Jump to content

Jan R. Alexandersen

Members
  • Content Count

    301
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Jan R. Alexandersen last won the day on February 2

Jan R. Alexandersen had the most liked content!

Community Reputation

80 Excellent

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det ligger et håp i dette oppstartsbildet! Håper ikke Microsoft ser meg!!😄
  2. Gunnar! Det viktigste er jo at en finner et verktøy som fungerer for en selv😀. Jeg brukte også tidligere FSNav, men som sagt fungerer Little Navmap veldig bra for meg!
  3. Hei. Stor forståelse for at bilder og videoer må nedskaleres. Selv har jeg gjort det på alle mine bilder så langt jeg kan huske. Til tross for at jeg har all verdens fotoprogrammer (inkl. Photoshop, DxO, On1 m.fl.) bruker jeg gamle og gode Picasa til slike enkle oppgaver. Her er det utrolig enkelt å skalere ned bildene. Litt verre med videoer, selvsagt. Her har jeg brukt Freemake Video Converter, men nå rapporterer Telenor dette som skadelig nettsted! Har aldri hatt problemer med programmet. Flott at vi får en løsning her. Forumet uten bilder og videoer blir litt blodfattig!😄
  4. Hei Gunnar. Skriver ikke dette for å være bedrviter, men undrer meg over hvorfor du ikke bruker littlenavmap i stedet ? (https://albar965.github.io/littlenavmap.html). Den er jo gratis og veldig bra etter min mening. Til tross for at jeg i dag har og bruker en rekke andre verktøy (PFPX, G-Plan, EFB2 m.fl. ), er det littlenavmap jeg daglig bruker fordi den har alt og er meget enkel i bruk. Ment som et tips! 😀
  5. Her kommer ei ny lenke for interesserte i pioner flyging i Arktis: https://svalbardposten.no/de-forste-flyvningene-til-longyearbyen/19.7591😃
  6. Antar at det er flere på dette forumet som sitter og ser på NRK sin sending fra Svalbard minutt for minutt. Personlig synes jeg dette er fascinerende, trolig fordi jeg har fått besøke Svalbard flere ganger. Flyging på Svalbard har også en spennende historie, ikke minst fra den gang man ikke hadde fuel nok til å returnere og samtidig landet på en tundrastripe i Adventdalen. Har hørt flere historier om dristige turer i dårlig vær! xPlane har dessverre ingen god dekning av landskapet på disse breddegrader, men tillater meg å anbefale (noe jeg sjelden gjør!) Maps2Xplane sitt flotte scenery. Full dekning av hele Svalbard med 4 flyplasser (Pyramiden for helikopter). Det er særlig fjellene som imponerer meg! Se selv video om du er interessert: https://www.aerosoft.com/en/flight-simulation/xplane-11/sceneries/2277/svalbard4xplane?number=AS14269. 😃 Klipper et lite sitat fra Wikipedia: Den første flystripa på Svalbard ble bygget i Adventdalen i nærheten av Longyearbyen. Flystripa ble bygget av Luftwaffe under andre verdenskrig. Denne flystripa ble for øvrig ikke brukt etter at krigen tok slutt, noe som førte til at eneste transport til og fra Svalbard på den tiden var med båt. Flyvåpenet startet på 50-tallet postflygninger over Svalbard. Flyene landet ikke på noen av øyene, men slapp posten over Bjørnøya og Longyearbyen. 9. februar 1959 ble en innbygger i Longyearbyen akutt syk, og det var nødvendig å få transportert pasienten til fastlandet hurtig. Gruveselskapet Store Norske Spitsbergen Kulkompani fikk i oppgave å rydde den gamle flystripa i Adventdalen, og den første landingen og avreisen fra Svalbard med fly siden krigen var et faktum. Man skjønte etter hvert at behovet for regulære flygninger til og fra Svalbard var til stede, blant annet siden øya var helt isolert for adkomst mellom november og mai grunnet isen. Store Norske fikk i stand en kontrakt med Braathens SAFE for permanente flygninger, en avtale som trådte i kraft 2. april 1959. Første flyvning gikk fra Bardufoss med en Douglas DC-4. Rullebanen som ble klargjort var på 1800 × 45 meter, men rullebanen hadde på den tiden ingen form for landingslys installert. Dette førte til at flygninger bare kunne utføres på dagtid. Den første nattlandingen på lufthavnen ble utført 8. desember 1965. Fremdeles var rullebanen uten skikkelig lyssystem, noe som førte til provisoriske løsninger. Stripa ble markert med parafinlamper, og det ble parkert biler langs den for å lyse opp ytterligere. Totalt opererte Braathens 16 flygninger den sesongen. Året etter, og ut 1967 ble SAS tildelt konsesjonen på alle ruter til og fra Svalbard. Braathens vant denne tilbake igjen i 1968 Trafikken økte ytterligere på begynnelsen av 1970-tallet, og det ble da installert et permanent lysanlegg på flyplassen. Russiske Aeroflot startet i 1973 flygninger fra Moskva til Svalbard, en rute som ble hyppig brukt av innbyggerne i den russiske gruvebyen Barentsburg på Svalbard."
