Jump to content

palron

Members
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. palron

    EHAM Go Around

    Tusen takk, her var også et godt og velment råd. Kan man egentlig ikke få for mange av. Skal sjekke det ut og prøve meg på dette. mvh Pål
  2. palron

    EHAM Go Around

    Tusen takk for hjelpen. Da blir det å prøve (og feile) på nytt igjen. Og gamlemåten lærte jeg for mange år siden da jeg fløy Cherokee rundt Skien😊 Ha en fortsatt fin dag. mvh Pål
  3. palron

    EHAM Go Around

    Som den glade amatør jeg er så foretrekker jeg en forsiktig tilvenning til hva som går an å få til. På AMSTERDAM/Schiphol INSTRUMENT APPROACH CHART - AD 2.EHAM-IAC-18R.1 så står det en GA prosedyre ved kommunikasjonsvikt. Og siden jeg ikke har noen nettkontakt med ATC så vil jeg forsøke den. Kobler ut AP i 1000 ft og prøver manuell landing. Vanskelig! Ved 100 ft trykker jeg på GA og så stiger jeg og etter 400 ft slår jeg på AP. Den tar meg til 3000 ft ved EH624, men så kommer noe jeg ikke helt forstår: - At 7.5 SPL 280/EH624 turn right to SPL. - Cross SPL at 3000 ft and execute the instrument approach procedure again. Hvis SPL er fyret ved runway så synes jeg at dette blir feil. Tanken var at jeg kunne gå via EH644 og så inn i innflygings rutinen med LOC/GS igjen, men en slik programmering i FMC funker tydeligvis ikke. Har prøvd både med og uten hastighet og høyde. Er det noen ordinære airline piloter her som kan gi meg et godt råd? Mvh Pål Rønningen
  4. palron

    EHAM Go Around

    Javist😊 Hadde det ikke vært for autopiloten så hadde jeg vel krasja før jeg kom ut fra London. Men har prøvd å programmere FMC sånn at den tar meg i go around via EH624 til EH644 og EH620 og videre inn til RW18R på autopilot, men det gikk ikke bra. Prøvde både med å legge inn med hastighet og høyde og med å la de være åpne der. Det så greit ut, men den akseptert ikke veien fram til runway. Har du et tips til hvordan jeg gjør det? Tanken er jo å koble ut autopilot for så å ta en manuell landing og så go around hvis ikke jeg klarer det. mvh Pål Rønningen
  5. palron

    EHAM Go Around

    Mange takk. Her blir det nok en del prøving og feiling tenker jeg. Mvh Pål Rønningen
  6. palron

    EHAM Go Around

    Hei og mage takk for svarene, til dere begge. Får prøve om jeg klarer å få til dette da. Ser at det står på AMSTERDAM/Schiphol INSTRUMENT APPROACH CHART. Men er litt i tvil om hvor 'cross D7.5 SPL' ligger. Hva betyr SPL her, forkortelse for Schiphol?
  7. Holder fremdeles på med PMDG 737-800 NGX og Tutorial #1. (Intil jeg kan det i blinde). Hva er en korrekt go around prosedyre ved RWY 18R på EHAM. Vil det være til høyre mot EH624 - EH644 - EH608 - EH621 eller er det en kortere rundtur for dette. Mvh Pål Rønningen
  8. Går ut fra at du mener motsatt av Full Screen, da får jeg alle 3 i ett vindu og som default blir det det midtre. Der er alle instrumentene i vanlig størrelse. Men jeg finner ikke noen måte å lage 2 nye windows mode skjermer for de andre. Og med det samme jeg trykker alt-enter for full skjerm så er det samme problemet.
  9. Hei Geir og takk for svar. Her var det mye forskjellig utstyr og problemer. Lite av dette er relatert til mitt problem. Jeg har hele tiden hatt instrumenter som virket og ingen sorte felter, det er bare størrelsen som frustrerer. Når jeg starter før take off så har de en størrelse og hvis jeg starter fra Top of Descent som er lagret sammen med FMC, så dekker de nesten hele skjermen. Har ikke testet å lime inn bilder her, så hvis de ikke vises så er de også vedlagt som filer. Første bilde er fra TO og neste fra TD. Du ser ikke toppen av skjermen på siste, men det er ikke plass til full MFC der da.
  10. Har også prøvd nå å bytte om på utgangene fra grafikkortet til disse to skjermene uten at problemet har endret seg. Av den grunn så tror jeg ikke at det kan være grafikkortet som er årsaken. Det rare er at hvis jeg flytter PFD/ND til den høyre skjermen så er de like store som på midten. Men den høyre bruker jeg som FO og for å sjekke litt rare ting som noen ganger skjer med Thrust pådrag.
  11. Ja, dobbelsjekket nå også. Har også prøvd å redigere størrelsen i panel.cfg, inklusiv å fjerne ZOOM i gauge-linjen. Uten hell. Hvis jeg flytter en av de frem og tilbake mellom venstre og midtre skjermen så endre størrelsesforholdet seg 50-60%.
  12. Trenger et tips fra noen som flyr PMDG737-800NGX. Har flydd Tutorial #1 ca 20 ganger nå og nesten alt går grei. Men har fremdeles en liten (irriterende) utfordring. Bruker 3 stk 4:3 skjermer og legger opp PFD og ND på venstre skjermen for bedre (synes jeg) kontroll over flyvingen. Problemet som oppstår er at disse instrumentene blir over dobbelt så store som originalen. Til og med musemarkøren blir større når jeg går fra midtre til venstre skjerm. Oppløsningen på alle 3 er 1280x1024, men venstre ser ut som halvparten. Har et MSI GTX 980 4GB og satt opp med NVIDIA Profile Inspector slik som anbefalt. Default 737 er ikke slik. Har søkt på alle tenkelige forum uten å finne noe som hjelper. Selvfølgelig kan jeg fly slik, men vil gjerne ha gjort noe med det. Mvh Pål Rønningen
  13. palron

    Sjekkliste

    OK. Lærer noe nytt hver dag. Mange takk:-)
  14. palron

    Sjekkliste

    Ser i filmer at flygerne sjekker ror utslag ( ref. Boeing) på yoke/pedaler i forbindelse med sjekkliste før takeoff. Hvordan vet de at dette virker siden de ikke kan se verken baksiden av vingene eller halen?
  15. Hei og takk for svar. Sjekkliste på papir har jeg flere av, men det var en elektronisk, noe liknende den som FS2CREW har som jeg mente. Det er imidlertid masse der som jeg ikke trenger. I øyeblikket så har jeg ikke PMDG eller iFly, bare det som er default i FSX. En annen ting som jeg fikk høre i videoen til Froogle youtube.com/watch?v=mZU2dcuYxQE var at det tok vinter og vår før det skjedde noe der fordi annenflygeren skulle sjekke mye ute og inne før de kom igang. Tror jeg må nøye meg med papirlistene foreløpig. Kan være greit å lære å krabbe før jeg begynner å løpe😀
×
×
  • Create New...