Gå til innhold

Grell grafikk!


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Mimre mimre. Snakk om at en lang historie med flightsimming er lagt bak oss, og jeg føler at jeg har vært med på utviklingen siden starten. Nesten så man kan være stolt av det.  :P

 

Jeg får nesten vondt av den musikken i dag. Sååå 8 bit! Lol.  ;D

 

I 1991 var det vel enda mye likt 1988.

 

1991 igjen.

 

1993. TORNADO - Digital Integration. Den hakke jeg prøvd.

 

EF2000 husker jeg godt. 1995.

 

Min første sivile simulator. FS95. Kan ikke huske det var så elendig grafikk men...  :P Men denne fløy jeg mye i.  8)

 

Så var det FS2000. Tror det var siste FS med firkanta skyer?! Fra FS2002 kom "rundere" skyer. Også disse to da Martha og John King. Haha...  :P ;D

 

Eller denne fra 1997. Nå begynner det å komme seg noe. Bortsett fra trekanta polygonfjell. Husker de såvidt.  :P

 

2000. F/A-18E Super Hornet. Den brukte jeg masse. Arti minne.  :)

 

2017. Til dagens P3D V4.1 og fesk. X Plane 11.

https://www.youtube.com/watch?v=UsOv_ogY3IU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ser ikke på det som "uff" ,  det har jo vært en helt fantastisk reise  ;D .  Har vært med siden FS98,  men ble ikke så begeistret for den utgaven.  For min del ble det European Airwar,  og jeg ble helt hekta på luftkampene som utspilte seg i dette WW2-sceneryet.  Senere kom FS2000,  og fra da av har jeg vært hekta på at man plutselig hadde all verdens fly tilgjengelig.  Alt man hadde lest om kunne man selv fly på "gutterommet",  og realismen i denne utviklingen er både nifs og imponerende  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordypet meg fullstendig i US Navy Fighters og klarte alle training missions der, laget tilmed egne. Med EF 2000 likte jeg best å blaste norske demninger med GBU's. Samt ta knekken på Russiske SAM batterier med Shrike. Sivilt ble jeg først interessert pga FS5, lydkort og stikke på samme dag. Plutselig var klokka 0500 på morran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble noen tusen nedskutte tankere i EF2000, gitt!

 

Jeg kjøpte min første FS etter å ha prøvd det på utstilling hos Elkjøp når det var nytt. Den gang gjorde jeg ikke stort annet enn å ta av i en 747 og kjøre understellet inn og ut fra spotview. Det har ballet litt på seg de siste 15 årene...

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

;D ;D :P

Det gikk mye tid hos meg også på slutten av 90 tallet og som student.

 

Det som er litt morro er at alle disse kan man få kjøpt på steam i en pakke til 88% redusert pris for tiden. Fatter ikke at noen av disse funker på moderne hardware, men man må vel nesten tolke det dithen da?!  :)

 

http://store.steampowered.com/bundle/2487/Screaming_Eagles_Collection/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

US Navy Fighters var min første sim, og siden den gang har jeg prøvd det meste som har kommet på markedet. På mange måter syns jeg dog det er best å bare huske de gamle simene med nostalgibrillene på, de fleste har ikke tålt tidens tann.

 

Jeg elsket Jane's-spillene, og spesielt Jane's F-15 - men da jeg søkte det opp på YouTube så det ikke helt ut som slik jeg husket det :P

 

 

Og hvorfor droppet de King-paret? "Hey John, you just almost crashed into the Empire State Building!" "Hey... That'd be cool" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble noen tusen nedskutte tankere i EF2000, gitt!

 

Bare for å høre lyden av fallskjermer som åpnet seg, frustrasjon over å ikke klare å stikke proben inn, osv :D

Tror jeg fikk maks 5lbs transfered ila min karriere som EF-pilot.

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 

Jeg ble ekstremt tålmodig til meg å være den gang. Etter en måned stakk jeg proben inn i droguen som en konge, og tok all fuel, selv om den forbaska tankeren svingte. Hadde da den tid Thrustmaster TCS/WCS, som var så sensitive at jeg gjorde jobben med tommel og pekefinger :)

 

Husker og en mission med USNF som hette "Scramble", jeg kalte den bare "Skrangle". Stod da på dekk med Harrier og to MIG kom i mot. Taktikken var å ta av vertikalt og brenne av en serie raketter. Det funka :D Deretter over til vanlig flyvning, komme seg høytt, knekke to MIG-27 og et bombefly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Starta med FS3 eller 4, jeg. Dynamisk vær, klokke og AI, flymodeller som man selv kunne endre på. Cropdusting og WW1 minispill. Ganske avansert for den tiden.  :D Likte aldri FS5 med sjakkmønstrede havteksturer. ??? Heldigvis har vi bedre teksturer nå, men om 10-20 år sitter de vel og ler av både FSX og Prepar3d...  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh. Min første sim var også FS3 eller 4. Brukte mange timer på den sim. Spesielt da man kunne endre på hvordan vingerne skulle se ut. Var sjovt at lave vingerne på Learjet om så de var så store som Meigs Field. Også bagefter se, om man kunne få flyet i lufta... Nej. Den crashede lige med det samme.

 

Huske også oplevelsen af at flyve til O'Hare og se store fly komme kørende imod en. Det var en oplevelse at holde med en Cessna 152 og se de 2-3 maskiner som også var der.

 

Og de fly som fløy pattern fra Meigs Field og tilbage. De første skridt på noget AI. Men langt fra hvad AI er i dag.

 

Eller at skulle lande på Nimitz hangarskib utenfor San Francisco, eller flyve en mission hvor man skulle skyde fly ned eller bombe fuel-tanke. Det var tider!

 

Og da jeg fik et billigt joystick og kunne sætte det til computeren og flyve en rigtig tur med joystick! Det var en helt ny verden som åbnede sig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

 

Starta med FS3 eller 4, jeg. Dynamisk vær, klokke og AI, flymodeller som man selv kunne endre på. Cropdusting og WW1 minispill. Ganske avansert for den tiden.  :D Likte aldri FS5 med sjakkmønstrede havteksturer. ??? Heldigvis har vi bedre teksturer nå, men om 10-20 år sitter de vel og ler av både FSX og Prepar3d...  ::)

 

Ooohh. Ja det var firkantgrafikk det!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første MS-FS tror jeg må ha vært versjon 2 og kanskje 1. Lastet inn på en IBM-kompatibel PC med to diskettstasjoner á 320 K (usikker!). Dette kan ha vært ca. 1983/1984. Da var det ikke snakk om å laste inn O/S først. FS gikk rett inn og la seg i "innerste kjerne". Siden tror jeg at jeg har vært gjennom samtlige MS-FS fram til dagens FS-X og nå til slutte P3Dv4. Egentlig en ubegripelig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Min første MS-FS tror jeg må ha vært versjon 2 og kanskje 1. Lastet inn på en IBM-kompatibel PC med to diskettstasjoner á 320 K (usikker!). Dette kan ha vært ca. 1983/1984. Da var det ikke snakk om å laste inn O/S først. FS gikk rett inn og la seg i "innerste kjerne". Siden tror jeg at jeg har vært gjennom samtlige MS-FS fram til dagens FS-X og nå til slutte P3Dv4. Egentlig en ubegripelig utvikling.

 

320k ja. Hvem var det som sa at det aldri kom til å bli bruk for mer enn 64k minne i en PC?! Jo Bill Gates himself! Lol!  :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...