Gå til innhold

Generasjonsproblemer?


Leslie Salvesen

Anbefalte innlegg

Hallo alle dere flightsimere der ute!

Jeg kjenner ikke gjennomsnittsalderen deres, men jeg går ut fra at jeg kunne være bestefaren til noen av dere! Jeg går i mitt 78. år og har en salig glede av å fly Flightsim. Det er nå 32 år siden jeg sist satt bak spakene på et fly, og Flightsim er det eneste jeg får lov til å fly nå om dagen, dessverre (eller kanskje heldigvis!)

Jeg går ut fra at mange av dere flirer godt nå: " Hva har den oldingen å gjøre hos oss Flightsimere?" "Han burde vært dau for lenge siden!" osv, osv.

Men dere som idag er unge, glem aldri at dere kanskje får lov til å bli gamle en gang, og da må dere aldrig glemme "gutten" (eller "jenta") i dere, aldri glemme å LEKE! Det er LEKEN som holder oss unge!

Så hvis jeg en eller annen gang skulle komme med et dumt spørsmål, ber jeg om overbærenhet. Jeg føler meg jo - tross min alder - som en av dere!

Mvh Leslie Salvesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!!!

Betimelige ord. Men jeg synes det er lite generasjonsproblemer i dette miljøet. Tvert i mot, vi har også hatt hyggelige treff ansikt til ansikt, selv om de fleste tilstedeværende kunne ha vært mine sønner [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] - aldersmessig, altså!

Og gjennomsnittsalderen på Mortens liste over norske simmere http://www.airpics.com/simmers/"'>http://www.airpics.com/simmers/" TARGET=_blank>http://www.airpics.com/simmers/ er såpass som 30 år. Den kan jo få seg et lite løft hvis du melder deg på....

Kunne være moro å høre hva du fløy den gangen for 32 år siden!!

Hilsen en 56-årig Homo Ludens,

 

------------------

John Andreassen

LN-NRK

[Edited by John A 03-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leslie

.. og hei til "ung gutten" John også [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Da jeg begynte å bli en forholdsvis flittig leser av dette forumet hadde jeg en forestilling om at jeg representerte 2 minoritetsgrupper, den ene gjenstår det å motbevise.

Jeg innbilte meg at dette miljøet besto av ungdommer mellom 15 og 20 og følte meg derfor rimelig usikker i begynnelsen. Nå har jeg derimot fått vite at jeg ligger midt på treet aldersmessig (uten å gå nærmere inn på det).

På den andre siden er jeg foreløpig den eneste jenta representert i dette miljøet, og det skulle jeg gjerne ønske ble rettet litt på.

Uansett... du skal vite at du er hjertelig velkommen, her ansees ingen spørsmål som dumme (bortsett fra når en eller annen luring spør om månen virkelig er en stor grønn ost).

Håper vi får se mye til deg.

Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei simmere!

Moro at det er så stor variasjon i alder, geografisk tilhørighet, yrke osv her og i simmermiljøet her i Norge. Synd at det ikke er flere jenter. Jeg liker jenter, og flyr gjerne etter dem.....

Forresten er jeg stolt over å kunne meddele at jeg nå er klarert for soloflyvning med seilfly. Så var det motet da.....

(Kunne ikke dy meg.....)

mvh Ola, LN-ABE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Charlotte!

Kjære Homo Ludens, John!

Det var varmende ord fra dere begge! Jeg må innrømme at jeg i dette miljøet har følt meg - om ikke akkurat som en "outcast" - så ihvertfall som en noe "corny" type. Men du verden så mye moro jeg har!

Når det gjelder deg, Charlotte, er jeg helt enig: Vi trenger mange flere jenter (kanskje er det flere av dere enn vi tror, men at jentene er mer tilbakeholdende når det gjelder å lufte meningene sine i Forum?) Jeg gleder meg alt til fremtidige meningsutvekslinger med deg!

John, du ville gjerne høre litt om min flygerbakgrunn. Den er ikke spesielt gloriøs. Jeg har aldri vært hverken kaptein eller F/O hos SAS eller Braathens, men tok flysertikat etter krigen i Oslo Flyklubb (eller Oslo Flyveklubb som den het den gang). Jeg var i mange år denne klubbens formann og i flere år også innenbys viseformann i Norsk Aero Klubb (NAK) og - i 1959 - pga forskjellige omstendigheter, faktisk også formann i NAK.

Jeg har selvsagt fløyet en bråte med forskjellige småfly (det største jeg har fløyet er faktisk "Norseman", men ellers gikk det mest i Cessna 180/185, mesteparten som sjøfly. Min samlede flytid er litt under beskjedne 1000 timer (hvorav ca. halvparten på sjøfly), som ikke er så mye å skryte av!

Nå tror jeg egentlig ikke at så mange Flightsimmere er særlig interesserte i "onkel Leslies" selvbiografi, så jeg er åpen for e-mail fra "spesielt interesserte" på adresse

leslies@online.no

Mvh Leslie Salvesen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola!

Som du ser av mitt svar til Charlotte har heller ikke jeg noe imot jenter. Tvert imot!!!

