Gå til innhold

Hva er turboshaft


Erik Sørngård

Anbefalte innlegg

Med stygg fare for å ta feil her:

Jeg mener turboshaft motorer er jetmotorer som driver noe annet som i sin tur gir løft. Dvs en rotor eller propell. Dette i motsetning til Turbojet og Turbofan motorer hvor det er selve motoren som er det fremdrivende. eh.. lit kronglete forklaring.

Turboshafts brukes i helikoptere og turboprop fly.

 

For å forklare forskjellen på Turbojet og turbofan kan jeg vel vise til de ganme B737-200 flyene til Braathen. De hadde avlange sigarformede jetmotorer (turbojet). Disse står i sterk kontrast til dagens motorer på -500 og -400. Disse er mye kortere og større i diameter(turbofan).

Nå skal jeg ikke gå inn på hvordan den interne forskjellen er bortset fra at turbofan motoren egentlig er ei svær vifte med jetmotor i senter. Største part av thrusten kommer fra viften og luften som gør gjennom gå ikke gjennom selve jetmotorem. I en turbojetmotor skjer nettopp dette. All luften går gjennom selve motoren.

Æsj.. ikke noen særlig bra forklaring... men men

Hilsen

Torgeir Tveiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røffly kan vi dele jetmotorene inn i fire grupper; turbojet, turbofan, turboprop og turboshaft. Alle er egentlig jetmotorer, men det de fleste forbinder med uttrykket er nok turbojet og turbofan. Felles for alle fire er at de har en kompressor, som komprimerer luften som blir sugd inn. Når luften komprimeres, stiger temperaturen, og fuel blir sprøytet inn i forbrenningskammeret. Om antennelsen skjer bare ved hjelp av temperatur, eller om det er noen gnister er jeg ikke sikker på, men jeg tror ikke det. Fuel/luftblandingen eksploderer og skyver flyet fremover, samtidig som den driver en turbin. Kompressoren og turbinen (samt vifta på turbofan motorer)er alle festet på samme aksling, så når varmlufta driver turbinen rundt, driver den også kompressoren og evt. vifta. det blir med andre ord et kretsløp. Forskjellen på turbojet og turbofan er at turbofan har en stor vifte montert foran kompressoren, som fungerer omtrent som en propell. Vifta dekker mye mere enn kompressoren, så veldig mye av lufta som suges inn går forbi kompressoren. (by-pass er et annet navn på turbofans) Denne lufta varmes ikke opp, og beveger seg mye saktere enn den varme lufta. Kaldlufta legger seg altså rundt varmlufta, og virker lyddempende. Turboprop og -shaftmotorer har to turbiner istedenfor en. Også her driver en av dem kompressoren, mens den andre driver en propell (turboprop) eller en girkasse (turboshaft). Turboshaft brukes ganske riktig i helikoptere.

LCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tennpluggene" er ikke i funksjon utenom under oppstart normalt sett, så slåes "ignition off" og drivstoffet antennes av det drivstoffet som allerede brenner.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen, som kan opplyse om at turbinmotorer på modell fly er MEGET råe saker, nevnte jeg forresten at turtallet der er ca 140.000 rpm (!) under normal flyging ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er ikke noen ekspert på jetmotorer, men prøver meg likevel:

Det snakkes her om hi- og low-pass motorer. Jeg tror det her menes hi-bypass og low-bypass motorer.

Bypass står for at luften passerer forbi selve motoren, i stedet for å gå gjennom den.

Hvor stor andel av luften som kommer inn gjennom frontviften som IKKE går gjennom motorkjernen måles i en bypass-ratio. En typish hi-bypass-motor som Pratt & Whitney JT9D (bl.a. brukt på de tidlige B747-modellene), er bypass-ratioen 8:1, dvs at for hver del luft som går gjennom "kjernemotoren" (core engine), går 8 deler bare rett gjennom bypass-ducten på utsiden av selve motoren

Jetmotorer er bygget på 4-taktsprinsippet: Suck Squeze Bang Blow. Viften som står fremst på motoren komprimerer luften, og luften som går videre til kjernemotoren komprimeres ytterligere av en turbin. Luften går så videre til brennkammerne, der den tilsettes fuel og antennes (stort sett av seg selv pga. trykk, ignition trengs stort sett bare ved start). Gassene fra eksplosjonen driver så et par turbiner før den passerer ut av motoren. Disse turbinene driver i sin tur kompressoren foran i motoren, og viften (via en gearbox). På turboprop-motorer har gearboxen annen ratio, og driver en propell i stedet for vifte. Via gearboxen får man også kraft til feks hydraulikk og generator.

De fleste mindre motorer har 2 steg: To aksler, en som går mellom viften (via gearbox) til bakerste turbin, og en som går fra fremste turbin til kompressor. En del av de nye, større motorene har tre trinn: Enda en turbin og kompressor. Eksempel på en slik motor er Rolls-Royce RB211-584, som er et av alternativene til B747-400.

 

De forskjellige motor-instrumentene kan relateres til dette:

N1 %-vis hastighet (av makshastighet) på viften (1. trinn)

N2 %-vis hastighet på første kompressor (2. trinn)

-hvis 3-trinnsmotor

N3 %-vis hastighet på andre kompressor (3. trinn)

Desto større kompresjon, desto større effekt pr. enhet fuel = mindre drivstofforbruk.

På enkelte fly har man også EPR (Engine Pressure Ratio). Denne viser trykket på forsiden av motoren i forhold til baksiden.

Håper dette i hvert fall var LITT oppklarende.

 

-Frode

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, jeg har lært et og annet her, men nå lurer jeg på hva som egentlig er forskjellen på turboshaft og turboprop, er det bare enda større reduksjon i gearbox og et vinkelhjul for å få horisontal propell/rotor?

Det virker som mange helikopterstyrt skyldes at gearbox røk, hvorfor har ikke turboprop (og evt turbofan) samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboshaft ligger i ordet. En aksling som blir drevet av en turbin. Akslingen kan drive hva som helst - båtpropell - flypropell - helikopterrotor.

Helikopter har stor utveksling på gearbox. Det ligger i sakens natur at det oppstår større krefter her som kan ødelegge.

F.eks talje med utveksling 2:1 kan du ikke utrette mye. Med en talje utveksling 20:1 så kan rive en bil i to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er pilot på annet enn modell helikopter i virkeligheten så vil jeg gjerne si litt om dette:

Jeg vil ikke si at mange helikopter går i bakken som følge av svikt i gearbox, faktisk kan jeg ikke i farta komme på andre konkrete tilfeller av svikt i gearbox enn den super puma maskinen til helikopter service som pilotene på mirakuløst vis greide og fly tilbake til stavanger (eller var deg bergen ?) (men vet at det finnes flere tilfeller av svikt i gearbox), hovedårsaken til helikopter ulykker er vel kontrollert flight inn i hinder (mest luftledninger). Men også svikt i hovedrotoren er en gjengående årsak (bladholdere som ryker, rotorblad som går i stykker osv). Helikopter er jo meget avanserte og fulle av "leamikk" og kan ikke sammenlignes med fly, en gearbox i et helikopter er jo også utsatt for atskillig kraftigere belastninger enn i et turboprop fly, dem får rett og slett bank til tider (jeg har vært med på at tenner på tannhjulene i modell helikopter har blitt "frest" i stykker på sekunder, men det er under de mest ekstreme manøvre og kommer rett og slett av at piloten flyr mere enn maskinen tåler (og det skal VIRKELIG mye til, men det går ann)).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen, Mere om modell helikopter kan Dere lese om på: home.sol.no/~tlundar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...