg har forstått, med balanse kunst og slikt. Det var godt å høre egentlig at det var de samme kravene, for da har jeg ikke søkt feil... Det er vel der jeg har misforstått det litt, på kravene. Får til helikopter flyging relativt bra på FS2002 med 80% realism, men det kan vel ikke måle seg med virkligheten, eller hva er din erfaring med det. Hvordan var det å prøve nødlanding første gang?? Nervøst? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Som det ble sagt her, så er det det samme for å bli helikopter pilot som jagerflyger. Alle blir tatt inn på samme grunnlag, og det er først når man kommer til USA at man blir fordelt på helikopter, jagerfly og transportfly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Avdanka jagerflygere flyr heli og multi var nytt for meg og!! Nå er det nå engang slik at når man er ferdig med LFS får man et valg der man kan ønske seg til flytype. Som regel er dette riktignok Fighter de fleste velger, men man kan godt velge noe annet hvis man vil. På mitt kull var det to stykker som satt opp Heli-Multi-Jager som prioritering. Grunnen til at jager kom til slutt, og ikke i midten, som man kanskje skulle tror, er at hvis man ikke setter jager på 1. plass, så får man det ikke, selv om man har vært tidenes beste flyelev. Grunnen er at forsvaret ikke vil "presse" noen til å fly jager, uansett hvor godt egnet de egentlig er til det. Dessuten er det 6 stk som får jagerflyplass i USA per år så vidt jeg vet, hvis det ikke har forandret seg den siste tiden da... Grunnen til det lave søkerantallet er kanskje forklart i den linken som er først i tråden her. Det at vi nå har fightere i afghanistan kan ha fått enkelte til å tenke seg om to ganger... Men som sagt, svingningene på søkerantallet har alltid gått opp og ned, men aldri så mye som nå tror jeg. Det var andeledes på 80-tallet ja! Husker når jeg var på opptak. På selsksjonssenteret hang det en graf over søkerantall siden 70-tallet tror jeg. Det lå på rundt 4-500 hvert år untatt i 1986, da var det 1600 søkere... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Viken Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Det er ikke bare "avdanka jegerpiloter" som flyr Herc men noen er det selvfølgelig.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunbjørn Øfsti Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Korreksjon vil ikke bli godtatt. Har du ikke 100% normalt syn så er det bare å glemme en karriere som flyger i forsvaret. Surt for enkelte,men sånn er det bare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Korreksjon vil ikke bli godtatt. Har du ikke 100% normalt syn så er det bare å glemme en karriere som flyger i forsvaret. Surt for enkelte,men sånn er det bare. Syns egentlig dette er en ganske idiotisk regel, da man fint kan bruke briller hvis man må det etter at man er ferdig med utdannelsen... Er jo klar over at de ikke pælmer deg ut fordi du blir eldre og synet ditt svekkes av den grunn når de har brukt masse penger på utdannelsen din, men da syns jeg det er ganske paradoksalt at mange får drømmene sine knust på opptaket fordi de kanskje ikke har 100% normalt syn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunbjørn Øfsti Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Ja,jeg synes også at det er litt rart at de krever 100% normalt syn for å komme inn.Men når du først er utdannet for eksempel jagerpilot så kan du bruke briller/linser hvis synet blir svekket.Går fint ann å trekke 9G med linser.Har spurt mange om akkurat dette tidligere,men aldri fått noe godt svar... "det er bare sånn" den holder ikke azz.. den må de dra lenger ut på vidda med Håper inderlig at synet mitt holder seg slik som det er nå i noen år til,slik at jeg kan komme inn LFS. Var hos optiker å tok synstest på slutten av sommern i fjor..da hadde jeg 0/0 på begge øyne,altså normalt syn....heldigvis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Vatne Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 normalt og normalt... Hva er normalt? Veldig mange er nærsynte/langsynte nå til dags, eller hva? Håper inderlig at synet mitt holder seg slik som det er nå i noen år til,slik at jeg kan komme inn LFS. Kommer ann på hvor gammel du er... Jeg ble nærsynt i tidsrommet 16/17 år, og det er da det som oftest skjer hvis en har annlegg for det ifølge optikeren. Alt kommer ann på arvematriale og hva genene har på lur Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 .Har spurt mange om akkurat dette tidligere,men aldri fått noe godt svar... "det er bare sånn" den holder ikke azz.. den må de dra lenger ut på vidda med Grunnen slik jeg har fått forklart det er at hvis man har "normalt" syn ved inntak, så er det vesentlig mindre sjangse for at personen kommer til å utvikle alvorligere synshemming senere i live, sammenliknet med en person som i 18-19 års alderen allerede har dårlig syn... Det er faktisk ikke alt man kan korrigere med linser. Min mor f.eks. (ikke det at hun er noen bra flykandidat tror jeg... ) har skjeve hornhinner, og fikk anbefaling av optikeren å bruke briller fremfor linser, da linser ikke ville korrigere synet bra nok. På den annen side er det jo også mange (gamle )jagerflygere som bruker briller... Sakens kjerne er vel at uansett hvor mye du vrir og vender på det, så vil den piloten som har fått utlevert "normale" Eyeball Mk1 ha en (liten) fordel ovenfor den piloten som må bruke briller/linser... