Gå til innhold

Alvorlig flyulykke på Gardermoen


Morten Kielland

Anbefalte innlegg

Et fly av typen Boeing 737 fra flyselskapet Orbit ble i går kveld totalskadd etter at det styrtet ved enden av en av rullebanene på Gardermoen hovedflyplass.

Ulykken inntraff da flyet var i siste fase av innflyvningen og befant seg 20-30 meter over bakken. Mye tyder på at det har oppstått en teknisk svikt i flyets datamaskin, slik at motorenes reverseringssystem er blitt aktivert på et for tidlig stadium i landingfasen.

Det er ikke meldt om noen omkomne, og bare et fåtall av de i alt 96 personene som befant seg om bord har pådratt seg lettere skader.

Eksperter fra Boeing uttaler at feilen muligens kan ligge i programvaren som styrer flyets datamaskin. At flyet som styrtet nylig har fått innstallert en nyere versjon programvare, styrker denne teorien.

Undersøkelser foretatt i løpet av natten har avslørt at også selskapets øvrige fly av typen Boeing 737 kan ha samme feil. Dette er i så fall en meget alvorlig teknisk svikt, og selskapet vil nå gjennomgå elektronikk og programvare i samtlige av sine 737-fly. Et annet flyselskap, World Travel Airlines, har meldt om liknende feil på sine nye 777-fly, og har også fått innstallert programvare av samme versjon som ulykkesflyet.

Programvaren er nylig levert av det amerikanske gigantselskapet Microsoft Corporation. Dersom det viser seg at feilen ligger hos leverandøren, er dette i så fall meget alvorlig og kan tyde på at programvaren ikke har vært testet grundig nok før den ble levert til kunden. I lys av selskapets etterhvert noe frynsete rykte i dataverdenen, vil dette kunne få meget alvorlige følger for selskapets leveranser i framtiden. "Ingen kunder liker å være prøvekaniner", uttaler Orbits talsmann i Norge, Romund Ramberg.

[Edited by Morten Kielland 17-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle!

Jan Roar har vært så snill å sende meg korrigerte AIR-filer, så problemet er fikset for mitt vedkommende.

Gleder meg likevel veldig til det kommer en patch og ønsker at flest mulig at feilene vil bli rettet opp. Tenker jeg skriver et eget innlegg om det, slik at en eller annen vennlig sjel kan formidle dem videre til Microsoft - de hører jo aldri på oss likevel? Men jeg skal ta det med i aftenbønnen min, så går det nok bra...

Fly safe!

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere at dere har en egne vei til å få svar på spørsmål direkte av Microsoft da? support.microsoft.com Den gjelder alle produkter også fs2000. og de svarer og.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...