Noen ganger kommer det addons som er så gode at jeg blir glad for at jeg driver med flight simming og ikke frimerker eller lignende, Heatblurs nye F-14A/B Tomcat-modul til DCS World er en slik addon. Det er noen ting som ikke er klart ennå, og andre ting som må fikses, men alt i alt er Katten fantastisk!
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å lage et lite mission og poste bilder fra det, men Tomcaten er såpass kompleks, og forskjellig fra tidligere moduler, at jeg ikke er i nærheten av å føle meg "combat ready". Så i stedet blir det noen bilder fra diverse testturer jeg har hatt siden de slapp katten ut av sekken forrige onsdag.
Både forsetet og baksetet er gjengitt i utrolig detalj. Jeg må dog innrømme at jeg foreløpig ikke vet hva halvparten av knappene og bryterne i baksetet gjør.
Heatblurs sans for detaljer skinner virkelig igjennom når man ser Tomcaten utenfra. Både cockpiten(e) og den utvendige modellen er laget ved hjelp av 3D-scanning av virkelige Tomcater.
Siden Tomcaten er en to-seter utviklet Heatblur en AI RIO ved navn "Jester". "Jester" er i stor grad selvhjulpen, men man kan be ham gjøre forskjellige ting via dette enkle kommandohjulet. I dette tilfellet ber jeg "Jester" om å gjøre klar alle systemene i baksetet.
"Start up complete, ready to taxi" - "Jester" tar seg heldigvis av alt som må gjøres i baksetet slik at jeg kan kontrollere meg om å fly. Jeg har veldig sans for speilene, det gir en ekstra grad av innlevelse å se speilbildet av piloten bevege seg samtidig som jeg snur og vender på meg.
Tomcaten ble designet for èn enkelt oppgave, "fleet defence", og hovedvåpnet var AIM-54 Phoenix. Et massivt missil på 450 kg og med en rekkevidde på 190 km. Amerikanske Tomcater avfyrte bare Phoenixer "in anger" to ganger, og begge ganger bommet missilene - men Iranerne brukte dem med stor suksess i krigen mot Irak. Iran hevder blant annet å ha skutt ned tre MiG-23, som fløy i tett formasjon, men èn enkel Phoenix.
Poden under nesa på Tomcaten er et tv-kamera som fungerer bra til å identifisere radarkontakter. Hvis man ikke ser det selv så roper som oftest "Jester" også ut hva det er han har låst.
NATOPS-manualen til Tomcaten forbyr fuel dumping med etterbrennerne tent, men så lenge det bare er simulert så må det være lov å teste. Artig at "dump and burn" faktisk fungerer.
Jeg fryktet at Tomcaten skulle være vanskelig å lande på båten, men jeg syns egentlig at den var lettere å lande enn Horneten.
LANTIRN-poden styres av RIOen i baksetet, men piloten får også se bildet fra den.