- I denne utgaven av entusiasten er det Andrew Thomsen som presenteres. Designeren Andrew skulle være godt kjent i FS miljøet, men her har vi sjansen til å dukke litt dypere ned i hans FS aktiviteter.
Andrew har drevet med Flight sim siden han oppdaget FS1 på en «slepbar» Toshiba med EGAA skjerm. Interessen kom fra bøker, spesielt “Teknikkens Verden”. Den kom også fra bygging av modellfly, hovedsaklig i skala 1:72. Og før det, store prosjekter med Legoklosser.
Interessen har (heldigvis for oss andre) holdt seg. Så lenge han har PC, brukes FS aktivt. Dette har igjen ført til at Andrew samler modellfly i skala 1:72, Han kjøper helst Die-Cast modeller, siden han for tiden, ikke bygger de selv. Interessen har også ført til at han flyr RC helikoptre, og har pr. dato en flåte på 7 stk, som han flyr inne og ute.
Andrew bruker mye tid på sin hobby, siden andre aktiviteter som sport, etc, ikke fenger. Han er og blir “stuegris” og mener det er bedre å skape noe enn å bruke tid på den innholdsløse TV’en. Noe mange av oss simmere kan si seg enig i. At Andrew bruker mye tid på FS, ser vi gjentatte resultatene av i form av flotte og spektaktulære scenery og ikke minst aktivitet og hjelp på forumet.
I tillegg til FS bruker Andrew mye tid på bøker, musikk og HI-FI.
Favorittfly er F-16, F-22, MD530, B737NG, B747 Classic og ikke minst Twin Otter.
Dine viktigste addons?
Favoritt Addons: FTX Norway, FTX Global, AoN, Norske Broer, FlyTampa EKCH.
Gode addons skal gi en god realismefølelse, uten å dra ned ressurser på PC’en. Like viktig er jevnlige oppdateringer og scenery må ikke forbli en «engangspakke».
Jeg benytter stort sett Freeware AI fordi Paywaren er for dårlig. WOAI benyttes mye. Samme med flightplans fra AIG. Jeg bruker også mye militær AI.
En sjelden gang flyr Andrew online, men han liker best å fly fritt, uten masing fra kontrollere. Og som han selv sier; «Vatsim kommer aldri til å bli min greie.»
Hvor kom interessen fra og hvordan har den utviklet seg
Som kjent er Andrew en kvalitetsleverandør av scenery til oss simmere og på spørsmål om hvorfor han startet med dette, sier han;
-“Simulatorer laget i USA gjengir alltid Norge elendig, uten unntak. Så jeg begynte å forbedre scenery allerede med simulatoren Fly!. Dengang fant jeg kunskapene på Avsim. I dag bruker jeg kun FSdeveloper, som er et utrolig bra sted for designere, og den viktigste ressursen i dag. Jeg startet med 3D Studio Max 3.0, men siden jeg gikk over til MSFS ble det Gmax. Ellers benyttes simulatorens egen SDK, Photoshop, SBuilderX, ADE, etc.”
Selv med timeboken full av gjøremål og stadige å forbedringer av sine scenery, har Andrew tatt seg tid til å hjelpe andre i gang med scenery design.
Hvordan kan flightsim.no bidra til økt interesse for scenery design?
FSno har ikke vært frempå i det hele tatt for å støtte designere, annet enn positive tilbakemeldinger i forumet. Nå er Norge tross alt så lite (veldig få mennesker), så derfor finner jeg sjeldent eller aldri noe i hjemlandet. Man må til FSdeveloper, og ofte også til større fora. Det er også det faktum at jeg ser ingen vits i å ta mye info fra FSdeveloper og oversette for bruk på FSno. Infoen ligger jo på FSdeveloper allerede, så jeg henviser ofte folk dit. Det er da viktig å beherske Engelsk – ingen vei utenom.
Har du noen innspill på hvordan flightim.no kan forbedres?
Flightsim.no kan gjøre dette: Gi meg tilgang til min egen Scenery Design FAQ, slik at jeg hele tiden kan oppdatere den, uten å måtte gå via moderator. FB har jeg stort sett liten interesse av. For mye kommersiell svada der, men kjekk til å vise et screenshot nå og da. Feeds er noe jeg simpelthen ikke tenker over…
Vi i Flightsim.no skal selvsagt se nærmere på dette, slik at vi kan gjøre vårt til at denne viktige delen av vår interesse ivaretaes på best mulig måte, samt at det arbeid som Andrew nedlegger for oss andre, verdsettes og at hans ønske om lettere tilgang imøtekommes.
Red.Anm.: Etter intervjuet ble gjort, har Andrew fått moderatorstatuspå forumet “Sceneries og Environment”, og det arbeides med å lage en god FAQ vedrørende de norske addons mm.