Gå til innhold

Lars C Hoff

Members
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Siste besøk

Lars C Hoff's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Vil bare avkrefte en spekulasjon i en tidligere posting av meg; det blir fortsatt mat på SAS inneriks, også sør-norge) Dette fra en troverdig kilde.
  2. Begge selskapene er bra sammenlignet med for eksempel amerikanske inneriksselskaper, men hvem som er favoritten varierer litt. Jeg kommer fra nordnorge, men har studert i TRD og nå i Oslo, så jeg har fått prøvd ut selskapene på diverse distanser. Før 1998 var Braathens suveren mellom nord og sør, da fikk man varm mat, og de hadde musikkkanaler. På SAS fikk man en tørr brødskive servert av meggete vetaranflyvertinner. Enter 1998; noen glupe hoder i Braathens og Dinamo finner ut at BU skal spise kirsebær med de store. Best/back innføres. Best er fortsatt milevis over hva SAS presterer, men på Back er det null service, musikkanalene forsvant og man følte seg som annerangs passasjerer. SAS lanserte sitt nye program, med nye fly, nye farger, nytt service konsept (og det er mulig jeg innbiller meg ting, men fikk de ikke veldig mange nye, pene flyvertinner helt plutselig???) Senere introduserte de også setereservasjon, noe som var en velsignelse på flyvningene til nordnorge. SAS var mitt klare favorittselskap en stund, det var tross alt skjelden jeg reiste på best. Maten hos SAS har aldri vært god, og minner mest om kalde middagsrester som har ligget litt for lenge i kjøleskapet, emn det var ihvertfall bedre ann ingenting. Men så kom Braathens med produkt 2001, og varm mat til alle. Desverre har de fortsatt ikke setereservasjon, så valget mellom SAS og BU ble egentlig til et valg mellom varm mat og fast sete, og jeg brukte selskapene annehver gang for å få litt avveksling. Men nå slipper jeg å velge, siden det bare er BU som flyr OSL-EVE. Ryktene går om at SAS jobber med et nytt konsept, og det skulle ikke forundre meg om maten forsvinner i sørnorge. Men begge selskapene er bra, skal jeg nevne ett foran det andre, så vinner Braathens med et knappenålshode. det virker som om de ansatte jobber litt hardere for å tilfredstille kundene, mens SAS kanskje tar dem litt for gitt. Min erfaring er dessuten at det ikke er i luften, men på bakken man møter dårlig service, og der kunne begge selskapene skjerpe seg litt.
  3. 727-200 / Sterling 737-205 / Braathens 737-405 / Braathens 737-505 / Braathens 737-683 eller -783 / SAS 737-705 / Braathens 757-236 / British Airways 767-336 / British Airways BAe 146-100 / Dan-Air London DC-9-21 / SAS DC-9-41 / SAS DC-9-81 / SAS DC-10-10 / Premiair DC-10-30 eller -40 eller begge / Northwest DHC-6 / Widerøe DHC-7-103 / Widerøe DHC-8-103 / Widerøe F.28-1000 / Braathens F50 / SAS Commuter F70 / KLM cityhopper MD-81 / SAS MD-82 / SAS MD-83 / Spanair, Transwede, muligens SAS [ 10-05-2001: Endret av: Lars C Hoff ]
  4. De har ikke lov til å bøtelegge deg nei, de har ikke engang lov til å inndra den! Du har lov til å eie den, Arngren selger dem faktisk på nettet, så du skal bare skrive ut forskriftene og vise dem til Narko-Sør.
  5. Jeg bestilte to videoer fra World Air Routes samtidig, dvs at de ble sendt og belstet kredittkortet som EN pakke. Totalt ca. $50 elelr NOK500, men de kom rett i postkassa. Bestilte derimot 777ene og 747ene til PSS på CD fra JustFlight, men disse kom på £63, og måtte gjennom postfortolling. Med andre ord betaler jeg 17.3% britisk VAT pluss 24% norsk moms. Møkkaland!
  6. Ville bare nevne at Alaska Airlines var de første som tok i bruk HUD i sivil luftfart. Jeg tror det var på en 727.
