Gå til innhold

Pilot1

Members
  • Innholdsteller

    204
  • Ble med

  • Siste besøk

Pilot1's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Takk for forklaringen Torstein, men poenget ditt er fortsatt syltynt. Helt riktig; "alt er ikke svart hvitt her i verden", men enkelte ting er det. Som å si i media at det ikke fantes ledige hotellrom, mens fakta var noe annet. Enkelt og greit. Her kunne jeg egentlig avsluttet mitt innlegg. Hvis synsingen din ang - ikke nok folk, dobbelt så mye arbeid, 1 time ekstra på å prioritere og informere pax - er riktig, så kanskje de burde sagt det da; at de rett og slett ikke har kapasitet å ta vare på kundene sine. Men alle forstår jo, til og med jeg med min korte nese, at de ikke vil/kan si slikt i media. Forøvrig er det helt riktig at jeg ikke har PhD i verken bedriftsledelse, tjenesteyting eller organisasjonsplanlegging som deg tydeligvis. Men jeg trenger heller ikke det for å "ta" DY i en liten hvit løgn. Jeg var ute å reiste denne kvelden selv, skulle til Bodø men endte opp i Tromsø. Kom til Bodø tidlig dagen etter og hørte en del snakk blandt folk på flyplassen. At flypassasjerer blir forbannet er ingen nyhet og å fordele 14 rom på 140pax hadde selvsagt ikke blitt enkelt. Det er mulig policyen til DY er å enten ha hotell til alle eller ingen, det har jeg ikke påstått og ha kunnskap om. Da kunne de jo forklart dette til media/paxen sin da, og da hadde saken vært en ganske annen. Siden du, med din handling erfaring, er ekspert på feltet og tillater deg en slik nedlatende holdning; hva vet du om min kompetanse/erfaring? eller inkompetanse i følge deg? Trenger du en oversikt over min erfaring før du vil tro på kildene jeg oppga? Etter å ha lest igjennom mine tidligere innlegg, har jeg, i motsetning til de fleste andre, også deg, dokumentert mine påstander. Unntaket var at de fikk pizza som mat, dette ble jeg fortalt av SGS ansatte på flyplassen dagen etter. Er så klart enig i at på slike internettforum er det, slik Geir påpeker, vanskelig å vite hvem som spekulerer og hvem som faktisk har noe å fare med. Du påberoper deg mye erfaring, men så lenge du ikke jobbet i Bodø den kvelden, blir troverdigheten din fortsatt ganske lav selv om du har vært handlingagent en gang i tiden. Hvor "inkompetent" jeg er endrer ikke fakta i denne saken. Fantes det ledige hotellrom eller ikke? Svaret var jo, det var 14 rom ledig. Det vil ikke forandre seg uansett hvor mye folk kverrulerer og koker sammen all verdens forklaringer. Årsaken til at DY ikke ordnet hotell til sine pax har jeg ikke påstått å ha noe kjennskap til og har heller ikke sagt noe fra eller til om hvorfor. Det er "dere" som kommer opp med alle slags begrunnelser. Sakens kjerne i mine innlegg var DYs egen forklaring til media/sine kunder, og da lurer jeg på hvorfor de sier det var fullt, hvis realiteten var - ifølge deg - at de ikke hadde kapasitet til å ordne hotell, eller hvis deres policy er - ingen eller alle. Så selve årsaken blir spekulasjoner av oss alle, også deg Torstein. Mitt poeng: Hvorfor si at det er fullt når det åpenbart ikke stemmer? Jeg kom ikke med svaret fordi jeg ikke vet det, men det er ingen av oss her inne, av de som har skrevet innlegg, som gjør. Jeg bare påpekte kun usannheter i DYs begrunnelse, mens "dere" kommer med alle mulige teorier. Åge: Dette har jeg vanskeligheter med å tro, før jeg evt ser det dokumentert. RFS har tross alt handling av DY på mange flyplasser i Norge, og kanselleringer/driftsforstyrrelser er ikke så uvanlig, spesielt ikke på vinteren. Begge handlingselskaper får beskjed/"grønt lys" fra sine flyselskapers "operations" avd og når de har bestemt hva som skal gjøres setter RFS/SGS i gang med sin jobb, som er fastlagt i rutiner/avtaleverk mellom dem. Men til tross for min tilsynelatende "mangel på erfaring" er jeg alltid på utkikk etter ny informasjon, så om du har kilder å henvise til er jeg rask til å innrømme at jeg tar feil. Men at de ikke har systemer på plass for dette høres utrolig ut. Jeg tror jeg slutter å engasjere meg stort mer i denne saken. Fakta var at det fantes ledige rom, selv om DY sa det var fullt overalt. Så svart/hvit kan faktisk verden være noen ganger... Inntill det kommer noen med innspill som var innvolvert i saken blir årsaken bare gjetting fra alle oss og vi kan diskutere til det uendelige. Påstand mot påstand blir fort uinteressant. Ha en fortsatt fin helg
