Gå til innhold

Torstein Farsund

Members
  • Innholdsteller

    138
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Torstein Farsund

  • Bursdag 01. aug. 1986

Torstein Farsund's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Alt det du lurer på finner du informasjon om på norwegian.no . Tre klikk der fant frem til dette: Levende dyr Pris
  2. At mye av det du kommer med er usaklig er vi åpenbart flere som er enige i. Men nok om det. Du får skrive hva du vil, jeg har bare lurt på hvorfor. Svar får jeg visst ikke. Har aldri sett deg skrive mye om SAS, i alle tilfeller ikke i nærheten av det du kommet med på utallige NAS-tråder. Dette er jo heller ikke et LoCo-selskap, som du så fint kaller det. Så da må de vel ha en høy stjerne hos deg? NAS er like langt fra mitt selskap som SAS eller noe annet, la det være klart! Jeg flyr der det er billigst (bortsett fra med RYR), og derfor setter jeg stor pris på det NAS har tilført norsk luftfart
  3. En psykoanalyse kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, Aslak. Ikke helt mitt fagfelt :grin: Men jeg hadde håpet at du kunne underbygge kritikken din med saklig argumentasjon. Det vil du åpenbart ikke og da blir den stående like usaklig som du har presentert den.
  4. Håper virkelig du ser poenget mitt. Hvis ikke, la meg utdype: Du må da forstå at Norwegian ikke lager TV-reklame av at de legger ned alle ruter fra Rygge? De fokuserer selvfølgelig på åpningen av basen på Torp. Alle bedrifter i verden velger å kommunisere positivt fremfor negativt. Veldig mange suksessfulle bedrifter har tatt minst èn dårlig beslutningen gjennom sin levetid. Det betyr ikke at det går an å videreutvikle seg, legge nye strategier, eller kanskje gå videre med en allerede konstruert plan B. Hadde du bare fortalt oss hva Norwegian, Kjos personlig eller andre i NAS har gjort deg galt så hadde det kanskje blitt lettere å forstå den konstante kritikken din mot selskapet. Og forklar gjerne også hvordan jeg skal tolke utsagnet om at lavkostselskaper ikke dekker, men skaper et behov. Annet enn at du ønsker deg tilbake til tiden før denne typen selskaper da billettprisene var skyhøye. Er det at pilotlønningene var høyere på den tiden? Vet ikke hvor lenge du har vært yrkespilot, men betingelsene var gjerne bedre den gang? I så tilfelle skjønner jeg frustrasjonen din, uten at jeg har noen medfølelse. God helg til deg og!
  5. Jeg tipper alle i området rundt Torp gleder seg i hvert fall. Mener du at selskapet bare skulle slått seg konkurs da etter at satsningen på Rygge ikke gikk som planlagt? Det er jo virkelig for dumt å legge om strategien... Eller er du redd for at NAS skaper et enda større behov, som du så fint kalte det i en annen tråd her? Tenk, nå kan til og med mannen i gata ha råd til å fly Oslo-Bergen! Var vel bedre da kun dem som kunne betale over 2000,- for en flybillett hadde den muligheten... Kjos er åpenbart en mester i å drive business ja, og det er vi mange som gleder oss over. Må være vondt for deg å lese denne: Tror Norwegian er større enn SAS i 2015
  6. Ja, kan du skjønne?! Jeg hadde forventet noe mer likt dette: - Vi i Norwegian satser dessverre stort på Torp, håper det går strake veien til helv***!
  7. Du skriver Aslak: Poenget mitt er at alle som jobber i eller rundt et fly vet at dette aldri skjer. Det blir ikke bestemt at døren skal lukkes i det sistemann går inn i flyet. Det er mye som gjenstår før døren skal igjen. Derfor finner jeg det litt snodig at du disker opp med en sånn søkt historie. Sett i lys av en del andre NAX-tråder du har deltatt i er jeg likevel ikke overrasket og derav min referanse til din holdning til Norwegian. Tror ikke du hadde kommet med samme historie dersom det var snakk om et annet selskap. Men nok om det, og jeg hater ingen Morten: Jeg prater ikke bare om rutine, men om hvordan døren praktisk lar seg lukke pga. tyngden og konstruksjonen. Det er gjerne ikke så enkelt å sette seg inn i det om en ikke har prøvd å lukke en slik dør og derav vanskelig å forklare hvorfor det er så usannsynlig. Før det dukker opp nye opplysninger tror jeg fremdeles like lite på at denne jenten har fått hånden i klem i flydøren.
