Mange sliter med trege nedlastingshastigheter når de skal laste ned eller oppdatere Microsoft Flight Simulator. Lista over “løsninger” er like lang som en vond sjekkliste og så langt har ingen av de fungert her i huset.
Faktisk har dette vært et problem som har eksistert siden MSFS kom ut, så det er ikke noe nytt fenomen. Du kjenner deg kanskje igjen…
Du sitter klar med joysticken du fant frem fra bunnen av en kasse, helt innerst i garasjen. Du har tørket støv av den (og pådratt deg støvallergi i prosessen), oppdatert driveren til skjermkortet og lasta ned den villedende lille installeringsfila.
“Det gikk fort”, tenkte du kanskje. Å nei du! Som Kristian Valen sier – “nei me ska ikkje ha d løye“.
Du blir møtt av en “oppdatering” på 110 GB eller mer. “Ja ja” tenker du nå. “Jeg har jo 600 Mbps fiber, så det er vel unnagjort mens jeg spiser middag”.
Tohundreogenogtredve timer senere tørker du støv av joysticken igjen. Nedlastingen er på 95%! Bare fem dager igjen! 😀
Ok, så ille er det kanskje ikke. Men at det tar lang tid å laste ned simulatoren for mange, er en underdrivelse.
Det ble også undertegnede offer for denne lørdagen, med nedlastingshastighet på under 20 Mbps. Slikt kan ødelegge helgestemninga, så jeg bestemte meg for å google litt til. Det var jo et år siden sist, og kanskje noen hadde funnet en enkel løsning på problemet.
Og det var det, takket være brukeren XTCQuinn på Microsoft Flight Simulator-forumet. Brukeren delte løsningen i megatråden (ja, problemet er stort nok til å ha sin egen megatråd) for trege nedlastinger.
Det viser seg at løsningen er såre enkel, og du finner den her. Det er verdt et forsøk, i alle fall. Hos undertegnede gikk nedlastingshastigheten fra 10 Mbps til 220. En rekke andre brukere takket også XTCQuinn for løsningen og sier den fungerte.
P.S. Kommandoen du trenger for å reaktivere autotuninglevel, slik XTCQuinn anbefaler å prøve, er “netsh int tcp set global autotuninglevel=normal”.