  7. Geir. Takk for deling av dine skatter! Midt i stua til og med! Vi er mange som mimrer nå!😁
  8. Svein-Frode. Artig video du hadde over! Hadde en venn som var svoren Commodore fan, men har aldri hatt selv. Min stolthet den gang var at jeg også hadde det avanserte og superraske(!!) microdrive! 😁 Det interessante er at jeg den gang var mektig imponert over hva en kunne lage! 😂 Egentlig startet jeg med SiclairZX81 - den med gummitastatur! Siden kom PCer på rekke og rad. Jeg hadde nok vært rik om jeg i dag hadde de pengene som har gått med til dette. Men, du verden hvor mange gledesstunder jeg har hatt underveis!
  9. En tur på loftet gav meg "flashbacks" fra en svunnen tid. I lys av at vi snart får FS2020 synes jeg det er artig å se på hvor langt vi har kommet. Datamagasinet i min lille koffert er fra 1988! Tenker at det er mange som minnes dette? Flightsimmen trengte hele 48k!!😁 Enjoy!
  10. Fin oversikt over alle typer sceneries: DCTRY!😀
  11. Sitter her og reflekterer litt over året som nesten er over. Store ting har skjedd i min hobby. Nå i begynnelsen av desember var det et år siden jeg første gang installerte X-Plane. For meg var det en stor positiv overraskelse. Jeg har fortsatt P3D liggende på maskina med et utall av scenery og fly, men siden oppstarten av X-plane har jeg kun et fåtall ganger startet P3D. Slik har det blitt for meg i 2019! Jeg lurer nå på hva det nye året vil bringe av positive overraskelser. Blir det FS2020? Takker alle på dette forumet for mange gode tips og innspill. Har vært av stor verdi for meg, ikke minst i oppstarten av X-Plane. Med dette litt symbolske bildet tatt på Skiathos, ønsker jeg alle simmere et riktig godt og produktivt nytt år 2020!
  12. Du terger oss godt nå, Tom😀 Kan du si litt mer om hva du har lov til å formidle til oss andre?? Dine erfaringer ville være spennende!
  13. Har nettopp sett hele Froogle sin gjennomgang. Hva kan man si? Dette er bare helt utrolig og uventet. Vi har vel aldri sett noe lignende i vår søk etter realisme. Jeg sitter her og lurer på hvor langt det er mulig å komme virkeligheten. I likhet med Froogle var jeg sikker på at dette ville bli nok et "game" eventyr fra Microsoft. Jeg er så glad for at jeg tok feil! Her er det bare å glede seg som en unge på julekvelden! Men hva nå med P3D; X-plane og FS2???😁
  14. Ja, Tor - geografitimer trenger nok jeg også! Fjellet du så var St.Helens! Det ser jeg ved nærmere sjekking. Flyet på bildet under er rett nord for waypoint HELNS (STAR for KPDX). På bildet ser du også det store jordskredet siste utslipp forårsaket. De andre toppene du ser er Rainier og Adams. For oss geograf interesserte skriver Wikipedia: "Mount St. Helens er en aktiv stratovulkan i Washington, nordvest i USA. Fjellet er en del av fjellkjeden Kaskadefjellene. Fjellet var tidligere kjent som Louwala-Clough, som betyr «rykende eller brennende fjell», men fikk sitt nåværende navn sent på 1700-tallet etter en britisk diplomat og baron ved navn St Helens som foretok undersøkninger av området. Vulkanen er mest kjent for det katastrofale utbruddet 18. mai 1980, som var det mest dødelige og økonomisk ødeleggende vulkanutbruddet i USAs historie. 57 mennesker omkom, i tillegg til at 200 hjem, 47 broer, 24 km toglinjer og 300 km veier ble ødelagt. Utbruddet blåste av toppen av fjellet, noe som resulterte i at fjellet «krympet» fra 2 950 til 2 549 meter. Der hvor toppen hadde vært, var det i stedet blitt et krater med en diameter på 1,5 km. Nok et større utbrudd skjedde 8. mars 2005; aske og røyk steg til omkring 11 km. Dette utbruddet kom etter en rekke mindre røykutslipp og skjelv i tiden før." Mektige saker med andre ord!😯
×
×
  • Create New...