Jump to content
Sign in to follow this  
Claus Olsen

AirForceOne ATC

Recommended Posts

Var der ikke en der fik noget på bånd fra Oslo besøget, så

ville det da være rart med en link?

MVH

Claus

ps: venligst ikke nogen diskussion om Norges love mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Claus..

Jeg vil ikke på noen måte virke som en skrytepave, men siden du spør... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Jeg hørte AirForce -1- på flyradion min, både ved ankomst og avgang, men det hadde seg slik at;

- Ved ankomst var klokken 06:18 - for tidilig får PC bruk [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

- Ved avgang var jeg nødt til å stå i stuevinduet å følge med på avgangen samtidig som jeg hørte de på radion...

... sorry, men slik er det bare [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal heller ikke være noen skrytepave, men jeg SNAKKET med både AF1, S29000 (den andre 747'en), samt flyet til Arafat og han Israeleren. Relativt standard det hele......men seff. litt spesielt.

BTW: Jobber på Oslo ATCC, GM APP

Sander Johansen

------------------

"Climb like your life depends on it...cuz it does..."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synd ikke John Travolta var innom også, han flyr jo selv, og det med full innlevelse etter hva jeg har hørt. Sikkert gøy å være ATC når dude'n er i området, hehe...

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var sørgeligt, alle har enten hørt eller talt med AF1, men

glemt at "sikre mindet til fremtidige "sim"generationer" eller går i troen AF1 sikkert snart er tilbage? (selv i DK var Bill og

Ingeborg på landets avisers forsider!).

Til øvrige skuffede simmere med ATC smag, så er her et lille klip

fra _forrige_ gang AF1 var i Oslo og Stavanger ACC. Starter med

2way com i skiftet fra Cph ACC til Oslo ACC (hvorfor kalder I det

Oslo ATCC? - var det en vits eller arbejder du virkelig for Oslo ATCC?) derefter kun one way com.

MVH

Claus

AF1 waw fil: http://www.flightsim.dk/atc/af1.wav" TARGET=_blank>www.flightsim.dk/atc/af1.wav

(kan ikke oploades igen/klippes eller noget andet).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håvard: I forrige uke var regissøren Sidney Pollack innom Oslo.

Da han klatret ut i sin Lear60 (N138SP), kunne jeg ikke dy meg, og sa :BTW, I like your movies..:-)

Svar: Oohh...thank YOU, thank you VERY much...:-)

Claus: Oslo Air Traffic Control Center = ATCC

Og ja jeg jobber der.....sjekk E-mail'en min...caa.no =civil aviation authorities

Sander

------------------

"Climb like your life depends on it...cuz it does..."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sander;

Hvordan er reglementet når det gjelder å ha med besøk i flytårnet? Er dette strengt forbudt (har hørt det ikke er særlig populært?) eller går det? (Må bare vite om jeg skal gjøre meg bryet å godsnakke med noen som kan ta meg med, hehe...)

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med overhengende fare for å virke pirkete, CAA betyr i Norge Civil Aviation Administration (ikke authorities).

Autoriteten i Norge er det som nå heter Luftfartstilsynet (tidl Luftfartsinspeksjonen)

Hilsen

Torgeir

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Håvard

Jeg har visst nok drevet med skyting sammen med deg og broren din [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] slutta for ei god stund siden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]) (rett etter jeg ble medlem i 350 klubben) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men uansett, nok om det.

Angående flytårnbesøk, så tror jeg ikke dette skal være noe problem. Var for en stund siden på ENZV, og spurte en "controller" om jeg kunne komme inn å se litt. Først tok han meg med inn på _APP, hel haug med radarerskjermer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] etter jeg hadde fått sitte der med egen radarskjerm en god stund, tok vi heisen opp til tårnet. Der ble jeg tatt godt i mot en "amerikaner" som hadde vært controller i Chicago før. Ble der til det ble mørkt.

Så jeg anbefaler deg og Thessem'en å ta en tur ut dit [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

MVH

Krister Bye

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Hei Krister [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

HEheheh kult jeg er med jeg men det er bare det hvem vi skal spørre og hvordan vi skal gå frem [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

thtessem.b3.nu

Beklager evt. Skrive feil!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hei Tor harald,

Ikke noe problem det vel? Presenter dere, si hva dere driver meg og at dere interesserer dere for fly, osv. Tror ikke det skal være noe problem. Tror det er et par ringeklokker utenforbi tårnet som dere kan ringe på, eller kan dere vente til en ansatt skal inn, og så spørre han.

MVH

Krister

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torgeir:

Du har seff rett, det var en trykkleif (hadde bare et par minutter i en pause) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Håvard: Når det gjelder GM TWR, skal jeg ikke love noen ting, men det er noen der (b.l.a Jan Harry Sørensen, panel mannen) som er veldig flt-sim interessert. Jeg er sikker på at om du ringer GM TWR og spør etter han, forteller hva du driver med (og skryter av panelene hans [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), så kan du sikkert få en tur. Du må gjerne referere til meg. Jeg sitter i fjellet på Røyken, og kan ta imot besøk når jeg er på jobb, bare send meg en mail når det passer, så kan vi se.......

Jeg er ikke noe særlig på jobb til uken BTW...

Sander Johansen

------------------

"Climb like your life depends on it...cuz it does..."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Først låner jeg lige Torgeir´s norske ord:

"Med overhengende fare for å virke pirkete" -

Sander:

Oslo Air Traffic Control Center = ATCC

OK, jeg betvivler ikke længere din ansættelse - men tror stadig

ikke Oslo control centre er så oldnordisk skrevet _officielt_!

