Jump to content

Torstein Bergli

Members
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Hei alle sammen! Mye rart her, men la meg komme med noen fakta. OTAN er ganske riktig fransk betegnelse. NATO AWACS holder til i Geilenkirchen Tyskland. Når AWACS er i norge holder den til på Ørland Hovedflystasjon hvor en norsk avdeling er satt opp for å ta seg av flyet (NAEW FOL Ørland). AWACS har både aktive (radar) og passivt (ESM)deteksjonsutstyr ombord. Crewet er på 17 mann hvor "Flight Deck" er 4 (2 flygere, navigatør og maskinist). Luftforsvaret har folk i alle posisjonene på flymaskinen. Håper dette bidrar til en seriøs konklusjon på diskusjonen :-) Søk på nettet etter NATO AWACS og dere vil finne mer informasjon om dette store NATO Programmet (de har egen hjemmeside) (også litt om NAEW FOL Ørland)
  2. Hm, mye av det som er sagt her er riktig. Det som derimot ikke er riktig er at F16 kan konkurrere i divisionen til Eurofighter. Når man skal kjøpe et jagerfly må man vite hva det skal brukes til. F.eks vil norske jagerfly bli brukt i luft til bakkerollen eller primært i luft til luft rollen. Derav alle nye våpen. Dagens F16 (N) flyr med AMRAAM luft til luft missiler som nok har en forventet levetid langt ut i millenium. Fordelen med dette missilet er at du kan engasjere flere mål samtidig på lang avstand. Da blir kanskje ikke manøvrering så viktig som endurance etc. Valget er ikke tatt men for samme pris får vi ca 30 eurofighter mot 60 -70 F16. Men F16 er på vei ut og det er kanskje ikke så lurt å kjøpe som siste mann? Ellers kan jeg jo også si at passive og aktive varslings systemer i eurofighter langt overgår F16. Håper dette var litt oppklarende. Torstein
  3. Takker, Faar se hva jeg kan faa til! Ser hva man tar i Norge for FS2K Pro, og kan nevne at jeg betalte for FS2K + Jeppesen Sim Charts (Europe) 4070 BEF (Det er 820 NOK. De tar seg for godt betalt i Norge!! Torstein
  4. Var paa simware paa onsdag for aa kjoepe Flightsim pro. Lang ventetid pga trafikk jam, lang koe for alle ville ha den og kom hjem. kona har invitert en familie til aa tilbringe onsdag til soendag hos oss........... (har ikke engang faatt installert programmet!!!!!) Torstein
  5. Programmet anbefales! Torstein
  6. Uffda, hoeres fryktelig ut, men... Det var noen som sa de hadde et program som skrur av alle unoedvendige programmer som ligger i bakgrunnen. Kan vedkommende sende det til meg? Torstein
  7. Se på mitt innlegg, Drømmebutikk. Jeg var innom butikken hans, og han har alt dere trenger! Har til og med to "skall" til å bygge rundt + "bokser" etc til å koble opp div funksjoner. Torstein
  8. Problemet med tilleggsbøkene oppstår når de er spekulative. Det finnes 100vis av bøker til FS98. Har bladd igjennom noen av disse og synes de gir svært lite igjen. F.eks mener jeg at kart (en route og innflygingskart) bør være med men MS har ikke tatt dette alvorlig (husker Airbus 320 som ble releaset i 1992, de kom med jeppesen approach charts for de fleste flyplasser i Europa). Beste manualen jeg har sett sålangt kom med Falcon 4 (US version). Den er fantastisk god!! Torstein
  9. Var innom denne butikken i Brussel forleden. Du verden!! En egen software og hardware butikk for flightsim frelste. http://www.simw.com/default.htm"'>http://www.simw.com/default.htm" TARGET=_blank>http://www.simw.com/default.htm Torstein
  10. Håvard, (Det var kanskje GYM det da?). Aircraft er bestandig i entall! Torstein
  11. 767 AWACS: Det er riktig observert. Japanerene flyr 767 AWACS fra Boeing. Dersom det er spørsmål om NATO AWACS (bemanning, oppdrag etc.) skal jeg forsøke å svare. F.eks. noe mange ikke er klar over er at vi tanker drivstoff i luften. En spesiell opplevelse å være så nært et annet stort fly i luften! :-)) Torstein
  12. Hm, Stemmer vel det. "problemet" er at Crewene er satt sammen av personell fra 16 nasjoner. F.eks sist jeg fløy var vi amerikansk 1.pil, norsk 2.pil, canadisk nav, italiensk Flight engineer etc. Uten at jeg skal starte noen alkohol debatt er dette noe særnorskt. F.eks kan du kjøpe øl, vin, sprit og sigaretter i butikkene her nede (et ikke tema som ingen bryr seg noe om). I norge tar man gardiner foran lettøl etter kl. 1800. Ikke rart om utlendinger blir forvirret. Forøvrig. Det korrekte er AWACS (Airborne Warning & Control System) Torstein
  13. Jepp, mye riktig informasjon er gitt. Litt tilleggsinformasjon: Ja, det er en modifisert boeing 707. NATO har sine i Geilenkirchen. Disse er foroevrig lik de NATO har (samme motor og skrog) Litt forskjellig konfigurasjon inni maskinen. NATO's betegnelse er E-3A. I tillegg har engelskmennene E-3D, samme fly men med forskjellig (nyere motorer)og litt forskjellig utstyr innvendig. Flyene fra USAF kommer ifra Tinker AFB i Oklahoma. Men de kommer jevnlig paa besoek til oss hernede Torstein (jobber i NAEWFC (NATO AIRBORNE EARLY WARNING FORCE COMMAND))
×
×
  • Create New...