Gå til innhold

Mark - Rune Bannister

Members
  • Innholdsteller

    141
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Mark - Rune Bannister

  • Bursdag 10. juni 1970

Mark - Rune Bannister's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. I flg. AIP-norge ENR 1.15-2.2 "Svikt i radiosambandet" skal man flg. oppgitt FP-route til det Navigasjons hjelpemiddlet som er oppgitt for hver enkelt flyplass (f.eks.ENGM = BGU NBD). Men så forsetter det med flere regler for flygehøyder - om at hvis men..... For at dette skal kunne fungere må alle kunne disse prosedyrene både ATC og piloter, ATC kan pålegges å kunne dette for sine flyplasser, siden de må gjennomgå en "eksamen" for å sitte som ATC. Pilotene derimot kan fly uten noen som helst peiling på å gjøre akkurat det de får beskjed om ( ikke alle som klarer det heller). Enden på den visen blir gjerne "jeg vil fly som jeg vil, aha SQ 7600 , drit i ATC og land. Tok alle denne hobbyen like grav-alvorlig, som en del her gjør (ikke noe galt i det ), ville det ikke være et problem. Da ville alle som fløy lese prosedyrer opp og i mente før de fløy, gjøre det som blir forventet av dem og være profosjonelle. Slik er det heldigvis ikke, det er rom for alle, både de som ikke kan noe og de som kan alt, dette er jo tross alt en hobby, og noen vil være disponert for å lage "problemer", dessverre.
  2. Hmmm.... Forstår frustrasjonen over å bli disconecta ved bruk av Sq 7600, men ser ikke helt problemet med at det ikke er lov. I motsettning til virkeligheten, har vi ingen mulighet å simulere kommunikasjon ved "radiofailure". Så vidt jeg vet er det faste rutiner/prosedyrer når dette skjer i virkeligheten som innbefatter blant annet komunikasjon ved hjelp av lys-signaler mm. Online er det ingen grunn til å være der, dersom man ikke klarer å kommunisere med ATC via tekst. Virker ikke den, da er det vel lite annet som virker, eller tar jeg feil her. Bare noen tanker.
  3. Selv er jeg ihuga tilhenger av voice, men den har en tendens til å "kødde" seg. Hvis jeg tviler på at piloten har forstått hva jeg sa eller han/hun ber meg repetere mer enn en gang, sender jeg all vital info via text, samtidig som jeg gjerne repeterer på voice.
  4. Det er noe jeg lurer på her Hans. flg. linjer: Sola Tower:-:118.350:36:T:ENZV:TWR:SOLA:TWR:4320:4337 Sola tower2:-:122.100:37:T:ENZV:B_TWR:SOLA:B_TWR:4320:4337 Sola Ground:-:121.750:38:G:ENZV:GND:SOLA:GND:4320:4337 ; Flesland Approach:-:121.000:36:A:ENBR:APP:ENBR:APP:4320:4337 Flesland Tower:-:119.100:37:T:ENBR:TWR:ENBR:TWR:4320:4337 Flesland Ground:-:121.900:38:G:ENBR:GND:ENBR:GND:4320:4337 Disse har samme identitet. har det noe å si? Jeg har endret dem til flg. Sola Tower:-:118.350:36:T:ENZV:TWR:SOLA:TWR:4320:4337 Sola tower2:-:122.100:37:T:ENZV:B_TWR:SOLA:B_TWR:4320:4337 Sola Ground:-:121.750:38:G:ENZV:GND:SOLA:GND:4320:4337 ; Flesland Approach:-:121.000:40:A:ENBR:APP:ENBR:APP:4320:4337 Flesland Tower:-:119.100:41:T:ENBR:TWR:ENBR:TWR:4320:4337 Flesland Ground:-:121.900:42:G:ENBR:GND:ENBR:GND:4320:4337 Haugesund Tower:-:120.500:43:T:ENHD:TWR:ENHD:TWR:4320:4337
  5. Hvorfor det Georg? De er jo brukere av dette miljøet på lik linje med oss, og er jo potensielle rekrutter til CTR, slik du var en gang. Eller føler du at du liksom er litt hevet over de?
  6. Det er desverre lagt på is, venter på NA 9, hvis det blir i G-max, og bedre enn det er i dag, da gidder jeg ikke . En annen grunn til at scenery design er lagt på is er tid og MFS-9, putler litt med andre ting rundt Bergen, men det går utrolig tregt, grunnet mye arbeid ellers
  7. Man kan lage flere BGL-filer, det er ikke noeproblem. Men vet ikke om det er en øvre grense for antall BGL-filer.
  8. Hei Eirik med flere. Personlig stiller jeg meg nøytral til denne diskusjonen, om Dere gjør en god jobb eller ikke. Dette grunnet at jeg overhode ikke har tid til å delta aktivt i admin, og derfor ikke kan klage. Kunne tenkt meg å være med, men som sagt ville jeg ikke kunne gjøre noen god jobb, grunnet tid og overskudd. Jeg setter veldig stor pris på den jobben Dere har gjort, selv om det virker litt "dødt" nå. Det skal mye krefter og overskudd til for opprettholde et høyt aktivitetsnivå over lang tid, og dersom noen eller alle ønsker å trekke seg, forstår jeg dette, men syntes det er trist.