 

Sådan som du skrev det ville 90% simmere jo også skrive forkortelsen, som _ikke_ gælder KØBENHAVN ACC.

Torgeir eller andre med Norsk AIP:

---------------------------------

 

Da vi mest besværlige danskere gerne skal have tingene bekræftiget 2 gange, ville jeg høre om der ikke var en der ville checke dette i eks. COM sectionen under Oslo Control Centre -

står der Oslo ACC eller Oslo ATCC?

MVH

Claus

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Krister!

Har du gitt deg du og? Huffda! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Selv er jeg enda ikke medlem av 350-klubben, så jeg får vel bare fortsette... Brodern har nok gitt seg for godt..

Sander: Hyggelig at du vil ta imot besøk på jobb, kunne godt tenke meg å stikke innom og hilse på en gang jeg er i Oslo! (glemte å si at jeg bor i Stavanger, men kommer kanskje til å være en del i Oslo neste år) Kjekt å høre at også vi dødelige kan komme inn i det-aller-helligste, hehe..

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ja men det er jo ikke så lenge til jeg kommer til oslo da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Antagelig bare 2 til 3 uker til vis alt går etter planene!

Skal en tur på Nascar bilstereo konkuranse!

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

thtessem.b3.nu

Beklager evt. Skrive feil!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Claus:

ACC = Area control center, og Oslo ACC, R/T Oslo control brukes på ACC delen av Oslo ATCC, som OGSÅ inneholder 2 approach sectorer, Oslo App (GM), og Farris App (TO, SN ).

Så enheten heter Oslo ATCC, fordi den inneholder både area og app enheter. Når du flyr fra DK til f.eks ENGM, blir du naturligvis ikke bedt om å kontakte Oslo ATCC......men Oslo control, som så sender deg til Oslo approach...og der sitter jeg og sier : Hei Claus, skal vi ikke ta en lille' [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ble det klarere nå?

Sander Johansen

------------------

"Climb like your life depends on it...cuz it does..."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Claus: Med samme overhengende fare:

---------

(Norsk AIP GEN 2.2,3)

ATCC = Air traffic control centre or air traffic control (Kontrollsentral eller områdekontroll)

----------

Imidlertid er dette merket som et AVVIK fra ICAO-forkortelsene.

I et bilag til det engelske bladet PILOT finnes følgende:

----------

ATCC = Air Traffic Control Centre (Kontrollsentral)

ACC = Area Control Centre (Områdekontroll)

----------

Sander har svart mere utfyllende over, men jeg må spørre ham: Forsvant R/T betegnelsene "Oslo Arrival" og "Oslo Departure" med Fornebu, eller brukes de fremdeles sidestilt med Approach?

God helg,

 

------------------

John Andreassen

LN-NRK

[Edited by John A 05-11-1999.]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Folkens ( De som ville i ENGM_TWR )

Jeg har vært så heldig å få være gjest der oppe ett par ganger, og det er jaggu like morre hver gang [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] .

Har god og mye kontakt med Jan H. Sørensen, som var hjelpsom førstegang jeg var der oppe... skikkelig gromt var det...

Men, nå vil jeg ikke virke som en slags 180-stasjon her, men hvis det er noen som vil ha nummeret til Tårnet på Gardermoen - eller resepsjonen, så sleng av gårde en mail... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

**Håper det er i orden Jan?** [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Thomas

P.S, Sander: Jeg la deg til på ICQ lista mi - er du ofte der? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har selv vært i ENGM tårnet.

En kunde av fatter som var

flygeleder så jeg fikk bli med han!!

Det er vikelig verdt et besøk.

Det var plasert flere hundre kameraer rundt inne i OSL som man kunne styre 360 grader rundt med en joystick oppe i tårnet.

Dem kunne også "dimme" bane lysene. Det var tøft å se på

Karl Andreas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sander:

Ja, nu er selv en dum dansker med på norske forhold.

Jeg kunne jo bare have forsøgt at lægge 2 og 2 sammen, da

jeg for det første ikke troede på ATCC og for det andet,

synes det var mærkeligt om du både arbejdede med area og

approach control. Så undskyld alt dette bogstav roderi herfra!

MVH

Claus

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

John A:

Arr og dep forsvant (midlertidig...)med FB, der opererte vi med ren arr og dep kontroll. Med GM så er TMA'en delt inn i TMA west og east, som kjører både arr og dep i sin sektor. TMA W og E "grovsorterer/tilrettelegger" og sender så over til Director som bare vektorerer til ILS/VA, en slags pølsemaskin [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image].

I tillegg har vi en planning controller, som bare monitorerer strømmen av inbounds og iverksetter tiltak som speed reduksjoner/fjern holding for å unngå at TMA blir overkjørt. Når vi hører det famøse "forsinkelser p.g.a flygeledermangel på Røyken" så har vi ikke planner bemannet, og setter da en rate på ca. 22 - 24 inbounds i timen for å unngå at vi når plimsollmerket [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

På R/T kaller mange oss fortsatt arrival eller departure, men vi heter vel egentlig approach east eller weast [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Thomas: Jeg er sjelden på ICQ, kanskje jeg prøver litt igjen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Claus: Don't worry...be happy [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Sander Johansen

------------------

"Climb like your life depends on it...cuz it does..."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...