Gå til innhold

Spm. ang flighplan route


Pilot1

Anbefalte innlegg

Hei.

I går fløy jeg en tur fra ENTC til BODØ - med følgende rute:

M609 SJA - M609 EVD - BDO DCT

1: Skal jeg følge denne ruten uten videre instruksjoner fra ATC? F.eks.: Jeg passerer SJA(Senja NDB). Skal jeg da svinge DCT EVD(Evenes VOR) med en gang, eller skal jeg vente til ATC gir beskjed om det?

Når jeg hadde passert EVD og nærmet meg Bodø, fikk jeg nye vectors fra ATC. RWY in use ENBO, var 07 og jeg fikk beskjed om å fly DCT VEGAR Intersection, for LEBDO 1D arrival.

2: Hvordan kan jeg fly DCT VEGAR Intersection? Det er jo ingen NDB eller VOR stasjon, som jeg kan tune inn.

Brukes dette kun hvis man bruker FMC, og har allerede lagt inn disse punktene der?

Håper på en oppklaring angående disse spørsmålene.

Ellers så takker jeg for nok en fin kveld, og takk til ATC som var oppe i går kveld.

Mvh

Morten

LN-MPK

BRA013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten.

quote:

1: Skal jeg følge denne ruten uten videre instruksjoner fra ATC? F.eks.: Jeg passerer SJA(Senja NDB). Skal jeg da svinge DCT EVD(Evenes VOR) med en gang, eller skal jeg vente til ATC gir beskjed om det?

Når du får clearence blir du klarert "Flight Plan Route" og trenger ikke å melde at du passerer et waypoint. Når du skifter til en annen controller skal du melde hvilket waypoint du navigerer mot. eks "Bodø CTR good evening. BRA013 climbing bla bla ...... inbound SENJA.

quote:

Når jeg hadde passert EVD og nærmet meg Bodø, fikk jeg nye vectors fra ATC. RWY in use ENBO, var 07 og jeg fikk beskjed om å fly DCT VEGAR Intersection, for LEBDO 1D arrival.

Hvis du skriver i remarks i FP at du har SID/STAR ombord, skal du ha en slik klarering fra ATC. "Direct LEBDO for LEBDO 1D arrival for 07" Hvis det derimot ikke står at du har SID/STAR ombord, skal du ikke ha en slik klarering. Da skal du vectoreres inn mot ILS. Hvis du fikk slik klarering, så var det bare kontrolleren som var litt stressa og ikke hadde sett godt nok etter hva som stod i din FP.

quote:

2: Hvordan kan jeg fly DCT VEGAR Intersection? Det er jo ingen NDB eller VOR stasjon, som jeg kan tune inn.

Brukes dette kun hvis man bruker FMC, og har allerede lagt inn disse punktene der?

VEGAR er korrekt en "intersection", og waypointet programmeres i FMC. SquawkBox har en grei FMC, dvs du trenger ikke DF734/767PIC addon for å glede deg over dette.

I SquawkBox FMC kan du også programmere inn nye waypoints etterhvert som du flyr, hvis ATC ber deg om å sette kursen mot et spesielt punkt. HER er en manual du kan studere for å bruke FMC i Squawkbox. Denne vil bringe deg enda et nivå opp med simmen din. Har du SID/STAR kart kan du med FMC programmere hele flighten fra departure, via enroute waypoints, til arrival. Husk å skrive alt dette i FP, så ser ATC dette, dermed maser ATC mindre på deg, og du får en finere tur.

Roger

[ 22-02-2002: Endret av: Roger Krutå ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

: Skal jeg følge denne ruten uten videre instruksjoner fra ATC? F.eks.: Jeg passerer SJA(Senja NDB). Skal jeg da svinge DCT EVD(Evenes VOR) med en gang, eller skal jeg vente til ATC gir beskjed om det?


Du skal bare fortsette til EVD uten at ATC trenger å si noe.

quote:

2: Hvordan kan jeg fly DCT VEGAR Intersection? Det er jo ingen NDB eller VOR stasjon, som jeg kan tune inn.

Brukes dette kun hvis man bruker FMC, og har allerede lagt inn disse punktene der?


Hvis du bruker f.eks DF734 eller 767PIC trøkker du "VEGAR" inn i FMC'en. Hvis du ikke har FMC kan du bruke default GPS som følger med alle fly i FS2002 eller FsNavigator.

Håper dette var til hjelp!

[ 22-02-2002: Endret av: Kenneth Lima ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...