Gå til innhold

Flightlevel


Erik Sørngård

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor høyt man flyr, er avhengig av distanse, vekt, vær m.m.

Teoretisk ceiling (øverste FL i bruk ved normal flyging) er

737-300 35700 ft

737-400 33400 ft

737-500 37000 ft

Har ikke data for 737 NG, men anslår dette til å være rundt 45000. Vet i alle fall at de kan nå 41000 ft

747 45000 ft

777 43100 ft

 

MVH

Frode

------------------

Event Coordinator

http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 737 er såkalt Long Range Cruise Maximum Operating Altitude for noen høyder (jeg tar ikke med alle):

737-400 (23,5K-motor)

Vekt kg Optimum ALT (FT)

68000 29500

62000 31500

56000 33700

50000 36100

48000 36900

46'-->42' 37000

 

737-500 (20K-motor)

Vekt kg Optimum ALT (FT)

64000 30800

58000 32900

52000 35200

50000 36100

48000 36900

46'--> 36' 37000

737-700 (24K-motor)

Vekt kg Optimum ALT (FT)

80000 30800

70000 35200

65000 36800

60000 38300

50' -->35' 41000

Flyr man i høyder over disse ved over oppgitte vekter, vil en vedvarende bank angle på 15 grader eller mer kunne resultere i at flyet mister hastighet og/eller høyde (buffet limit). I tillegg er det begrensning for motorenes thrust. Begrensningene er programmert i flyets FMC. Max sertifisert høyde for -400/-500 er FL370 og for -700 FL410.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite supplement, Erik, og det er ikke for å forvirre, men for å gi deg retningslinjer for hvor høyt og fort B737 i virkeligheten (og i FS98)kan fly, avhengig av vekt. Men du må altså ta hensyn til 15 grader bank angle - ikke overstige denne - ref mitt forrige innlegg. Ved å holde deg lavere enn vedvarende 15 grader i sving/kurskorreksjon, gjelder følgende:

Ideell høyde (optimum altitude) er basert på høyeste fart og lavest drivstoffbrenning. For 737-400/-500 er M.745 den optimale hastigheten. For 737-500 gjelder: Ved vekt 64 tonn er optimal høyde FL310, ved 60 tonn FL330, ved 56 tonn FL350, og fra 48 tonn og lettere FL 370.

For -700-serien er optimal hastighet M.79 fra FL370 og oppover, og de mest økonomiske høydene: 80 tonn FL310 (M.78), 75 tonn FL330 (M.777), 70 tonn FL350 (M.787), 65-60 tonn FL370, og fra 55 tonn og nedover FL410.

Roald

[Edited by Roald Hansen 09-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savner i flight sim er step climb.(PS1 747-400 har det).

F. eks 747 med max vekt har kanskje max høyde på 30 000 ft og økonomisk høyde på bare 28 000 ft. Flyr i noen timer og brenner fuel så kan man stige til 32 000 ft. Når til slutt opp på cruisehøyde hvor man kan spare det lille man har igjen av fuel.

Interessant å beregne fuel ved hjelp av step climb.

Har sendt inn wish list på FLY 2 på dette. Oppforder med dette andre til det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Roald H.

En jeg kjenner svært godt som er kaptein i Braathes til daglig, fortalte meg at maks FL uansett vekt er 37.000 ft for 400/500 og 41.000 ft. for 700

------------------

Andreas Gimmestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Andreas,

det vi har diskutert i kveld er såkalte optimum altitudes, både for hva flyet er testet for(buffet limit) under normale omstendigheter, og ikke minst drivstoffbrenning. I tillegg har de tabellene jeg har brukt vekter som varierer en del i forhold til Braathens maskiner. Braathens har bl a ikke flymaskiner i serien -500 som kan nå FL310 med 64000 kg. Som du sikkert vet har Braathens variasjon i vekt på sine flymaskiner; bare på -500 fra MTOW på 52 800 kg til 60 500 kg, og motorkraft fra 18,5K lbs til 20,5 lbs. Dette er også en viktig del av diskusjonen.

Kapteinen som du kjenner godt kan nok sikkert ta både -400/-500 og -700 opp til top uten steps hvis han vil - selv med max vekter - og holde under limits for thrust. Tiden han vil bruke opp vil være lang, og ikke minst - company policy i Braathens i disse dager vil vel være å økonomisere med drivstoffet og fly "according to the book". Han har kanskje meldt - og sikkert hørt andre melde - til ATC: "We are a little bit heavy today, may we have FL350 as final"?

Roald

PS: Jeg fløy til Santorini (Hellas) i sommer med en -700 (LN-TUF) fra Braathens, og vi nådde marsjhøyde på FL350 etter vel 25 minutter. Heavy....

[Edited by Roald Hansen 09-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...