Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng siden 28. mars 2023 i alle områder

  1. Lager en ny tråd på denne Stooooor takk til lufthavnsjef og plasstjeneste på Leknes for hjelp og omvisning i sommer! ENLK - Leknes lufthavn Ting som er greit å vite: - Hangardør og kjøretøyporter åpner seg automatisk - Parker på stand 3 med luftambulanselivery for ambulansescript (detekterer ord i simtitle som ambulanse, ambulance, medic, doc, rescue, redning). Kan også aktiveres med NAV 2 til 113.95 - Har en brannbil som av og til kjører en liten brannøvelse, men bare når flymotor er avslått. Kan også aktiveres med NAV2 til 110.95. - Sequenced flashing lights (running rabbits) kan aktiveres for 02 eller 20 med NAV2 til 111.0 eller 111.2 (De kan være litt svake avhengig av grafikkinnstillinger, men dette var beste kompromiss etter mange lange diskusjoner og testing). Full custom rullebane, taxi og approachbelysning som kan sees fra alle vinkler. Custom PLASI lys. Custom terraforming, runway profile. Riktig oppmerking, bortsett fra 15 istedenfor 17 midtstriper, skal fikse det en gang i fremtiden. Mye jobb lagt ned for å få fornuftig snødekke uten stygge kanter. Har lagt til et biome polygon som dekker Lofoten fra ca ENSH og utover som bytter ut furutrærne med noe som passer litt bedre. Skal i teorien ikke forstyrre eventuelle andre trefiks-addons.
    24 points
  2. Fra Banak til Sørkjosen. Har kjørt strekningen flere ganger,både nord og sørover, så det ble overraskende virkelighetsopplevelse å ta turen i MSFS. Må si at "vi" har kommet langt i simverden siden FS98.
    16 points
  3. Hei, Har nå første versjon av Røst Flyplass ferdig og kan lastes ned her: https://flightsim.to/file/67601/enrs-rst-airport Filen er stor siden jeg har laget nytt aerial imagery for hele øygruppen rundt Røst. Setter pris på tilbakemeldinger av alle slag, spesielt til ev. forbedringer eller feil som oppdages.
    15 points
  4. Og da mener jeg ikke at A2A Accu-Sim Comanche 250 er så veldig enkel, men i forhold til de langt mer avanserte og automatiserte modellene, er denne velsigna enkel å operere. Likevel, det er få modeller jeg har hatt større glede av, enn Comanche`n . Nylig tok jeg en rundtur på Island, og der møtte jeg vinteren på nordsiden, kraftig vind på østsiden og måtte overhale motoren halvveis på turen. Startet i Reykjavik, overnattet i Isafjordur, fortsatte til Akureyri og Egilsstadir, tok en kjapp touch and go i Høfn og fortsatte tilbake til Reykjavik. Lang tur, mange bilder
    15 points
  5. Hei @Geir Teigo og andre admins! Siden vi er flere som jobber med IT og vet at vi sjelden blir satt pris på, så vil jeg bare si tusen takk til de av dere som gjorde en kjempeinnsats med å få dette forumet opp igjen! Det at Ildsjeler har klart å skape et så godt forum for hobbyen vår i Norge og at det fungerer så bra er utrolig! Et par dager med nedetid har vi (og våre familier) bare godt av. God innsats - Flinke folk - Takk 😃
    15 points
  6. Ok, da er jeg endelig ferdig med første utgave av Mosjøen flyplass. Flyplassen kan lastes ned her: https://flightsim.to/file/71192/enms-mosjen-airport Som vanlig er jeg interessert i tilbakemeldinger, både gode og dårlige. Feil og mangler er jeg spesielt interessert i. Og kom gjerne med forbedringsforslag om du har det...:). Enjoy!
    14 points
  7. Har så smått begynt med terminalbygget...
    14 points
  8. Tidlig stadie på ENGK...
    13 points
  9. Etter ønske fra noen her så legger jeg ut litt bilder etc. som progresjonen går fremover. Har fått det meste av "grunnarbeid" på plass slik som banemerking, skilt, mv. Nå skal jeg på jobb i en måned så da blir det utelukkende jobb med modeller....