  2. Og poenget ditt var? 14 rom er uansett bedre enn ingenting. Det må være lov å undre seg over at DY går ut i media og påstår det ikke finnes hotellrom, når dette ikke stemmer. Fantes sikkert barnefamilier/eldre som kunne tenkt seg et av de 14 rommene. Hva er det med DY som gjør at folk blir besatt med å ta de i forsvar? :crazy: Hadde det vært uberettiget/urimelig kritikk kunne jeg ha forstått det, men det synes jeg ikke dette er.
  3. Så lav pris rettferdigjør "dårlig" service hos DY for å sikre overskuddet? Det er jo godt at man har et valg, enn så lenge. Selvfølgelig er dét en av mange faktorer som gjør at SAS går i minus, for service koster penger. Jeg prøvde å dokumentere hva som faktisk skjedde i Bodø, siden enkelte er så opptatt av å forsvare DY, basert på synsing. Litt enklere hvis folk forholder seg til fakta.
  4. Per Kristian: Fauske er vel like langt for SAS pax som DY pax sist jeg sjekket kartet :whistle: Saltstraumen Hotell ble også brukt og dit er det 40min kjøring, mens til Fauske er det 1 time, altså bare 20min lenger. Poenget var at det faktisk fantes ledige hotellrom som DY kunne booket til sine pax. Og er ganske sikker på at mange heller ville valgt hotell i Fauske, selv om det ble bare 4-5 timer i sengen, enn å sove kanskje en time på feltseng i terminalbygget. En annen ting er det du nevner; at DY pax måtte møte opp kl 0600 for ombooking av billett. Hva slags kundeservice er det da? Likefremt som det er forskjell i billettpriser, er det også et klart skille i servicenivå mellom SAS/WF og DY, eller "tradisjonelle" vs LoCo om du vil. Men alle kan velge selv, ut i fra hva de setter høyest.
  5. Ingen senger å oppdrive for DY? an.no an.no Rart at SAS klarer å ringe Fauske, mens DY ikke makter det samme. Ang maten så var det pizza som SAS klarte å skaffe til sine passasjerer, og da ikke fra noe hotell. Hvorfor klarer ikke DY det samme? Tror noen her inne bør tåle kritikk av DY en sjelden gang uten å føle en overdreven trang til å forsvare DYs handlinger, eller mangel på sådan i dette tilfellet.
  6. Morten W. Melhuus, Ansatte i NSB reiser GRATIS. Det samme gjelder ansatte i de fleste buss-selskaper. Det er jo ut i fra prinsippet om at "toget/bussen/flyet" går jo uansett, derfor; så fremt det er ledige plasser på flyet kommer man med. Prisen som du sier er 90% rabatt, det er av fullpris, så jeg har opplevd at ID-pris er dyrere enn en vanlig "billig-/lavprisbillett". Det kommer litt an på strekningen man skal fly. I alle jobber har man vel frynsegoder av ulik art. Feks en kompis som er snekker; han skal bygge seg hus og får 20% på alt material. Da snakker vi store beløp, flere hundretusen kroner spart. Regner med det samme gjelder elektrikere/rørleggere. At prisene for oss som ikke er snekker/rørlegger/elektriker etc ville gått ned hvis de ansatte ikke hadde fått rabatt er bare tull. Selv om man har tilgang til billige billetter betyr det ikke at man konstant benytter seg av dem. At det er verdt "utrolig mye i lønn(netto)" er jeg uenig i. Det er ihvertfall andre yrker som har langt større utbytte av sine frynsegoder. Jeg kjøpte "vanlig" billett til USA i sommer, selv om jeg har ID-billetter med kanskje 70-80% av verdens flyselskaper, også med Continental som jeg reiste med på den turen. Men du må ikke tro at det er bare i FullService selskaper man reiser på ID-billetter. Stort sett alle selskaper, også LoCost, har ID-billetter av en eller annen type. Det var mine 2 øre, uten noen form for sjult agenda
  7. Hvordan er det med kansellerte flighter? "Ombooket til neste ledige avgang"? Betyr det da neste avgang med ledige plasser i samme prisklasse? Det har hvertfall skjedd med meg. Jeg måtte sitte i Oslo fra fredag(da flyet ble kansellert) til "neste ledige avgang" på søndag. Men jeg sjekket nettet i mellomtiden å fikk opp ledige "fullpris"seter på lørdag, men de prioriterte altså nye fullpris-pax istedet for meg med "lavpris"-billett. Norwegian er som Elkjøp; Bra så lenge alt funker, men hvis noe skjer så er det et helv****
