Entusiasten – Ernst «Ernie» Furuhatt

Ernie

© E. Furuhatt

Flightsim.no har vært i Bodø og i den forbindelse var vi så heldig å få et kaffemøte med Ernst Furuhatt. «Ernie» skulle være godt kjent i FS miljøet i Norge. Han forer oss hele tiden med meget gode bilder og mange flotte innlegg på forumsidene. Ernie er også godt kjent som tidligere pådriver av FS – miljøet i Bodø. Så la oss bli bedre kjent med denne entusiasten.

Ernst er bosatt i Bodø, nærmere bestemt Skaug, 18 km nord for byen. Han jobber med samtidsdokumentasjon for Nordlandsmuseet i Bodø.

Ernst, kan du fortelle litt om din FS-karriere;

Jeg startet med flysimulering på begynnelsen av 90 tallet, da jeg kom over en diskett med simulering av F-16 på PC.

Flyinteressert har vært der siden barndommen, og jeg fløy seilfly, motorfly og hangglider i noen år, før familie og yrkesliv begynte å ta stor plass.

Harvard

Jobben som pressefotograf brakte meg om bord i mange artige fly, her under et flystevne i baksetet på en Harvard. © E. Furuhatt

Dermed var flysimulering en glimrende måte å vedlikeholde flyinteressen i en travel hverdag.

Er du ofte på «kontoret» og tester ut nye modeller eller lager flotte innlegg til forumet?

Jeg «flyr» en halvtime eller to, seint eller tidlig når anledningen byr seg, gjerne daglig.

Som fotograf av yrke, bruker jeg mye tid foran PCen , både hjemme og på jobb, og da er det fin avveksling å ta noen flyturer mellom lange arbeidsøkter.

Spesielle flymodeller du helst benytter?

Flyr hva som helst, og har interesse for alt som flyr i virkeligheten, men bruker sjelden lang tid på grundige forberedelser til realistiske langturer med passasjerfly.

jobb

Jobb: Bruker mye fly og helikopter for fotografering fra lufta. © E. Furuhatt

For meg er det viktig at det skal være en hyggelig avveksling, så når det begynner å bli FOR realistisk, ser jeg meg om etter noe annet. Aller helst flyr jeg militære konstruksjoner fra perioden med «Kald krig» og «warbirds».

Noen favorittplasser ?

Min faste flybase er Edwards Air Base i USA, her testes alt av nye fly, men etter det foretrekker jeg å fly i Norge, som er blitt fantastisk bra etter FTXNorway, AoN og Norske GA m.m.m.

Sverige begynner også å bli fristende etter at Lennart kom med Sweden Design, og fra Danmark er det et must å bruke Henrik Nielsens AI skipstrafikk. Ellers har jeg fått hjelp av Andrew med akkurat passelig AI-flytrafikk i Norge.

oksen

Da jeg flyttet til Bodø på 70 tallet, var det denne karen som dominerte luftrommet. © E. Furuhatt

Bodø hadde tidligere et aktivt FS miljø, er dette miljøet fremdeles aktivt?

I mange år hadde vi et morsomt og aktivt miljø i Bodø, og vi møttes jevnlig i lokale FS-samlinger, hvor vi fløy mye MP og utvekslet erfaringer. Dette miljøet forsvant gradvis, men mange hang lenge med online på landsbasis i det som ble kalt «Søndagsklubben».

Der var vi 10-15 stykker som møttes online om søndagskveldene ( og etter hvert nesten hver kveld…..), og så fløy vi

litt bush og møljeflyvning i de forskjellige scenery som passet seg.

 

vc1

Lyd blir besørget gjennom et stereoanlegg med en ganske kraftig forsterker. Hovedskjermen er en Samsung 32 tommers 4K LED . I tillegg kjører jeg Plan-G for navigasjon og kart på en LG 24 tommer. Rundt hovedskjermen har jeg bygget en «kasse» som er sort innvendig, for å gi skjermen best mulig bildekvalitet. Siden jeg også bruker Track Ir5 har jeg sørget for at rommet bak meg er mørklagt uten lyspunkter eller noe som gir reflekser. © E. Furuhatt

Fremdeles kan det hende vi klarer å skrape sammen nok folk til noen turer, men de fleste har forsvunnet ut av det aktive FS-miljøet.

Du er en aktiv bidragsyter på Flightsim.no, spesielt på screenshots. Noen spesiellgrunn til dette?

Som fotograf er det naturlig at jeg liker å ta screenshots av flyturene, og mange har sikkert lagt merke til en relativt hyppig posting av små test-turer av nye flymodeller.

Synes screenshots forteller mye om modellenes kvaliteter, så dette er mitt bidrag for å vekke litt nysgjerrighet til nyheter.

Håper også det kan være med på å bidra til at forumet er aktivt, og at vi igjen kan lokke fram nye entusiaster til vår hobby.

Noen tanker om Flightsim.no

Flightsim.no er et absolutt must for å holde liv i det som er igjen av et norsk FS-miljø, og forumet en viktig arena for utveksling av erfaringer, enten man er utvikler eller forbruker.

Det finnes også interessante utenlandske fora, men «avstanden» og språk byr på for store utfordringer for de fleste.

vc2

Ikke så veldig avansert, men det funker etter mitt behov. «Stolen» er hjemmelaget og faktisk ganske komfortabel. Her har jeg skrudd fast throttle på venstre side, mens stikka er nedsenket for å passe bedre anatomisk. Throttle og stikke er av typen Saitek X-55 Rhino. På gulvet er det, foruten et virrvar av ledninger, Saitek pedaler av typen «fighter». Throttle og stikke er av typen Saitek X-55 Rhino. © E. Furuhatt

Vi i FS.no vil få takke Ernie for at han på kort varsel stilte opp og gav oss et lite innblikk i hans FS hobby. Samtidig håper vi at Bodø, med nasjonalt flymuseum og stor flyaktivitet, kan komme tilbake til «gamle høyder» når det gjelder fs miljø. Vi har en mistanke om at det ikke er siste gangen Flightsim.no kommer til Bodø for å lage reportasje om hva som rører seg der oppe.

åttring

For å illustrere at man kan ha flere hobbyer og at Ernst er en ekte nordlenning, avslutter vi med bilde av han andre store hobby… åttringen, Båten han eier sammen med gode venner. © E. Furuhatt