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Sakens kjerne er vel at uansett hvor mye du vrir og vender på det, så vil den piloten som har fått utlevert "normale" Eyeball Mk1 ha en (liten) fordel ovenfor den piloten som må bruke briller/linser... Nå er jo ikke det å få først "visual" på fienden, så utrolig viktig lenger. Da kamp som oftest forgår på lengre avstand med AMRAAMs og liknende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Nei det er greit nok, men det er ikke bare det å se fienden på lang avstand det dreier seg om her. Det er mye annet du skal se både under dag/natt forhold, ulike værforhold som redusert sikt, turbulens osv. uten å sitte å anstrenge øynene å bli sliten av den grunn. Jeg brukers selv briller når jeg flyr, har også disp til å bruke linser. Kan på dagtid fint fly uten, men vile nok fort bli sliten på natten. En annen ting er jo at halvparten av Luftforsvarets flygere i dag hverken fyrer av AMRAAM og liknende men flyr multi eller helikopter.... Men nå sporer vel diskusjonen litt av. Det skulle vært interessant å vite hvile argumenter og holdninger dere her på forumet, som ser på dere selv som mulige kandidater til LFS, har til foreksempel 12års plikttjeneste, beordrings system, internasjonal tjeneste etc opp mot foreks, familieliv og annen utdanning. Anyone? Hans Petter Stue Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jeg skulle gjerne ha søkt LFS, men jeg har innsett for lenge siden at jeg ikke har synet til det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Vatne Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Men nå sporer vel diskusjonen litt av. Det skulle vært interessant å vite hvile argumenter og holdninger dere her på forumet, som ser på dere selv som mulige kandidater til LFS, har til foreksempel 12års plikttjeneste, beordrings system, internasjonal tjeneste etc opp mot foreks, familieliv og annen utdanning. Anyone? Hans Petter Stue Ville ikke tvilt ett sekund... Det er jo utdanning det for annen jobb etter tjeneste, og som helikopter flyger vil du tjene mye på jobb etterpå... Er det sånn at det går an å kjøpe seg ut av kontrakten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Sakens kjerne er vel at uansett hvor mye du vrir og vender på det, så vil den piloten som har fått utlevert "normale" Eyeball Mk1 ha en (liten) fordel ovenfor den piloten som må bruke briller/linser... Nå er jo ikke det å få først "visual" på fienden, så utrolig viktig lenger. Da kamp som oftest forgår på lengre avstand med AMRAAMs og liknende. Det du beskriver her er "idealsituasjonen", og i en stridssituasjon hender det ganske ofte at driten treffer vifta... Vi kan ikke plukke ut folk som bare fungerer når hele systemet er inntakt (AWACS, GCI, FAC ol.). Hvis disse systemene av en eller annen grunn faller ut, da er man alene og må selv fikse situasjonen, noe som med en F-16AM ofte tilsier VisID. I tillegg er det også ofte ROEs som tilsier at man skal ha VisID før man har lov til å skyte, selv om man har en EID. Dessuten så må man også huske på at synet ikke bare går på flyging. Hvis man blir skutt ned, så vil man med stor sannsynlighet miste eventuelle briller. Og flykte på natten gjennom skogen med fi i hæla blir i hvertfall ikke lettere om man har -3 på begge øya... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Martin Walberg Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Men nå sporer vel diskusjonen litt av. Det skulle vært interessant å vite hvile argumenter og holdninger dere her på forumet, som ser på dere selv som mulige kandidater til LFS, har til foreksempel 12års plikttjeneste, beordrings system, internasjonal tjeneste etc opp mot foreks, familieliv og annen utdanning. Anyone? Hans Petter Stue Lengden på plikttjenesten i forhold til flygetid trekker i alle fall hos meg ned interessen for LFS. Hans Petter, så du for øvrig programmet om den danske Lynx'en? Ole Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Nei det fikk jeg ikke med meg Ole Martin, hva handlet det om? Hans Petter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.