Jump to content

Jan Reidar Storelvmo

Administrators
  • Content Count

    2,964
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    50

Jan Reidar Storelvmo last won the day on June 30

Jan Reidar Storelvmo had the most liked content!

Community Reputation

298 Excellent

1 Follower

About Jan Reidar Storelvmo

  • Birthday 03/06/1983

Recent Profile Visitors

1,463 profile views
  1. Nydelig maskin Q400 👍
  2. Vet ikke, men har selv akkurat bestilt meg Hotas Warthog. Den skal brukes både til DCS og til vanlig sivil flightsim
  3. Startet med FS98. Deretter ble det FS2000, FS2002, FS2004, Fly!, litt X-plane 8 og 9 og FSX. Idag bruker jeg for det meste DCS World. Innimellom flyr jeg litt i P3D og X-plane 11.
  4. Er du permittert er du heldig, for da er det fortsatt håp. Ikke alle av oss som var SÅ heldig Selv sitter jeg på gjerdet nå og revurderer hele flygingen, annet enn privat og hobbyflyging, og ta meg en omskolering til noe annet. Rett og slett for ustabilt, skitten bransje og innebar flytting hit og dit og lite stabilitet i livet. Ingen jobb er verdt å selge sjela si for. Ikke flyging heller. Ifølge Boeing kunne det ta opp til 5 år før bransjen er tilbake der den slapp. Hvis den noen gang kommer dit igjen.
  5. Betaler gjerne for kvalitet og for ting jeg får glede av. Og ikke minst, noe som kan dra utviklingen videre til nye høyder. Vi har i mange år i flysim verdenen plagdes med teknologi fra forrige århundre, langt bak vanlige ordinære pc spill som alltid har kunnet stille med moderne grafikk og nyeste teknologi. Forhåpentligvis vil satsingen til MS endre på dette med FS2020. I tillegg er jo dette også positivt for konkurransen, noe som kommer oss forbrukere til gode. Ja, er interessant. Mange forskere snakker også om parallelle univers Men dette her er en annen diskusjon og har ikke så mye med flysim å gjøre 😄
  6. Mener å huske MS avkreftet at det var snakk om noen abonnementsløsning eller "spill konto" eller kort når det gjaldt FS2020.
  7. Det er ikke mye å skryte av i starten iallfall - ikke når man sitter med 1 million + i studielån som de fleste gjør (bortsett fra de få som er heldige og kommer inn på f.eks UTSA og slipper langt billigere unna). Dessuten innebærer jobben mye bortetid, usikkerhet, lange arbeidsdager, ugunstige turnuser osv. osv. Man må også ofte betale for typerating osv. Ikke noe for alle og enhver. Så har man tester, kurs, eksamener, simulatortester osv som man må bestå flere ganger i året. Skulle man stryke på noe av dette så innebærer det i verste fall at man får sparken. Er ikke bare fryd og gammen i flygerbransjen. Den tiden er for lengst forbi, det er iallfall sikkert.
  8. Godt betalt som trafikkflyger? En startlønn på knappe 300.000 vil jeg ikke kalle direkte godt betalt. Tjener bedre i kassa på Rema. Det blir som regel greit etter mange år, men den veien er lang dessverre.
  9. Neida, men poenget mitt var bare at jeg personlig heller ville anskaffet meg andre teoribøker enn ATPL, da den etter mitt syn i stor grad er ubrukelig. Om du vil lære basicen du trenger for å få økt forståelse for ting, så anbefaler jeg heller teoribøker til PPL, IR og evt. ME. Er basicen du trenger, ikke all fordypning i utregning av radiobølger osv osv. som du aldri kommer til å bruke hverken i simmen eller i virkeligheten. Pleier å si at ATPL er for spesielt interesserte SÅ gammel er du ikke at du ikke kan ta PPL om ikke annet. IR også for den del og suse rundt med familie og venner. Spør du meg er det mye mer givende enn å fyke rundt i en 737 der du 99% av tiden sitter som en operatør i et beinhardt SOP regime. Er ikke bare fryd og gammen trafikkflyger yrket med lange dager i cockpit der du får 10 min pause for dag om du er heldig, og med stadige innstramminger. Julaften risikerer du å sitte på et middelmådig hotellrom et sted i europa, langt vekk fra både familie og venner.
  10. Fantastisk sitat, kunne ikke sagt det bedre selv
  11. ATPL bygger kun videre på det du allerede har lært på PPL, IR, ME og CPL i all hovedsak. Du kommer til å ha store hull i kunnskapen om du ikke har teorien fra disse sertifikatene i bunn. ATPL er etter min mening i stor grad tullball der 70%, om ikke mer, er ting du aldri kommer til å få bruk for. Iallfall ikke i simulator sammenheng. Så kommer du til typerating og første gangen går det masse tid på å "avlære" ting du lærte på flyskolen 😆 Er mye som ikke simuleres i simulatorer idag. ADF dip og NDB errors er gjengangere. Og forøvrig også "false glidepath" såvidt meg bekjent. Har iallfall aldri opplevd det i en sim. Husker jeg sendte Austin en mail om ADF dip for noen år siden, men fikk aldri noe svar. Company SOP og standard callouts er også noe som endres hele tiden
  12. Fantastiske bilder! 👍
  13. Blir spennende dette her! Her i gården går det eksklusivt kun i DCS frem til høsten
×
×
  • Create New...