    13 points
  10. Fortsatt en del detaljer igjen, men har så smått begynt å "montere" byggene i SDK...:)
    13 points
  11. Enda en liten "progress update"....
    12 points
  12. Hei, Nå er første versjon av Honningsvåg flyplass, Valan ferdig. Kan lastes ned her: https://flightsim.to/file/62239/enhv-honningsvg-airport-valan
    12 points
  13. Oslo photogrammetry, nytt DEM, nye bilder, nye flyplasser! Men det jeg er mest glad for at endelig er annonsert:
    12 points
  14. Her har Fenix gjort en kjempejobb! Ser utrolig bra ut, og er enda bedre å fly manuelt enn før. Eneste problemet jeg har er at ytelsen er noe dårligere i external view, men det regner jeg med er noe som kan fikses etter hvert (evt ved at jeg oppgraderer specs, jada jada)
    11 points
  15. Bli med i cockpiten på en tur over Stavanger og Sandnes før landing på Sola i solnedgangen. Du styrer hvor du vil kikke med telefon, tablet, mus, VR headset eller fjernkontroll 🙂
    11 points
  16. Oppdatert til 2.0.15 WU15 compatibility fix Ryddet trær, flyttet markings, flyttet runways, endret bredde på runway, skjult noen fly på satelittfoto. Økt lengde på noen jetways.
    11 points
  17. Jeg var en tur på Leknes og Svolvær i sommer for litt rekognosering. Jobber med en helt ny versjon av ENSH fra scratch, men blir antakelig payware denne gangen. Usikker på hva jeg gjør med gamle tårnet. Det skal rives, men jeg kommer til å savne det i simmen. (Kjøretøyene må nok dessverre optimaliseres litt)
    11 points
  18. Black Square TBM 850 v 1.1 enda bedre , prøvetur i solnedgang.
    11 points
  19. Getting Closer. Den gamle delen av terminalen vil ha interiør på flyside mens den nye delen vil ikke få det. (mangler referansebilder) Landside vil få mindre detaljer. (Man skal da vel ikke fly på baksiden av terminalen?)
    11 points
  20. Var på Mo og fikk montert modifisering av vingeroten, for mindre luftmotstand, og balansert høyderoret . Samtidig fikk æ montert inn GTN 750 for lettere navigasjon. Har også bestilt tip-tanker, men disse var det litt ventetid på. Første tur i fornyet utgave gikk fra Fagerenga til Bodø.
    11 points
  21. Etter ønske fra noen her på forumet har jeg lagt ut en pakke med to broer som går over Glomma ved Fetsund. Pakken kan lastes ned her: https://flightsim.to/file/56276/kjeller-scenery-pack-enkj
    11 points
  22. Evenes, Tromsø og Andøya, litt over, litt under.
    11 points
  23. Hei, Har oppdatert denne pakken: https://flightsim.no/forum/topic/85560-evenes-enev-scenery-pack-v10/ med Skånland kirke. Kan være nyttig for alle VFR-flygere..:) Pakken lastes ned her: https://flightsim.to/file/52852/evenes-scenery-pack-enev
    11 points
  24. Hei! Har nå lagt ut versjon 1.1 av Mosjøen: https://flightsim.to/file/71192/enms-mosjen-airport Har gjort følgende endringer: Fjernet og redusert størrelsen på trær sør for helikopterrampen. La på texture på feltet foran localizer-antennene på begynnelsen av RWY 33. Endret noen småting på enkelte 3D modeller. Endret parkeringsområdene til "general aviation" og reduserte størrelsen i håp om at større airlinere ikke dukker opp. La til folk både inn og utvendig for litt mere liv. Lagt til noen røde anti-kollisjonslys i nærheten av flyplassen. Lagt til circling lights (orange) til RWY 15. Lagt til flashing lead lights til RWY 15 og RWY 33. Var det jeg fikk med denne oppdatering. Fortsett å rapporter feil/forbedringsforslag. Siden jeg skal på jobb kommer en ev. ny oppdatering tidligst om 5 uker...:) Enjoy!