Morsomt å høre at du flyr seilfly. Flyr du på Notoden? For flere og tredve år siden var jeg "slepekusk" på Notodden. Den gang var det ikke så mange som hadde slepetillatelse som det sikkert er idag. Jeg hadde lenge på forhånd forpliktet meg til å fly i Påsken 1962, og da jeg tilfeldigvis giftet meg på Skjærtorsdag det året, tilbrakte vi bryllupsreisen på Bondeheimen på Notodden. Romantisk, hva?

Men åkke som er, jeg misunner deg seilflygingen. Men vi har jo en Schweizer i FS98, da!

Mvh Leslie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så morsomt at det er nesten til å få blanke øyer av [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]. Her sitter vi og holder på med vårt også dukker plutselig Leslie opp og gjør at vi plutselig får en ny dimensjon i det hele - selv er jeg to og tredve og håper at jeg en gang kan nærme meg 78 jeg også og sitte og knote rundt med flysimulatorer lenge etter at mitt privatfly-serrtifikat har gått ut!

Med det som nakgrunn blir vår masing etter nye, større, bedre nærmest kuriøst!

------------------

Dag H. Baardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror min er også ganske voksen. Pensjonert for noen år siden. Han må være den som logger mest timer på Braathens 737 idag. Inkl real pilots. Han sitter oppe hele natta.

Men har bryr seg lite om nettet. Han kan med mye plundring hentet ned et og annet fly fra filbiblioteket her.

Aller helst så ser han fram til mine hjemmebrente CDer med fly og sceneryer som han legger rett inn. (Lurer på om han har fått til nye Norway scenery?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Veldig artig at vi har representanter fra den (fysisk) eldre garde med oss! Dess flere dess bedre! Det gir hobbyen mangfold; i motsatt tilfelle kunne vi jo vært en samling post-pubertets nerder, som vel en del lignende datamiljøer er?

Undertegnede har vært skytter i ganske mange år, og skyteidretten er prydet av et vidt aldersspekter; alt fra 10 til 100 år, og omtrent like mye jenter som gutter. Det å konkurrere på likefot med andre aldersgrupper og kjønn er bare moro! (og alle har stort sett de samme forutsetningene og sjanse til å vinne)

Har du prøvd å fly på Nettet, Leslie? Det anbefales på det varmeste!

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg melder meg på som en dedikert FS'er med 5 år i miljøet.

Men "aldern" er 1943 model, (edel årgang).

Meget hyggelig med Leslie's innlegg, håper det er mange fler av

hans generasjon,min og andre, som kommer til å utvide horisontene

i FS-miljøet fremover.

Lykke til alle sammen.

MVH Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard!

Så du er skytter? Siden du ikke pressiserer nærmere, går jeg ut fra at du er geværskytter. Selv er jeg (var jeg) pistolskytter. Jeg har aldri vært profesjonell flyger, men er derimot sivil.ing. og tidligere teknisk direktør i Thorolf Gregersen A/S som blant meget annet også hadde en divisjon for forsvarsprodukter, og det var vi som i sin tid fikk kontrakten på levering av Forsvarets nye tjenestepistoler P 80 (eller sivilt Glock 17). Jeg lagde i sin tid instruksjonboken for denne pistolen og fikk interesse for pistolskyting. Jeg er for tiden medlem av NOP (Norske Officerers Pistolklubb) og NROF (Norske Reserveoffiserers Forbund, Oslo avd.)men skyter ikke aktivt lenger. I likhet med i ditt miljø,hadde jeg heller ikke her noe inntrykk av en "generasjonskløft", og det gleder meg å høre alle de positive uttalelsene fra Flightsimmerne.

Men jeg har stadig tenkt på Charlotte fra et tidligere innlegg: la oss for Guds skyld ikke skape noen "kjønnskløft". Jeg vet ikke hvordan det er med Flightsim, men i det virkelige liv har jeg kjent (og kjenner) jenter som går mange ganger utenpå oss som flygere.

Charlotte: Hører du meg? Kom igjen med venninne dine!

Mvh LESLIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leslie!

Det stemmer at jeg er geværskytter. Har hatt lang pause pga studier nå, men har tenkt å begynne på'n igjen. Skyter med SAUER i DFS. Blir forresten også sivilingeniør om 4-5 uker. Er utdannet ved NTNU i konstruksjonsteknikk, driver for tiden med undervannsteknologi i Statoil. Den store drømmen er å konstruere fly hos Boeing eller Lockheed f.eks., men det er ikke enkelt å få en slik jobb. Så da må jeg nøye med med PPL-A foreløpig, håper å få tatt det snart, det har lenge vært en drøm.

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

På den andre siden er jeg foreløpig den eneste jenta representert i dette miljøet, og det skulle jeg gjerne ønske ble rettet litt på.

Det er nok andre jenter enn meg her som kanskje ikke er så flinke/føler behov for å skrive innlegg. Har jeg et problem, så har jeg min egen flightsim ekspert her hjemme (Bjørn O.). [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Som dere sikkert har lest, har vi ingen fungerende joystick for tiden, så det har blitt lite flyvning i det siste.

Michelle

[Edited by Michelle Aitken 05-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...