Gå til innhold

Egil Johnsen

Members
  • Innholdsteller

    33
  • Ble med

  • Siste besøk

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Egil Johnsen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. På grunn av flytting, så må jeg kvitte meg med min MIP. Den er basert på Flightdeck Solutions, og har nærmest 100% av funksjonaliteten implementert. FMC og MCP følger ikke med. EFIS fra CP Flight følger med, men er da avhengig av MCP fra CP Flight for å kunne fungere. Alle standby instrumenter og kronometre er fra Flight Illusion, og koblet til egne I/O kort som kobles til MIP hovedkontroll-PC via USB (som følger med). Det er innebygget 4 skjermer 1 19" på hver side for de to hovedskjemene (PFD og ND), og to mindre LCD for pedestal (Multifunction Display) og senter (Engine and Crew Alert Display). En 19" og LCD styres av hver PC. Denne kobles så via netteverk til hovedkontroll-PC (RJ45). I/O kortene er fra Flightdeck Solutions og SISMO Soluciones. Flightdeck Solutions sine kort kommuniserer med hovedkontroll-PC via USB, mens SISMO Soluciones kommuniserer med hovedkontroll-PC via nettverk (RJ45). Nær sagt alle knapper er funksjonelle (koblet til I/O kort). Hovedkontroll-PC benytter ProSim 737 (som følger med) og det aller meste av funksjonaliteten er mappet opp. Det er litt igjen med tanke på variabel belysnng. For start av hele riggen, så benyttes en Arduino som styrer sekvensen med å slå på alle skjermene og PCene, samt all I/O. Der er to busser, som kontrollerer 5V og 24V, til alt av I/O. For oppstart så slår man bare av Nose Whell Steering, og hele Mippen med alle skjermer, PCer og I/O starter automatisk. Samme skjer når Nose Whell Steering slås på, da slår alt seg av. Dessverre må det påregnes litt arbeid og skjøting pga. at MIPen ble demontert for å ryddes unna. Glareshield og pedestal ble demontert for å få den flyttet. Men det begrenser seg til skjøting av noen få kabler samt litt skruing. Alle kablene mer merket, så det skal være mulig å finne fram i mylderet. Til den gitte prisen, så har jeg ikke mulighet til noe support. Alt må kjøpes som det er. Skulle jeg tilby support, så ville jeg ta minst 50.000 for denne. Den må også hentes, jeg har ikke tid og mulighet til å pakke og sende den. Den selges også som den er. Den ble sist prøvekjørt i 2019. MIP'en selges til 4.000. For å sette dette i perspektiv, så koster ett av kronometrene fra Flight Illusion €255, dvs. at bare de to kronometrene koster mer enn hele MIP'en.
  2. Jeg ønsker å selge min MIP siden jeg skal flytte. Den har ikke vært i drift på noen år, og er bygget på Flight Deck Solutions sin MIP. NB!!! CDUene og MCP følger dessverre ikke med, EFIS følger med, men den er jo konstruert til å integrere mot Flight Illusion sin MCP (som ikke følger med). Du får også med en PC med ProSIM, der all integrasjon er konfigurert. Merk at stanby instrumenter er mekaniske (Flight Illusion), og ikke bare vist på en skjerm. Det er 4 skjermer konfigurert, som styres av 2 PCer. Integrasjon (I/O) kort er Flight Deck Solutions, Flight Illusion og SISMO Solutions. Pris er 4.000 Kr, hvis du henter den i Oslo.
  3. Interresant artikkel om norsk nyvinnende teknologi: https://www.tu.no/artikler/i-den-gamle-kafeen-pa-bodo-lufthavn-pagar-det-en-luftfartsrevolusjon/396861
  4. Er det noen som skal på Air Tattoo neste helg?
  5. Da har jeg lagt til noen bilder fra årets FSWeekend, i bildegruppen: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=84193.0 Egil Johnsen
  6. Hei Er det noen av dere som skal på Air Tattoo utenfor Swindon om en uke? Har vært hyggelig å kunne treffe en likesinnet etter showet. Egil Johnsen
  7. Det som kan ha skjedd, er at ledningen er blitt skadet, og at det har blitt en kortslutning (en av trådene i kabelen er blitt kortsluttet). Dette er ikke nok til at sikringen ryker, men til å få varmgang. TRack-IR en blir i seg selv ikke varm, men den står jo på en monitor som genererer en del varme.
  8. Hva med å treffes til en hyggelig uformelt juletreff? Tid og sted blir torsdag den 11.12 ca. 18:00 på Noas Ark på Grünerløkkka i Oslo http://www.cafenoahsark.no/default.asp. Det er lenge siden vi har hatt en uformelt treff i flightsimmiljøet. Håper flest mulig av dere har mulighet for å møte opp. Noas Selger grei og rimelig mat pluss drikke i et uformelt miljø. For å komme dit, benytt trikk 11,12, 13 eller buss 30 til Birkelunden alternativt buss 21 eller 33 (Sannergata). Med vennlig hilsen Egil Johnsen
  9. Her er noe av bildene: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=83051.0
  10. Jeg er med. Samme reiserute som Vidar, og ønsker transport. Egil Johnsen
  11. Da ser det ut til at jeg har en mottaker av stikka. Egil
  12. Jeg ønsker nå å gi bort min gamle AETI yoke pga. at den har samlet støv lenge. Jeg modifiserte den for mange år siden med å erstatte elektronikken med Microsoft Sidewinder sin. Dvs. at alle knapper styres av Microsoft sin elektronikk og driver, mens selve aksene X, Y og Z (sistnevnte er en ekstern throttle) styres av en standard potmeter-driver. Dvs at det er to kabler som må tilkobles maskinen, en for knappene (Microsoft Sidewinder) og en for aksene (Standard Microsoft). Jeg har USB-adaptere for begge. Jeg tror stikken skal funke (den fungerte før den havnet i opplag), bortsett fra at en av fjærene til sideroret er røket. Det vil være en smal sak å få tak i nye fjærer (begge må byttes for å få likevekt). Jeg bor i Oslo, og vil ønske at noen henter den. Jeg må ta betalt for bryderi og porto hvis jeg må sende den. Siden den er laget av metall, så veier den en god del. Stikka er ypperlig for de som ønsker å bygge seg en cockpit. Den er bunnsolid mekanisk (bortsett fra de pokkers fjærene som røk). Her er bilder av stikka: https://www.flickr.com/photos/126257510@N05/14786386717/ Egil Johnsen
×
×
  • Opprett ny...