  8. E24 - Norwegian truer med utflagging Skjønner godt problemstillingen...
  9. Har vel aldri sagt at det ekstisterer kun i LCC. Men at fatigue er mer utbredt blandt selskaper hvor pilotene flyr 900 timer i året, enn de som flyr 300, er vi vel enige i? Ang Lufthansa så er det vel en liten forskjell på å bevisst schedulere crew til max(LCC), enn at man blir nødt til å fly 100t/mnd over en periode pga crew-mangel. Jeg synes i hvertfall det viser ulik personalpolitikk. Men at fatigue kan bli den samme er jo opplagt, siden det har en direkte sammenheng med antall arbeidstimer. Det var ikke hensikten. Jeg oppga 2 LCC som eksempler på selskaper som utnytter sine crew til max. Kunne jo selvfølgelig listet alle selskaper som flyr 900t i året, men den ville blitt lang...
  10. Torbjørn, du har helt rett i at jeg ikke kan detaljene i personalpolitikken hverken i ryan eller easy. Men du sier jo selv at det er et ekstra problem for dere som flyr opptil 900 timer i året. Det var jo spørsmålet mitt; kan dette være en effekt av (for?) mye arbeid, og det er jo velkjent at ryan/easy utnytter sine piloter maksimalt. Det er det ikke alle flyselskaper som gjør bare fordi det er tillatt. Derfor synes jeg at ryan/easy godt kan nevnes i en slik sammenheng. Jeg kunne sikkert listet mange andre selskaper, men nevnte i farten de to. Forøvrig helt enig i at CAA har et stort ansvar, som de tydeligvis ikke takler. At EASA og de individuelle CAA, er nikkedukker for industrien er oppsiktsvekkende. En arbeidsgruppe jobber visstnok med de nye reglene men vil først være klar om noen år. Men, hvis det viser seg å være et problem i et selskap, skal man da bare fortsette som før fordi det er lov, eller bør selskapet selv ta initiativ til utbedring av problemet? Og hvis man skal ta utgangspunkt i denne undersøkelsen, er det tydeligvis stort forbedringspotensiale. Vil tro at hoveddelen av de som deltok i undersøkelsen mest sannsynlig jobber for selskaper som flyr 900 timer i året, og ikke i små regionale selskaper som flyr halvparten. Det måtte vel være litt av hensikten med undersøkelsen også; å finne ut til hvilken grad en slik mengde flyging spiller inn på pilot fatigue. At dette da er mer utbredt i lavprisselskapene er vel ikke så rart.
  11. Dagbladet - Piloter sovner bak spakene Begynner vi å se effekten av personalpolitikken i Ryanair, easyJet etc?
  12. C-152 Aerobat C-172 Skyhawk (div utgaver) C-172RG Cutlass PA-44-180 Seminole PA-28-181 ArcherIII PA-23-160 Apache M-20J Mooney E-33A Bonanza AA-5A Cheeta GA-7 Cougar Jetstream 31 Jetstream 32 Det var det hele :cry: foreløpig
  13. Jeg fant, jeg fant... i mitt 7. innlegg: Det er ikke målet mitt å rakke ned på NAC, hvis enkelte skulle sitte igjen med det inntrykket... Nå får vi vente og se hva som skjer, og jeg tror nok det kommer til å gå bra for det nye programmet. Vet du hvilke konsekvenser EFTA's gransking vil få? Må de vente til denne er ferdig før de kan begynne?
  14. Foreslår at du leser igjennom mine innlegg i denne tråden på nytt Jörgen. Da vil du se at jeg ikke sier noe stygt om NAC, men at jeg stiller spørsmål ved måten denne saken har blitt håndtert på. Det kan nok sies mye positiv om NAC, men det er ikke positive/negative ting om NAC vi diskuterer.
  15. Handler vel mer om at jeg kommenterer de argumenter som NAC/UiTØ har brukt ang dette prosjektet. Negativt? Tja... må vel være lov å være uenig? Noen forholder seg til fakta. Og med fare for å ødelegge julen din Jörgen; Nissen finnes ikke! Går vel ikke lenge før de begynner med MPL der oppe, de kan jo knapt kalles piloter. Jepp! De radade upp de längs hangarväggen och sköt de! Sikkert fordi de ikke hadde bachelorgrad Det tyder jo på at det faktisk kan være noe i denne klagen... Hadde klagen vært opplagt grunnløs hadde vel ESA avvist saken? GOD JUL Jörgen og hils til nissen!
×
×
  • Opprett ny...