«I grunnen var det ikke vanskeligere å fly enn å kjøre bil, ja til og med lettere,
for så vidt som det ikke var fotgjengere, stabbestener, veibommer og veiskilt å ta hensyn til»
Tancred Ibsen etter sin første flytur på flyskolen i 1917
Høsten 2016 tok Flightsim.no turen til Bodø for å besøke Norsk Luftfartsmuseum som har fått på plass sitt «Newton Flight Academy» det første som er realisert i Norge.
For å lære mer om «Newton Flight Academy» kan man følge linken nederst i artikkelen. I denne artikkelen skal vi se nærmere på tilbudet i Bodø og simulatorene.
Akademiet i Bodø er et samarbeid mellom Norsk Luftfartsmuseum og FIRST Scandinavia som eier og drifter simulatorene og inventaret. Etableringen skjedde ved hjelp av flere sponsorer, deriblant Boeing og Sparebank 1 Nord-Norge.
«Basert på våre beregninger vil verden trenge over 1 million nye flyteknikere og piloter over de neste 20 årene – 200 000 av disse i Europa alene»
Dr. Matthew Ganz. President Boeing Germany & Northern Europe.
Med dette i bakhodet besøkte vi fasilitetene inne på området til Norsk Luftfartsmuseum. Testpilot for dette oppdraget er Maja.
I det vi ankommer er det full aktivitet der. Et titalls ungdommer er samlet i og rundt simulatorene og flyr eller venter på sin tur. Noen tester også ut skrivebordssimulatorene som står i egne rom.
Siden det er stor pågang på simulatorene, benytter vi ventetiden til å se oss om i lokalene. Interiøret i senteret er spennende og inneholder tema fra de forskjellige områder innen luftfart. Alt med tanke på gi ungdom og voksne en unik og realistisk opplevelse hvor de lærer fundamentale prinsipper og ferdigheter innen aerodynamikk, navigasjon og metrologi samt at publikum får planlegge og gjennomføre flyturer i realistiske og bevegelige flysimulatorer.
Etterhvert møter vi travle instruktører; Marcus Konradsen og Lars Petter Fure, som med stor kunnskap tilrettelegger og viser de besøkende hvilke muligheter disse simulatorene har.
Marcus og Lars har vært med fra starten og kan fortelle at de tre simulatorene har innbygd motion som man kan slå av dersom det er behov for det. Simulatorene er satt opp som Cessna 172, Mooney Bravo og Beechcraft Baron G58 alle med div modifikasjoner. Dette er vel flytyper de aller fleste av oss har vært innom på flysimulatorer.
Simulatorene er levert av spanske Virtualfly, som har spesialisert seg på å levere simulatorer med kvalitet som tilfredsstiller bruksområder som dette. Simulatorene er basert på P3D (v3.1) og videre var det installert AON (Airports of Norway), ORBX Global og FTX Norway. Som view var det satt opp 3 stk 42″ skjermer som gav et godt eksternt view.
Alle tre var satt opp med glasscockpit og de fleste cockpitfunksjoner var simulert. Pilots display er Mindstar Aviation sin G1000 opppsett. Der man har PFD (Pilot Flight Display) og MFD (Multi-Function Display).
PFD og MFD skjermene hadde god innsikt fra sidene.
Cockpitinteriør
Vel plassert i cockpit, sitter vi i gode stoler og etter justering av setene var vi klare for testturen. Vår testpilot – Maja starter opp Beechcraften på Bodø (ENBO) og taxer ned til rwy 07, samtidig som vi gjør oss kjent med yoken og pedalene.
De føles bra med passe motstand. Etter take off får vi den første følelsen av motion. Det er ikke mye simulatoren beveger seg, men dette sammen med viewet gir en meget god følelse av climb out. Vi klatrer til litt over 3000 ft og legger oss på en left downwind og får på nytt godfølelsen av motion på simmen. Vi ble imponert over at så lite motion gir så mye følelse av virkelighet.
I det Maja trekker throttelen tilbake tipper nesen ned og ved left base leg ser vi etter senter av stripen, liner up og reduserer speeden til landingsspeed, setter flaps og tar en touch & go for å ta en rundtur i Bodø- og saltenområdet. Med et så flott scenery og en simulator som oppfører seg godt, lett å fly når trimmen er korrekt satt, var dette en flott opplevelse som jeg på det sterkeste vil anbefale. Dog syntes jeg at «eye-pointet» var litt lavt i forhold til rwy og horisont, men det kan ha sammenheng med mine (u)vaner.
Etter å ha testet Cessnaen også, er jeg overbevist om at disse simulatorene vil få mye besøk fremover. At de også egner seg godt til promotering av luftfart som yrkesfag er helt sikkert. Hvis jeg skulle savne noe, var det “analogt” display på Cessna 172. Men glasscockpit er nok kommet for å bli!
Flightsim.no sin anbefaling av disse simulatorene er: Løp og fly! Dette var moro!
Simulatorene hadde nesten 2000 besøkende sommeren 2016 og Marcus rapporterer nå at besøket utoverhøsten og vinteren har vært meget godt. Man forventer en økning i 2017. I de siste måneder har senteret fokusert mye på arrangementer på kveldstid, mtp team building og lignende. Det er også foretatt vedlikeholdsservice på en av simulatorene. Nye scenery som; Aerosoft Mega Gardermoen, OrbX sin ENNK med flere, er nå lagt inn og bidrar til øket realisme. Det planlegges også en oppdatering av P3D til siste versjon, da også sammen med oppdatering av Mindstar Aviation sin G1000.
Newton konseptet i Bodø vil gi utdanning i spennende luftfartsrelaterte temaer som aerodynamikk, navigasjon, klima og meterologi. Dette fremkommer på deres hjemmeside. Det blir spennende å følge dette konseptet fremover.
Marcus opplyser at de har hatt besøk av piloter som ønsker å trene og at flyklubben i Bodø også er en hyppig bruker av simmene. Høsten 2017 skal akademiet starte med første skole for barn/unge og da tar de sikte på å avholde en flycamp i Bodø hvor også ekte fly inngår. De regner med at det blir ca 30 stk som kan delta. Målet for Newton Flight Academy er å nå frem til ca 3000 barn og unge i løpet av et år.
For de som ønsker å besøke Newton Flight Academy har de følgende åpningstider:
1000-1600 Man-Fre
1100-1700 Lør-Søn
Fra 9.januar 2017 vil Newton Flight Academy følge museets åpningstider alle dager!
Priser:
NFA TILBYR 3 PROGRAMMER:
1) Introduksjon til simulator, kort flytur (ca.15 min): kr. 250,-
2) Simulator for begynnere. (ca. 30 min): kr. 390,-
3) Simulator avansert. (ca. 30 min): kr. 390,-
Det vil komme flere programmer etter hvert.
Du kan møte opp eller forhåndsbestille din «flight» ved å sende en mail til: post@newtonflightacademy.com
Flightsim.no takker Marcus og Lars-Petter for velvillig bistand og god informasjon om Newton Flight Academy og Simulatorene. Vi vil også få takke Norsk Luftfartsmuseum for velvillig bistand.
Alle bilder: Flightsim.no (c)
http://luftfartsmuseum.no/newton-flight-academy/