  8. Jeg er veldig enig med deg i at det smaker ganske så beiskt av hele saken. Og med tanke på den goodwill Norwegian har bygget blant både ansatte og kunder helt siden oppstarten forundrer hele denne situasjonen meg ganske mye. Jeg hadde kanskje ikke trodd at de skulle synke så dypt. Det er definitivt punkter i kontrakten, utenom lønn som du sier, som ikke er Norwegian verdig. Skal bli spennende å se hvordan Norwegian håndterer dette videre.
  9. Ja, det er en interessant sak dette. Norske piloter har foreløpig vært skjermet fra konkurranse med importert arbeidskraft, sett bort i fra svensk og dansk crew (og noe polsk), men disse har vel hatt samme lønnsbetingelser som de norske. Nå sier jo Norwegian at de innleide pilotene ikke skal fly i Norge, men det er jo ikke gitt at det ikke er noe som vil skje på sikt. Det vil jo da selvfølgelig ha stor betydning for norske piloter, på samme måte som det har vært for andre konkurranseutsatte yrkesgrupper i Norge etter at de europeiske arbeidsmarkedsgrensene ble åpnet på vidt gap. Blir spennende å følge utviklingen her. De "pilotkritiske" kommentarene tror jeg nok er veldig autentiske og kommer fra folk som har opplevd akkurat det samme som pilotene. Det er ikke en liten andel norske arbeidstakere som har mistet jobben til billigere utenlandsk arbeidskraft, og de har vel vanskelig for å forstå hvorfor piloter skal skjermes mer enn elektrikere, snekkere, sjømenn, malere, programmerere, kundebehandlere osv., listen er lang. Først og fremst bunner nok kritikken i det at selv om lønnen konkurreres ned vil den, basert på denne kontrakten, være betydelig høyerere enn en norsk gjennomsnittslønn. Og det i en yrkesgruppe som i lang tid har hatt svært gode lønns- og arbeidsbetingelser. Jeg forsvarer ikke denne kritikken, bare forklarer.
  10. Da har saken funnet veien til media. Mer info her og her .
  11. Lønn og betingelser har jeg ikke bakgrunn for å uttale meg om, der vet du mye mer enn meg. Det jeg vil frem til er at et selskap som opererer i en stat ikke kan overstyre for eksempel den gjeldende stats lov om arbeid. Da tenker jeg på blant annet ferie og oppsigelse. Jeg har ikke sjekket hva estiske lover sier om oppsigelse, så om den tre-dagers regelen ved sykdom som er oppgitt i kontrakten er gyldig eller ikke vet jeg ikke. Men jeg er veldig enig med deg i at den ikke er heldig for arbeidstaker. Når det gjelder skatt må hver enkelt arbeidstaker (her:pilot) følge sitt lands lover for skattebetaling, enten det er Norge, Finland, Estland eller hvilket som helst land i verden. Disse kan selvfølgelig variere fra land til land, men er uavhengig av hvor arbeidsgiver er registrert. Spesielle skatteregler kan gjelde når arbeidstakers skattermyndighet har avtale med arbeidsgivers opphavsland. Poenget mitt er at det i utgangspunktet ikke spiller noen rolle hvor lønnsutbetalingen kommer fra. Estland har meget fordelaktige skatteregler, men å begynne å snakke om skatteparadis i dette tilfellet er meget søkt. Men ja, du har rett i at den finske stat ikke får noe som helst glede av skatter og arbeidsgiveravgift i dette tilfellet. Du skriver at det er opp til den enkelte hvordan han ordner seg med skatt, det er ikke riktig. Han må følge lovene i det landet han er statsborger i. Kontrakten er gjerne lousy, kanskje er det moralske hensyn som ikke er ivaretatt og det er fullstendig legimit å kritisere, men utgangspunktet for diskusjonen må være korrekt. Det er hva jeg vil frem til. Skal sjekke ut PPrune. Ha en fortsatt fin helg!
  12. Takk Fra den estiske loven og Holiday Act §9-1 finner vi følgende: The duration of an annual holiday is twenty-eight calendar days, except in the cases prescribed in subsections (2) and (3) of this section (http://www.legaltext.ee/et/andmebaas/tekst.asp?loc=text&dok=X50054K2&keel=en&pg=1&ptyyp=I&tyyp=SITE_X&query=Holidays+Act) Så ferie får de nok. Ellers står det jo i loven at den ansatte er ansvarlig for å betale skatt til Estland eller hjemlandet. Dette avhenger av antall dager pilotene jobber i utlandet (Her: Estland). Her finnes svarene på når det skal betales skatt hvor: http://www.skatt.no/skatt/tema/utland/. Lønnen betales slik jeg kan forstå fra Estland. Etter det jeg kan finne etter et raskt googlesøk så er Arpi Aviation AS et norskregistrert selskap med kontor i Estland. Fra dette kontoret skal de leie ut piloter til Norwegian. Finner ikke mye spor til noen skatteparadiser, fortell gjerne mer hvis du vet noe mer om eierskapsstrukturen som jeg ikke klarer å finne.
×
×
  • Opprett ny...