Jump to content

Jan R. Alexandersen

Members
  • Content Count

    326
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Jan R. Alexandersen last won the day on July 29

Jan R. Alexandersen had the most liked content!

Community Reputation

90 Excellent

1 Follower

About Jan R. Alexandersen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kjempespennende! Men mange fjorder fikk vi ikke sett i denne videoen! Det kommer sikkert flere!😀
  2. Hei igjen Terje. Har bare lyst til å sei at jeg liker godt dine refleksjoner om hvor vi befinner oss i dag, og hvor privilegerte vi er. Når det gjelder flightsims prøver jeg stadig å minne meg selv om første gang jeg så Microsoft Flightsim FS1 i et utstillingsvindu! Det er ufattelig hvor fort denne utviklinga har gått. I dag ser jeg denne videoen og er stum over hva jeg ser (https://fselite.net/news/detailed-technical-analysis-of-microsoft-flight-simulator/). Prøver å skru ned forventningene litt, skjønner selvsagt at hva jeg får vil være avhengig av mange faktorer. Likevel! Tida fram til lansering vil trolig gå sakte!!😀 Vi får glede oss sammen!😃
  3. Hei Terje. Har lite behov for å snakke Microsoft sin sak her, mitt poeng var at jo flere som kjøper, jo flere kan gi innspill til utvikling av produktet. For hva er vel "ferdig produkt"?? Alle flightsimmer er jo i kontinuerlig utvikling. Det er jo også noe av det som er spennende med hobbyen vår. Selv om jeg ikke har verdens dyreste og avanserte hardware (PC), har den med tilleggsutstyret jeg har kostet meg omkring 25.000 kroner. Hvor mye jeg har betalt i fly, sceneries og tools til P3D og X-Plane har jeg heldigvis ikke oversikt over!! Men det er mye! Og jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste. Da føler jeg at omtrent 1.200 kroner for Microsoft Flight Simulator Premium Deluxe ikke er all verden. Det er slik jeg vurderer det. Er enig med deg i en ting - det blir en spennende høst! Uansett!!😀
  4. Nå er det gjort! Med en viss sorg i hjertet har jeg avinstallert P3D (versjon 4, fikk meg aldri til å betale for 5!). Innrømmer at P3D har tjent meg godt og kostet meg mye over mange år, men etter at X-plane ble installert har det bare blitt denne simmen jeg bruker. Skal ikke her argumentere for hvorfor, men for meg har valget etter hvert blitt enkelt. Det betyr at jeg satser på to hester: kjøp av FS2020 og beholder X-plane. Sa føler jeg at jeg er riktig sikret!!! Et lite hjertesukk - hvor er mange på dette forumet så negativ til tidlig kjøp?? Det har vel alltid vært slik at simmene har blitt stadig forbedret ved hjelp av tilbakespill fra brukerne?? Ønsker en ikke å være med på dette lenger? Uansett - det blir spennende dager i august for noen av oss! 😀
  5. Tom. Synes dette var dårlige nyheter! Har forståelse for ditt valg, men har hatt stor glede av dine mange videoer, tips og andre innspill til X-plane. Dette betyr at vi ikke kan vente oss slike de nærmeste årene når det gjelder FS2020???🤔
  6. Takk for tilbakemeldinger! Ser liten grunn til forhåndsbestilling for min del. Blir nok kjøp, men det haster ikke sånn..😀
  7. Hei. Spørsmålet mitt er trolig dumt, men likevel...Hvorfor skal en forhåndsbestille FS2020? Vil ikke simulatoren være tilgjengelig for ned lasting 18. august slik P3D har vært hele tiden???😕
  8. Det ligger et håp i dette oppstartsbildet! Håper ikke Microsoft ser meg!!😄
  9. Gunnar! Det viktigste er jo at en finner et verktøy som fungerer for en selv😀. Jeg brukte også tidligere FSNav, men som sagt fungerer Little Navmap veldig bra for meg!
  10. Hei. Stor forståelse for at bilder og videoer må nedskaleres. Selv har jeg gjort det på alle mine bilder så langt jeg kan huske. Til tross for at jeg har all verdens fotoprogrammer (inkl. Photoshop, DxO, On1 m.fl.) bruker jeg gamle og gode Picasa til slike enkle oppgaver. Her er det utrolig enkelt å skalere ned bildene. Litt verre med videoer, selvsagt. Her har jeg brukt Freemake Video Converter, men nå rapporterer Telenor dette som skadelig nettsted! Har aldri hatt problemer med programmet. Flott at vi får en løsning her. Forumet uten bilder og videoer blir litt blodfattig!😄
