Jump to content

Jan R. Alexandersen

Members
  • Content Count

    285
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Jan R. Alexandersen last won the day on July 14 2019

Jan R. Alexandersen had the most liked content!

Community Reputation

68 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fin oversikt over alle typer sceneries: DCTRY!😀
  2. Sitter her og reflekterer litt over året som nesten er over. Store ting har skjedd i min hobby. Nå i begynnelsen av desember var det et år siden jeg første gang installerte X-Plane. For meg var det en stor positiv overraskelse. Jeg har fortsatt P3D liggende på maskina med et utall av scenery og fly, men siden oppstarten av X-plane har jeg kun et fåtall ganger startet P3D. Slik har det blitt for meg i 2019! Jeg lurer nå på hva det nye året vil bringe av positive overraskelser. Blir det FS2020? Takker alle på dette forumet for mange gode tips og innspill. Har vært av stor verdi for meg, ikke minst i oppstarten av X-Plane. Med dette litt symbolske bildet tatt på Skiathos, ønsker jeg alle simmere et riktig godt og produktivt nytt år 2020!
  3. Du terger oss godt nå, Tom😀 Kan du si litt mer om hva du har lov til å formidle til oss andre?? Dine erfaringer ville være spennende!
  4. Har nettopp sett hele Froogle sin gjennomgang. Hva kan man si? Dette er bare helt utrolig og uventet. Vi har vel aldri sett noe lignende i vår søk etter realisme. Jeg sitter her og lurer på hvor langt det er mulig å komme virkeligheten. I likhet med Froogle var jeg sikker på at dette ville bli nok et "game" eventyr fra Microsoft. Jeg er så glad for at jeg tok feil! Her er det bare å glede seg som en unge på julekvelden! Men hva nå med P3D; X-plane og FS2???😁
  5. Helt vanvittig skremmende! Skulle gjerne ha visst hva pilotene tenkte om denne landinga☺️
  6. Artig film! Spesielt siden mange av oss nå flyr Maddog !
  7. Utrolig artig, spesielt siden jeg bor i Tromsø og kjenner landsdelen bra. Har ikke sett den før. For mange år siden hadde jeg gleden av å snakke med Turid Widerøe, Norges første kvinnelige pilot. Hun fortalte hvordan de i blant måtte sirkle etter take-off fra Tromsø for å oppnå høyde nok over fjellene. Mye har i sannhet endret seg siden 60-tallet.Takk Robert!
  8. Ønsker alle simmere på Flightsim.no et riktig godt og høytflyvende år 2018! Takker samtidig for alle gode tips og hjelp i året som gikk. :D
  9. En riktig god jul og et fantastisk flightsim år 2018 ønsker jeg alle på Flightsim.no
  10. Her er jeg helt enig med deg, Andrew. Liker begge og hopper jevnlig mellom dem. FS2 mangler selvsagt enda noe, men det jeg får er utrolig bra, og ikke minst vakkert! Store mengder gratis scenery følger med på kjøpet. Flyplassene du kommer til har ofte mange og fine statiske fly, det liker jeg også. Dessuten oppdateres denne simmen ofte, det gjør den også spennende. Selv om jeg aldri har vært noen SDK mann, måtte jeg i går prøve å lage mitt første fly etter oppskrift på Wiki. 20 minutter etter hadde jeg laget et nytt fly - Robin DR400. Imponerende, synes jeg! Og gratis. Selv om jeg liker P3D og alt den gir meg i dag, har jeg en god magefølelse for FS2. Ser ikke bort fra at dette kan være framtidas flightsimm. I tilfelle er det jo en bragd av et lite selskap Vi er heldige som har flere valg.
  11. Ja, flyet begynner å ta seg opp også hos meg. Gjorde to turer i går, blant annet fra Evenes til Bodø. Det gikk helt fint, ingen problemer med ILS eller nedstigning. MEN - en må jo konstant passe speed. Synes likevel at instrumentene er små og tynne. ILS-nåla er så tynn at du må svært nær for å se den. Får liksom en helt annen følelse i PMDGene. Men slik er det vel?? Teknikken med at du må skifte navigasjonskilde fra FMS til VOR under approach synes også merkelig i et så avansert fly? :-\ Må ellers se litt nærmere på hva slags hjelp du får med VNAV.
  12. Takker igjen for gode innspill. På Majestic Q400 har jeg alltid brukt speed (IAS) på Climb og VS på Descent. Det har fungert godt. Den har jo også en bra VNAV. Samme fabrikant og samme filosofi? Synes likevel det er merkelig med et så mye brukt passasjerfly å ikke ha autothrottle. Det må jo gjøre livet mye lettere for pilotene? Skulle vel heller ikke være vanskelig å implementere? Jeg er ellers blitt svært glad i Little Navmap: https://albar965.github.io/littlenavmap.html. Ser at IPACS prøver å få til et samarbeid her!!https://www.aerofly.com/community/forum/index.php?thread/8675-%E2%80%8B-i-would-love-an-external-map/
  13. Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg bruker også ChasePlane. Har laget gode hurtiginnstillinger for alle mine fly, men plages med å finne rette nærheten i CRJ'ene. Skal jobbe litt mer med det. Trenger nok mer erfaring med disse. Forstår at det er mye slektskap mellom q400 og CRJ'ene. Men fortsatt lurer jeg på hvorfor ikke disse flyene er utstyrt med mer "moderne" autopilot. Synes det er merkelig tatt i betrakting av at dette er et vanlig passasjerfly i dag. ;D
  14. Selvsagt finnes det allerede flere videoer på Youtube. Her er en full gjennomgang av flyet: . En innvending hos meg er at instrumentene blir små og utydelige om jeg sitter i det jeg opplever som en normal avstand. Sjekk selv!
  15. Hei Etter å hørt svært mye om dette nye flyet og tida det har tatt å lage det (7 år?), "måtte" jeg gå til innkjøp! Førsteinntrykket gir meg litt blandede følelser. Utvilsomt er flyet godt modellert med alle funksjoner på plass, men det visuelle interiøret sitter ikke helt etter min smak. Flyet er dessuten svært komplisert å fly synes jeg, først og fremst fordi det ikke har autothrottle. Vet at CRJ er et godt likt og mye brukt fly ute i verden (SAS flyr den også på Tromsø hvor jeg bor), ble derfor overrasket over mangelen på slikt "moderne" utstyr. Den har ellers ingen ekte VNAV. Ligner ellers litt på Q400 hvor en setter vertical speed og flyet styrer stigningen. Den sliter også med å holde NAV og ILS, men dette kan sikkert løses med oppdateringer. Mitt spørsmål til dere mange gode kjennere der ute: er det virkelig slik at pilotene kontrollerer speed under cruise manuelt?? Har prøvd å finn ut av dette i manualene, men synes dette beskrives relativt dårlig. Håper å høre andres erfaringer. Fløy forresten samme rute med PMDG 737/600 i går kveld (Zurich til Innsbruck, spennende rute!). Her får jeg virkelig godfølelsen! Alt fungerer perfekt! Legger til at jeg også har tatt sjansen på å installere FTX Central beta og dermed fått tilgang til alle mine Orbx flyplasser. Ingen problemer så langt. Innsbruck er bare nydelig nå! Sammen med P3Dv4 svinger det virkelig nå
×
×
  • Create New...