  9. Hva er egentlig disse seregenhetene? Er de så stor at det ikke går ann å definere fellesregler, basert på f. eks. strengeste regel prinsipp. Det burde vel være unødvendig å opprettholde et "nasjonalt" regelverk, dersom dette ikke fører til store problemer, flyvning er jo internasjonalt. Siden det er aktuelt å slå sammen disse tre landene, bør det etter min mening tilstrebes et felles regelverk, fortsatt vil jo alle flyplasser ha sine fastsatte sær-prosedyrer basert på stedets beskaffenhet og værforhold. Ett regelverk og felles prosedyrer vil forenkle alt, uten å nødvendigvis forringe virkelighetsfølelsen.
  10. Hei Eirik, and staff. Etter min mening vil en sammenslåing av disse tre VACC`ene føre til en bedre situasjon for Scandinavia når det gjelder online frekvensen. Vi er tre relativt små land, med en begrenset mengde entusiaster, og på denne måten vil vi oppnå et større miljø og avlastning for alle. Sammtidig vil resurspersoner bli konsentrert rundt et mål, fremfor tre. Tror også dette vil bidra til en kompetanse hevning innenfor controlling. Forskjellene mellom måten å kontrollere luftrommet i disse tre landene skal vel ikke være stor, og burde etter min mening ikke utgjøre et problem. Klart det kan slå negativt ut på relativt små flyplasser, selv om disse for mange av oss er viktige, men med et joint VACC-Sca, der en kan kontrollere i alle tre landene, vil det bli lettere å fylle posisjoner under events, og f.eks nordnorge/sverige vil kunne bli et fint "bush" event. Et styre på ca 10 personer fordelt jevnt over disse tre landene, vil kunne bli mer effektiv og mindre belastende for hver enkelt medlemm. Valg av disse bør kunne foregå på en demokratisk måte, gjennom medlemsmassen, der de blir valgt inn for f.eks. 2 år av gangen. Sammtidig med blikk på andre diskusjoner nylig, kan man opprette resursgrupper som deltar på spesefikke prosjekt, disse uten å være valgt inn som staff. Man kan opprette et forum for utvikling innfor software, prosedyrer, tutorials osv. La alle som har noe konstruktivt å bidra med være med, uten å måtte henvende seg direkte til en i ledelsen gjennom mail el.lign. Jeg går for Merge, tror dette kan bli et løft for utviklingen av hobbyen og miljøet
  11. ??? Det blir det samme som å si Microsoft Flightsimulator ikke er gøy. Og faktisk ganske unødvendig. Koster penger gjør det og, faktisk ganske mye penger. I tillegg oppdaterer man dette spillet med nye versjoner ca annet hvert år (suckeer`s) Det finnes freeware simulatorer. Ingen som dør uten FS, ergo helt unødvendig. Sjøl tilhører jeg gruppen av mennesker som syntes at denne "lite gøye" besettelsen, ja for det er det det er blitt, er verdt penga. Er stadig på jakt etter ny payware, med masse knapper og duppedingser, manualer på 250 sider, ørtenogførti MB nedlasting på supertreig dobbel ISDN-linje (dyre telehor). "må ha det, må bare ha det". Kapitalen rår, der det finnes et marked, vil det alltid oppstå tilbydere, noen kjøper payware og andre ikke. Noen er tilfreds med en Lada, og andre vil ha Ferrari
  12. Sånn umidelbart hører det ut som du har windows XP, og ikke er logget på som administrator. Hvis det er tilfelle må du logge på som admin, eller endre kontoen din, slik at du har administrativ tilgang. Det kan også være virusprogrammet ditt som nekter deg dette (tror jeg). Men kan selfølgelig ta helt feil og
  13. Vatsim har endret ALLE passordene, grunnet innbrudd på 4 servere. Det kan hende du må be om å få en " Lost password" mail, for å verifisere at du bruker riktig passord. Gå til Vatsim og skriv inn ditt ID nr. Klikk så på nummeret (blå tall), og du får en mail med passordet sendt til den epost-adressen du har oppgitt.
  14. Men Helge da, er du sikker på at dette ikke var en kamuflert nestenulykke? Du som er selverklert avismann burde drive litt undersøkende jornulastikk her for VG....
×
×
  • Opprett ny...