  11. Hei Gunnar. Skriver ikke dette for å være bedrviter, men undrer meg over hvorfor du ikke bruker littlenavmap i stedet ? (https://albar965.github.io/littlenavmap.html). Den er jo gratis og veldig bra etter min mening. Til tross for at jeg i dag har og bruker en rekke andre verktøy (PFPX, G-Plan, EFB2 m.fl. ), er det littlenavmap jeg daglig bruker fordi den har alt og er meget enkel i bruk. Ment som et tips! 😀
  12. Her kommer ei ny lenke for interesserte i pioner flyging i Arktis: https://svalbardposten.no/de-forste-flyvningene-til-longyearbyen/19.7591😃
  13. Antar at det er flere på dette forumet som sitter og ser på NRK sin sending fra Svalbard minutt for minutt. Personlig synes jeg dette er fascinerende, trolig fordi jeg har fått besøke Svalbard flere ganger. Flyging på Svalbard har også en spennende historie, ikke minst fra den gang man ikke hadde fuel nok til å returnere og samtidig landet på en tundrastripe i Adventdalen. Har hørt flere historier om dristige turer i dårlig vær! xPlane har dessverre ingen god dekning av landskapet på disse breddegrader, men tillater meg å anbefale (noe jeg sjelden gjør!) Maps2Xplane sitt flotte scenery. Full dekning av hele Svalbard med 4 flyplasser (Pyramiden for helikopter). Det er særlig fjellene som imponerer meg! Se selv video om du er interessert: https://www.aerosoft.com/en/flight-simulation/xplane-11/sceneries/2277/svalbard4xplane?number=AS14269. 😃 Klipper et lite sitat fra Wikipedia: Den første flystripa på Svalbard ble bygget i Adventdalen i nærheten av Longyearbyen. Flystripa ble bygget av Luftwaffe under andre verdenskrig. Denne flystripa ble for øvrig ikke brukt etter at krigen tok slutt, noe som førte til at eneste transport til og fra Svalbard på den tiden var med båt. Flyvåpenet startet på 50-tallet postflygninger over Svalbard. Flyene landet ikke på noen av øyene, men slapp posten over Bjørnøya og Longyearbyen. 9. februar 1959 ble en innbygger i Longyearbyen akutt syk, og det var nødvendig å få transportert pasienten til fastlandet hurtig. Gruveselskapet Store Norske Spitsbergen Kulkompani fikk i oppgave å rydde den gamle flystripa i Adventdalen, og den første landingen og avreisen fra Svalbard med fly siden krigen var et faktum. Man skjønte etter hvert at behovet for regulære flygninger til og fra Svalbard var til stede, blant annet siden øya var helt isolert for adkomst mellom november og mai grunnet isen. Store Norske fikk i stand en kontrakt med Braathens SAFE for permanente flygninger, en avtale som trådte i kraft 2. april 1959. Første flyvning gikk fra Bardufoss med en Douglas DC-4. Rullebanen som ble klargjort var på 1800 × 45 meter, men rullebanen hadde på den tiden ingen form for landingslys installert. Dette førte til at flygninger bare kunne utføres på dagtid. Den første nattlandingen på lufthavnen ble utført 8. desember 1965. Fremdeles var rullebanen uten skikkelig lyssystem, noe som førte til provisoriske løsninger. Stripa ble markert med parafinlamper, og det ble parkert biler langs den for å lyse opp ytterligere. Totalt opererte Braathens 16 flygninger den sesongen. Året etter, og ut 1967 ble SAS tildelt konsesjonen på alle ruter til og fra Svalbard. Braathens vant denne tilbake igjen i 1968 Trafikken økte ytterligere på begynnelsen av 1970-tallet, og det ble da installert et permanent lysanlegg på flyplassen. Russiske Aeroflot startet i 1973 flygninger fra Moskva til Svalbard, en rute som ble hyppig brukt av innbyggerne i den russiske gruvebyen Barentsburg på Svalbard."
  14. Geir. Takk for deling av dine skatter! Midt i stua til og med! Vi er mange som mimrer nå!😁
×
×
  • Create New...