    10 points
  25. Hei! Har oppdatert Honningsvåg, Valan flyplass til versjon 1.2. Endringer er som følgende: Fikset noen hopp i rullebanen som var forårsaket av noen MESH-rektangler. Reduserte størrelsen på rwy/taxiway-skilt. Reduserte størrelsen på localizer-antennen. Oppdatert rullebane- og taxiwaymerking til "real life" (stripete merking). Mindre justeringer av ulik art. Enjoy!
    10 points
  26. Bare en kjapp konstatering at både Leknes og Røssvoll er på plass med glimrende resultat, tusen takk til dyktig utvikler Kjetil ( begge plassene ??)
    10 points
  27. ENSO-ENBR T/R uten flightplan. Knapt varm i trøya med BS TBM850, så ble fristelsen for FSReborn500 for stor. Litt galskap å kjøpe begge, men så er de jo egentlig forskjellige flymodeller. Begge med "uante" kvaliteter og en nytelse å fly. Men FSR500 har mange flere "overraskelser", har himmelsk lydkvalitet og enklere bruk av turboprop. I tillegg kan man lettere taxe med beta-inntillinger i throttle ! Etter min mening er begge identisk å handfly, men TBM850 er litt mer komplisert å kontrollere motorsetting, og flyr langt raskere enn FSR500. Fortsatt sliter jeg litt med å forstå turboprop, men med disse modellene begynner jeg å ane konturene av noe forståelig 🤔 . Uansett, har jeg det travelt, velger jeg TBM850. Skal jeg bare cruise kortere distanser, blir det FSR500. ( .....og skal jeg bare nyte en flytur i lav høyde, blir det A2A Comanche ☺️ ).
    10 points
  28. Høsttur fra Hammerfest til Honningsvåg med Blacksquare TBM 850.
    10 points
  29. Har brukt de siste to dagene på å lage en prop vortex effect. En god utfordring når VFX editor ikke har trig funksjoner som cos og sin.
    10 points
  30. Fra Kallax AB til Bodø AB. Som vanlig fint vær i Sverige, og like vanlig sørvest og regn fra svenskegrensa til Bodø. D.v.s. i sommer har det vært litt omvendt, men i dag var det tilbake til normalen...... Modellen av "Gripen" er ganske pen å se på, men cockpit er veldig forenklet og FM nokså statisk. Men men, noen flyturer er mest for syns skyld 😇
    10 points
  31. Iskald vind og skydekke helt ned i fjæresteinene, har dominert i flere uker av mai måned i nordland. Så hva er så bra med dette ? Joda, bortsett fra nesten gratis strøm, så er det perfekt vær for flysim-entusiaster, som kan boltre seg i flyturer uten dårlig samvittighet for manglende "uteliv" 😎 . Her fra en utfordrende tur fra Bodø, over Lofoten og landing på Evenes .
    10 points
  32. Heisann, Først og fremst lenge siden sist, og bildet jeg legger ved viser hvor lenge siden PCen som har sim installert har stått og støvet ned. Påsken ble tilbragt hjemme, og tro det eller ei så kan det meldes om en nydelig påske på vestlandet. Her er et bilde tatt ila påsken fra Flesland på min evigunge P3Dv3.4 installasjon. Dette er da PMDG sin NGX, AS Bergen, FTX Global/Norway og sikkert en del andre modifikasjoner 😃
    10 points
  33. Ønsker alle en riktig god påske! Takker også for de gode rådene jeg har fått her! Setter stor pris på det. Flightsim.., er en plass jeg veldig lett anbefaler videre!
