Gå til innhold

ErlendNåmdal

Members
  • Innholdsteller

    29
  • Ble med

  • Siste besøk

Om ErlendNåmdal

  • Bursdag 30. nov. 3

ErlendNåmdal's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ble litt fasinert av de to avisene sin vinkling av saken. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/06/353154.html http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4743601 Tror kanskje vg blander fot og meter her
  2. 1000 kr av meg visst du gir han en lårhøne...
  3. I følge regler for militært luftpersonell så skal ikke de gi blod: Blodgivning Luftpersonell skal bare gi blod i nødsfall. Dersom luftpersonell har gitt blod, skal dette snarest meldes til stasjonslegen. Lufttjeneste skal i slike tilfeller ikke finne sted før vedkommende igjen har oppnådd tilfredsstillende blodverdi. http://www.kolnes.net/754skv/bfl70-1/Kap3.doc Men nå vet jeg ikke om det er like strenge regler for siviltluftpersonell. Når det gjelder kvinner og deres regelmessige blodtap så er det heldigvis for dem langt fra samme kvantum som går tapt i forhold til en blod-donasjon.(anntar det hele var en spøk fra hr Bø's side) Men mener at visst en har en komplisert menstruasjon, så kan det være en faktor i vurderingen av flygedyktighet. Det er nok pga nedsatt allmenntilstand heller enn tap av blod...
  4. Takk. Etter en oppdatering så ble ting mye enklere... Vinsjet meg opp, og etter en lang stund med sirkling ( ble faktisk svimmel) så hadde jeg kjempet meg opp i en høyde på 18000 fot. Så gled jeg sør-øst over og landet på Kari Field (WN36). Men problemet er at etter en stund så går jeg tom for strøm og radio og gps slutter å virke. Er det ikke generering av strøm i seilfly? Må en skru av master når en ikke "trenger" strøm?
  5. http://www.boeing.com/news/releases/2002/q4/nr_021018m.html
  6. Har emma field scenery. Men har ikke funnet ut hvordan jeg kan bli trekt opp av vinsjen. Ser andre fly blir det. Noen som kan gi ett lynkurs...
  7. Kunne ikke vg heller ha laget en seriøs artikkel om faren for sivilluftfart ved militærøvelser. Det skulle nå ikke være så vanskelig å opprette soner som jagerflyene ikke får lov til å fly inn i. Så slipper en å utsette sivillufart for mere farer enn det som det i følge vg er så alt for mange av. Når det gjelder situasjonen Bø/Toll så tror jeg (i hverfall håper)fører til at de fleste oppfatter Bø som en bråkebøtte som mere er ute etter å provosere fremfor å få frem fakta. Derimot har jeg lært mye av å lese Tolls stort sett saklige og faktainneholdene innlegg. Noe godt som kan komme utav de utallige diskusjonene er at når Toll setter seg i cocpiten så skjerper han alle gjøremål, slik at han i det minste ikke skal føre til flere saker der Bø kan angripe SAS.
  8. Fonten er: Standard-XBld Ext font fra Agfa-Monotype Family Dere finner den nok her. http://www.agfamonotype.co.uk/ Dere finner logoen til norwegian her: http://www.norwegian.no/frame.asp?page=logo.asp Last ned eps og det skulle ikke være så vanskelig å tilpasse den til hva enn dere skal bruke den til [ 01.10.2002, 01:41: Endret av: ErlendNåmdal ]
  9. Og SAS er nok godt overvåket av konkuransetilsynet, så om de finner på noe som er ulovlig så får de nok beskjed.
  10. "Legg serlig merke til at det har "..to jetmotorar.." blir spennende å se det helikopteret ta av" Er det ikke forskjell på turbinmotor og jetmotor?
  11. Kan nå blåse liv i Hr Bø men denne: http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/09/25/349703.html. http://www.aaib-n.org/rapporter%202002/rapport%2042-02.htm Og denne gangen var det nok pilotene sin feil, det at de ble forstyrret av Purseren, burde ikke hindre de i å følge prosdyren sin.
  12. Trodde du hadde lest den jeg. Men her er den : http://www.onnettomuustutkinta.fi/15471.htm Det er ikke alltid artikler i aviser er til å stole på.. The flight crew reviewed the aviation weather information available before the flight. Weather in Helsinki and in Turku, which was selected as an alternate airport, met the applicable requirements. However, the crew failed to study the significant weather chart for the route, nor did they take it with them. De studerte nå noe. Jeg vet ikke forskjell på de to værinfokildene. Kanksje Jørgen kan komme med en forklaring? The Investigation Commission recommended that SAS should take appropriate actions to ensure that the pilots pay sufficient attention to weather conditions during flight preparation and in flight, and make efficient use of airborne weather radar. The Investigation Commission also recommended that the Finnish Meteorological Institute should consider creating a system to facilitate the monitoring of rapidly developing weather phenomena and preparation of warning messages on significant weather. Both SAS and the Finnish Meteorological Institute have initiated actions as a result of these recommendations. Begge får en annmodning om å endre rutinene sine, noe de neppe hadde gjort hadde det kun vært piloten og sas som var ansvarlig for at dette hendte. Men denne gangen gikk det bra og det har ført til nye rutiner både hos sas og FMI. Vi får se det positive i det og håpe at dette kan føre til at slikt kan ungåes så sant det er mulig. Å kreve fartøysjefen sparket vil jeg nå si er å trekke det litt langt. Så får vi håpe at Øverli og Toll ikke demper seg. De sitter tross alt på en kompetanse og kjenner systemet. I motsetning til andre som leser en avis artikkel og utifra den trekker bombastiske konklusjoner. Det er blitt ropt etter ytringsfrihet her. Skal en kunne gjøre seg opp ett bilde av hva som har hendt så krever det info fra alle parter.
  13. Noe som er verdt å få med seg for de som bor på voss og omland. http://www.avisa-hordaland.no/servlet/se.ementor.econgero.servlet.presentation.Main?data.node.id=1&data.language.id=3&data.document.id=831 ...Denne giganten er eit russisk militærhelikopter. Dimensjonane er svære. Helikopteret er 42 meter langt, og er utstyrt med åtte rotorblad, der kvart blad har ein diameter på 36 meter. Det har to jetmotorar, kvar på 11.000 HK. Berre startmotoren er på 780 Hk, det same som hovudmotoren på eit vanleg helikopter. ... Legg serlig merke til at det har "..to jetmotorar.." blir spennende å se det helikopteret ta av [ 22.09.2002, 19:43: Endret av: ErlendNåmdal ]
  14. ..det er vel Tidemans som skal på bedriftstur..
×
×
  • Opprett ny...