  7. Mente jeg leste et sted at Premiair bare skulle bruke -200'ene til de fikk -300'ene, men det får jeg uikke til å stemme. -300'ene har vel ikke lang nok rekkevidde til å nå Phuket, Natal o.l. uten mellomlanding? eller har de det? P.S. Kjell Arild, hvor tjenestegjør du? Selv er jeg flysoldat på Bardufoss Hovedflystasjon, men var på øvelse akkurat da A330'en var der. (Den fløy visst to turer) En soldat og en sersjant fra avdelingen min var med flyet, jeg kommer til å kreve full rapport fra dem [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]
  8. Hei, dette er Britannia's farger. Flyet har antagelig kommet tilbake etter å ha vært leaset ut til Britannia. LCH
  9. Røffly kan vi dele jetmotorene inn i fire grupper; turbojet, turbofan, turboprop og turboshaft. Alle er egentlig jetmotorer, men det de fleste forbinder med uttrykket er nok turbojet og turbofan. Felles for alle fire er at de har en kompressor, som komprimerer luften som blir sugd inn. Når luften komprimeres, stiger temperaturen, og fuel blir sprøytet inn i forbrenningskammeret. Om antennelsen skjer bare ved hjelp av temperatur, eller om det er noen gnister er jeg ikke sikker på, men jeg tror ikke det. Fuel/luftblandingen eksploderer og skyver flyet fremover, samtidig som den driver en turbin. Kompressoren og turbinen (samt vifta på turbofan motorer)er alle festet på samme aksling, så når varmlufta driver turbinen rundt, driver den også kompressoren og evt. vifta. det blir med andre ord et kretsløp. Forskjellen på turbojet og turbofan er at turbofan har en stor vifte montert foran kompressoren, som fungerer omtrent som en propell. Vifta dekker mye mere enn kompressoren, så veldig mye av lufta som suges inn går forbi kompressoren. (by-pass er et annet navn på turbofans) Denne lufta varmes ikke opp, og beveger seg mye saktere enn den varme lufta. Kaldlufta legger seg altså rundt varmlufta, og virker lyddempende. Turboprop og -shaftmotorer har to turbiner istedenfor en. Også her driver en av dem kompressoren, mens den andre driver en propell (turboprop) eller en girkasse (turboshaft). Turboshaft brukes ganske riktig i helikoptere. LCH
  10. Hadde for å være helt ærlig trodd at neste gang Braathens lakkerte om flyene sine, så ville de bli lyseblå- og sølvfargede! (hvis dere skjønner hva jeg mener...) Synes den nåværende malingen er veldig pen. Boomerangen er original, og burde beholdes. Personlig ville jeg hatt dagens maling, men med litt mere blått under buken, ala den nye malingen. Når de absolutt skulle ha hvit hale, kunne de i allefall beholdt "boomerang"'en, ala Braathens Malmø Aviation. Apropos BMA, skal de også fjerne "boomerangen"? Lars C
  11. Er det noen som abonnerer på Airliners? I så fall, har dere fått utgave nr 60? (November/Desember, forsiden var om Anchorage og RJs) Jeg har nemlig ikke fått det ennå. Begynner å lure ppå om abonnementet er utgått. Lars C
  12. Er nettopp ferdig med rekruttskolen på Værnes, og skal bli bakkeutstyrsassistent. Blir stasjonert på Rygge, Ørland, Bodø, Bardufoss eller Andøya. (Håper på Bodø) Har hørt at maten skal være veldig god der nede. Det som var litt kjipt med Værnes var at leiren lå så langt unna terminalen som det gikk an å komme. PÅ den annen side, den lå jo rett ved rullebanen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Noen som vet noe om kasernene for oss vanlige Flysoldater?
  13. Hei folkens, Skal på et to ukers kurs på Luftforsvarets Tekniske Skolesenter på Kjevik. Noen som vet hvordan dette ligger i forhold til den sivile terminalen? På forhånd takk, mvh, Lars C Hoff
  14. Som Tom sa er det 747'er på EVE stort sett annet hvert år i forbindelse med store NATO-øvelser. Evenes Flystasjon er mer eller mindre nedlagt nå (mobiliseringsstatus), men er bemannet av mannskaper fra Bardufoss Hovedflystasjon under øvelser. Grunnen til at de store flyene kommer til Evenes istedenfor Bardufoss under øvelser er visstnok at innflyvningen til BDU skal være lite populær blant de amerikanske flyverne. Det sies at mange amerikanske piloter har bannet stygt når de voknet og så hvordan de hadde fløyet i mørket. Lars C
×
×
  • Opprett ny...