    10 points
  34. God dag godtfolk! Her kommer nok en liten kjedelig samling bilder fra den siste tiden. Jeg våger meg mer og mer ut på Vatsim, og har nå utfordra meg med mer og mer turboprop også. Først Q400 etterfulgt av F50, men har endt opp med favoritten, King Air 200. Disse går mye i rutetrafikk i Sverige på anbudsruter, så det kan da utføres ganske reelt. Det er en del Carenado her, så ikonene på venstresiden av skjermen har jeg ikke giddet å fjerne, så det får dere bare leve med dessverre Men først til Island og Reykjavik (BIRK) hvor Icelandair opererer et lite knippe Q200 og Q400 til Akureyri (BIAR), Egilsstaðir (BIEG) og Ísafjörður (BIIS), sistnevnte kun med Q200. Birk er en liten men utrolig kul flyplass med forholdsvis korte rullebaner og mye vind. Dessverre er det lite ATC på Island, og når noen først er online så er det stort sett kun Keflavik (BIKF) som får gleden av det. Denne flighten gikk til Akureyri. Avgang fra bane 13 i Reykjavik. Turning final for RNP X for bane 19. 01 har kun en offset LOC innflyvning som kan ta denne størrelsen fly (også en ILS med 5.3% gs). Denne innflyningen er en ganske stor omvei til 19, så jeg har forstått de lokale ofte tar en circle to land fra LOC 01 når været tillater det, men det får bli neste gang. Videre følger en liten tur med Fokker 50. Turen gikk fra Arlanda ESSA til Mariehamn EFMA og videre til Turku EFTU med Amapolaflyg, eller Populair som de heter nå til dags. Denne turen var en liten familiseringstur da jeg sliter litt med RNP innflyvninger i Fokker'n. Default FMC også, så det er tilbake til å kalkulere T/D sjæl! Så våget jeg meg omsider ut på travle Vatsim en søndag med favorittfuglen. Jonair opererer 3 av typen King Air 200 i Sverige på rutene Torsby - Hagfors - Arlanda (som de nylig tok over fra Amapola som igjen leide inn AIS Airlines for å fly ruten med JS32), Sveg - Mora - Arlanda (hvor Mora nylig ble lagt til igjen. Denne flys forøvrig oftest med B1900C), Umeå - Østersund (Umeå er hovedkvarteret til Jonair), og Pajala - Luleå langt oppi nord. Disse rutene driftes ofte av prinsippet om at alle fylkessentre i Sverige skal ha forbindelse til Stockholm innen 4 timer. Denne turen gikk til Østersund fra Umeå med ATC hele veien. ' Det er noe litt morsommere å fly på Vatsim med en liten enkel GPS, null VNAV og Autothrottle. På bakken i Østersund. Dette flyet flyr forøvrig en del taxiflyvninger rundt i Sverige imellom morgen og ettermiddagsrunden til Østersund. Videre ble det en tur fra Arlanda til Hagfors og videre til Torsby. Dette var ganske interessant da jeg ikke har flydd til ukontrollerte flyplasser under aktiv atc før. Det ble ingen bilder fra turen til, men jeg bestemte meg for å ta turen tilbake til Arlanda fra Torsby (altså i feil rekkefølge). Det hender Hagfors blir hoppet over irl også, alt etter om det er pax eller ikke. Klar for avgang ESST, Torsby. Klarert direkte til ELTOK. FL230. Både Sweden, Stockholm Approach og Tower var online. King Air er utrolig spenstig når det kommer til fart, så en kan gjøre ATC ganske så happy ved å holde 200-220 knop så lenge en vil egentlig. Full pitch, flaps og gear down, så sitter du med tennene i dashbordet. Legger med et lite bonusbilde under innflyvning til Røros med samme fly. Just for the fun of it. Ha en flott dag!
    9 points
  35. Et par turer for å sjekke ut det nye flotte sceneryet!
    9 points
  36. Fra februar. Verken mer eller mindre 🙂 Druk Air A319 (med sharklets faktisk) oppstilt på strand i Paro for en flight til Kathmandu. Samme som tidligere under ankomst Kathmandu. Og returen. Paro har nå fått RNP innflyvning (til et veldig høyt minima dog), men slik jeg forstår det blir denne lite brukt av pilotene da den tar en del omveier. Druk Air igjen, på tur fra Paro til Guwahati i India. Druk Air flyr en del av de lengre rutene via et stopp i nærområdet. Dette pga. vektbegrensninger ut fra Paro. Samme som over på vei ut fra Guwahati til Singapore. Dette flyet flyr en slynge over to dager VQPR (Paro) - VEGT (Guwahati) - WSSS (Singapore) - PTRO (Paual) og samme ruta tilbake. Sistnevnte flys på vegne av Alii Palau Airlines. Det virker for meg veldig risky å fly en slik flight på vegne av andre når regulariteten ut fra Paro er så værstyrt 😄 Wizzair på mer hjemlige fronter. Gdansk mener jeg. Cebu Pacific A321NX i Manila før en flight til Cebu. Samme som over. " Tilbake i Manila igjen. Jeg sliter fortsatt litt med landingene i A321 da vingen har en helt annen utforming en A319/320, med medfølgende veeeeldig liten flare. På vei ned til Puerto Princesa på Fillippinene. Kun en vei inn her, så her utføres en spenstig circle to land. Samme som over, men på stand. Så litt kjøligere strøk på slutten. Icelandair Q400 på vei fra BIRK Reykjavik til BIEG Egilsstaðir på Island. Samme som over. Takk for titten 🙂
