Gå til innhold

En liten oppfordring om navnebruk


Tore Sætre

Anbefalte innlegg

Hallo Tore!

Jeg er hjertens enig med deg! Har man en mening om noe, som man vil dele med andre er det bare alminnelg folkeskikk at man presenterer seg under fullt navn. Man kommer vel ikke med et innlegg som man innerst inne egentlig er flau over, eller? At vi ved svar og sånt er på fornavn med hverandre,er jo noe helt annet!

Jeg ergrer meg f.ø. alltid over leserinnlegg i dagsavisene som er undertegnet med "Fast abonnent", "Sint leser" o.l. Folk må dafor søren ha guts nok til å stå ved det de skriver!

Et lite spørsmål til slutt, som riktignok ikke har noe med dette temaet å gjøre: Hvor lang tid tar det før man går over fra å være "Nytt medlem" til man rett og slett blir "Medlem"? Er det noen som kan svare på det?

Mvh Leslie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende folkeskikk er en av grunnene til at jeg er "ferdig" med IRC da folk flest ikke tenker seg om i det hele tatt før de sier noe der. Å stille litt glupe spørsmål om hva det nå skulle være fra religion, samfunn, teknologi, natur, er likestilt med at man er idiot i andres øyne på vanlige prategrupper på IRC. Foreløbig synes jeg tonen på http://www.flightsim.no" TARGET=_blank>www.flightsim.no forumet er virkelig bra, og jeg håper den positive trenden vil holde seg.

------------------

LN-HLL

Håvard Leonardo Lund

cub4bear@c2i.net

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg vel riset, men personlig er jeg mer opptatt av innholdet enn det virkelige navnet på innsenderen. I de fleste forum og chat-kanaler går det jo bare på nicknames.

Skjønner ikke hvorfor dette er så viktig her, og at det diskuteres laaaange tråder om dette.

Mvh

Helge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Nå får jeg vel riset, men personlig er jeg mer opptatt av innholdet enn det virkelige navnet på innsenderen. Skjønner ikke hvorfor dette er så viktig her, og at det diskuteres laaaange tråder om dette.

Når kvaliteten på innholdet i forumet er såpass høyt burde vi heve oss til ett nytt nivå der vi vet hvem som uttrykker seg. For meg har det med folkeskikk å gjøre.

Jeg tror ikke dette er noe å lage en stor sak av. Jeg kom med en liten oppfordring som noen har støttet. De det gjelder er forhåpentligvis oppmerksom på at andre gjerne vil vite hvem de er så da får de gjøre som de vil med det.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey ya.

Jeg er nok også enig med Helge Bø. Dette er tross alt Internet, og selv om dette er et seriøst fora, kan mange naturlig nok ha resverasjoner om å oppgi fullt navn med e-mail. Så jeg synes det bør være en frivillig greie. Så får man heller se på innholdet i innlegget i stedet.

Men når det er sagt, bør angrep på andre personer, iallfall UNDERSKRRIVES med riktig navn.

Hilsen Tom Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan vi diskutere til langt ut i år 2000.

Men jeg antar det kommer en dag at en kanskje ikke får poste innlegg uten å være registrert med fullt navn og da får jo hver enkelt gjøre som en vil.

Forøvrig er det ikke internett jeg er mest redd når det gjelder å oppgi navn og evt. e-mailadr.

Jeg tror vi legger igjen langt "farligere" spor på andre elektroniske områder vi omgir oss med i det daglige som kan få større konsekvenser enn navnet på internett.

Ivar

(Som fremdeles er enig med Tore)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å registrere seg med fullt navn som bare er tilgjengelig for administrator, det er brukt mange steder. Så er det likevel mulighet for "brukernavn" i innleggene. Jeg vet ikke om programvaren til dette forumet støtter denne funksjonen, men det vet vel Dag. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

LN-AFO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bønn her om til dere som poster med fornavn og brukeridenter i forumet. Kan dere ikke på en eller annen måte identifisere dere litt mer enn med "jkolsen" eller "Per".

Jeg ser på det som vanlig folkeskikk å presentere seg med fullt navn slik at man vet hvem man snakker med. Og spesielt viktig er det i forum som dette hvor deling av informasjon, tips, meningsutvekslinger og diskusjoner foregår. Det er litt greier med fullt navn.

Jeg tror jeg ikke er den eneste som mener at når noen står frem med fullt navn så legges meningene dine litt mer vekt også.

Nå er det vel Dag som manuelt må endre brukernavn her så han får vel avgjøre om man skal sende han en mail, men man kan ihvertfall signere postingene med fullt navn.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager! Jeg er nok en av "synderne". Dersom profilene hadde støttet skandinaviske tegn, ville dere funnet mitt fullstendige navn og adresse der (email og snailmail). Men er nok enig med de fleste her; man bør ikke bruke 'nickname' generelt og slett ikke når man har kritiske innlegg. Årsaken til at jeg bare har brukt fornavn, er at jeg synes tonen i forumet er så kameratslig at etternavn synes malplassert. Så snart Dag får noen til å fikse profilprogrammet, skulle ikke dette være noe problem for min del, men inntil videre:

mvh

Ole-Jørgen Søberg

8550 Lødingen

email: osoeberg@online.no

P.S. Og så må jeg etablere en ny bruker med etternavn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg velger å være litt striks med dette navnebruket er at det ble brukt nicknavn i hytt og pine i det gamle forumet. Når man da opplevde at enkelte begynte å henge ut andre personer uten at man viste hvem som startet det hele ble det vanskelig å finne ut av de episodene. I tillegg var det en del episoder hvor det ble lagt inn innlegg i andres navn, og en del innlegg med falsk navn.

Når du registrerer deg i dette forumet med ditt navn kan ingen etter dette benytte ditt navn eller mailadresse, og dette løser noen av disse problemene.

I profilen kan du selv velge om mailadressen din skal vises i dine innlegg, og om noen ønsker å gjøre dette er ikke det noe problem så lenge navnet i det minste er riktig.

Forumet beskytter også mailadresser fra spamming siden man må via linken på innlegget for å finne denne, og det er få roboter som plukker mailadresser som følger slike enkeltlinker.

I løpet av den siste uken har jeg skiftet navn på 10-15 av dere, og av disse er det faktisk 5-6 som har bedt meg om å gjøre dette. Ønsker du å skifte navn er det bare å maile meg gammelt og nytt brukernavn så ordner jeg det når jeg har samlet en del slike endringer. Har du navn med æ.ø eller å bør dere vente med en slik endring til serveren takler disse.

------------------

Dag Johansen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå får sikker jeg også ris, men slik som andre sikkert synes også slik som Helge Bø synes så er innholdet viktigere en Navnene.

Men men slik som dere sikkert ser så har jeg fult navn selv det har jeg. Men jeg har ingen grund for å hjemme navnet hakke det. Men for dem som ikke vil, må jo nesten få lov.

Men men jeg skal ikke blande meg formye inn her skakke det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

thtessem.b3.nu

Beklager evt. Skrive feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs heheh flausa siste oppdatering funka ikke så fult navn vakke kommet heheh obs sorry [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men jeg har fult navn i signatur [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

thtessem.b3.nu

Beklager evt. Skrive feil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...