    9 points
  37. Hovedterminal så godt som ferdig utvendig....
    9 points
  38. Klar, ferdig, GÅ! Line-up Climb Godt med vind i dag, så her går det unna! Cruise Rakk akkurat en kaffekopp før T/D og BAMIX2S for RNP18 Islagt både i Oslofjorden og Drammensfjorden Airport in sight Litt høyt, men høyde er energi 😁 Innser jo det at hadde noe skjedd her nå, så hadde jeg svetta godt på ryggen ettersom ALT var selected til 100' og ikke 3000' som missed approach beskriver 🤫
    9 points
  39. Både i simmen og i virkeligheten. "Sauron" har gjort det igjen, gjenskapt en spennende flyplass med omgivelser. Og hvilke omgivelser, en bebyggelse spredt på flate holmer, omgitt av dramatiske fuglefjell og opprørt hav. Bare en halvtimes flytur fra Bodø eller Leknes.
    9 points
  40. Men morro og! Fin tur Bodø-Værnes, strålende vær, så fløy visuelt og manuelt ned fra 4000 ft😎
    9 points
  41. SAAB B17, ekte warbird fra "søta bror". På tilbud i "Marketplace" for en hundrelapp, verdt hver krone. Ikke la dere lure av det merkelige understellet, det brukes også som luftbrems under stupbombing. Ellers flyr den bra, har god lydkvalitet og er riktig så trivelig å cruise rundt på sightseeing.
    9 points
  42. Og det har jeg med denne Pipern😁. Tok en tur fra Evenes til Sørkjosen, brukbart vær men måtte dog unngå litt skumle skyer nær Tromsø. Ellers gikk turen bra, bortsett fra at jeg nesten glemte å skifte tank(men det hadde jeg jo merka etterhvert..), og fikk forgasserising to ganger. Ved innflygning Sørkjosen ville jeg absolutt fly med circling lights til rwy 32, og da fikk jeg 10 knots i stjerten, men det gikk jaggu bra det og! Med denne fantastiske maskinen, sitter du ikke og roter på mobilen! Du sitter og overvåker instrumenter og lytter til motoren(i tillegg til alt annet som er vanlig). Akkurat som vi vil gjøre IRL. Bedre blir det ikke! foreløpig...
    9 points
  43. Snart det verste igjen da... (terminal og tårn +++)
    9 points
  44. Noe turbulens da jeg møtte nedbør vest for Kvænangen ENAT 240850Z VRB01KT 9999 SCT023 BKN030 09/09 Q0999 RMK WIND 700FT 18015G26KT ENSR 240850Z 13011KT 9999 FEW036 BKN130 13/05 Q0998 RMK WIND RWY32 12011KT WIND 1118FT 26007KT
    9 points
  45. LN-SAA på tur til de Italienske alper:-) METAR ENGM: 051420Z VRB06KT CAVOK 11/M10 Q1028 NOSIG METAR LIPB: 051350Z 16009KT 130V200 CAVOK 28/08 Q1014
    9 points
  46. Tusen takk for Tjeldsundbrua, med omegn 🤩
    9 points
  47. Vet ikke om det fungerer som en motivasjon for dere som lager scenery til norge, men jeg trives veldig godt med det dere lager! Takk skal dere ha!
    9 points
  48. For de som har etterlyst Tjeldsundbroen så er det ikke lenge igjen før første versjon er klar (gjenstår fortsatt noen detaljer). Blir et scenery som er støtte til Evenes flyplass. Hvis det er landemerker og andre viktige ting i området som man bør få med etterhvert så er det bare å tipse. I første omgang kommer broen siden den sees godt under innflygningen til RWY 17 på Evenes.
    9 points
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...