Gå til innhold

Flyr drage


Anbefalte innlegg

På tide å gjøre ting jeg ikke kan, nemlig Saab J35 Draken. (Bookmark)

 

Draken er det svenske superflyet fra den kalde krigen. Motor: Volvo RM6C som er en svenskprodusert Rolls Royce Avon 300, kjent fra English Electric Lightning. Her dog kun en av den. Ellers synes jeg, i likhet med Starfightern til tross for sin alder, at den har veldig moderne og tidløse linjer. Absolutt noe å legge i bokmerkene. (get it?)  :)

 

Til å være gratis tilgjengelig er dette en veldig god pakke. Kanskje ikke så oppdatert og fancy og flott grafikkmessig som jeg er vant til fra Sim Skunk Works F-104 og Aerosoft EE Lightning men bevares det funker. Nå er ikke jeg så godt vant med å fly på meter og km/t, det må jeg innrømme men instrumentene er store og lett å lese å gir deg gode hint på hvilken hastighet du helst bør befinne deg i bare man husker hele tiden på at det er meter og km/t og ikke knop og fot det går i, ellers kan det by på enkelte ubehagelige overraskelser.

 

Vel. Opp, opp og avsted!

 

 

CxlYXmn.jpg

 

fnEUzLU.jpg

 

peGmvkM.jpg

 

VbT8ueT.jpg

 

VsiwmdJ.jpg

 

RInJA9B.jpg

 

Kanskje på sin plass å opplyse om at kjerra ikke har flaps så du må fly inn med ganske høy nese (på flyet altså), så husk å løfte opp setet tilstrekkelig ellers blir det blindflygning og det er ikke å anbefale.

 

mvh E 8)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Chaseplane til dette men tror det er shift-return og shift-backspace som hever og senker setet i FSX/P3D

 

Du må heve det ganske mye også og ha final approach speed etablert nokså tidlig ellers blir det vanskelig å kontrollere den over terskelen da vinkelen endres mye. Starfightern er enklere sånn. Der kan man gå ganske fort inn ganske lenge.  Så skal du visstnok ikke flare den men fly den rett ned på banen for så og retarde.

 

Stilig siluett ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo bra ut. Er en å finne på Sim Skunk Work? Freeware?

 

Bookmark simulations Draken. Bare last ned på sida der. For FSX men det er bare å installere og legge alt over i Prepar3d dersom du ønsker det

 

http://www.lockonfiles.com/files/file/3222-saab-35-draken-fsx-412/

 

Manual her:

 

http://www.bookmark.se/bmfs/docs/xml/index.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal du visstnok ikke flare den men fly den rett ned på banen for så og retarde.

 

Stilig siluett ja

 

Var sånn jeg landet Starfighter ja, fikk den til første forsøket. Litt annerledes med en F-14 med sin store bæreflate og inn mot hangarskip. Der ligger man i en flare hele final approach til man treffer dekket, og det gjelder å ikke pitche for mye, men heller bruke thrust om jeg husker rett. Etter jeg begynte å fly airlinere for alvor, måtte jeg "av-lære" endel uvaner og bruke pitch mer on finals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta med et bilde av landingen også. Fløy inn på omlag 350 km/t, kanskje litt mindre. 20% igjen på tanken(e) ca. Satte den ned uten flare, trakk av og poppet chuten. Den trenger litt bane for å stoppe. Det er nok ingen kandidat for å lande på små veistubber dette her. Den klatrer derimot veldig godt. Fra stillstand til 12000m på 3 minutter med fulle tanker. Det er bra det altså.  8) Det sto foresten i manualen at du skulle holde nesen opp etter landing så lenge som mulg for det hjelper til med å få bremset ned. Interessant detalj.

 

97qFoOe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Nydelig sak denne Saab`en,  og en gjennomført bra modell.  Har hatt et par versjoner av denne helt siden FS9, FSX og til sist P3D3,  men ikke i V4.  "Bookmark" stoppet dessverre utviklingen for noen år siden,  men modellen er absolutt verdt å beholde i hangaren.  Flyr du i V3 eller 4 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det prøves og testes ser jeg!  :P

 

Men hvordan lander de flyet i virkeligheten? De hever vel ikke setet, så bruker de ikke siden av vinduet mer under landing, da jeg ser den er lavere enn rett i front?!

 

Godt spørsmål. Det gjør de sikkert. Jeg har ikke noe svar på det. Kanskje noen andre her har? Det er iallefall lett å se at den går inn med såpass høy nese at det må være vanskelig å se over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det prøves og testes ser jeg!  :P

 

Men hvordan lander de flyet i virkeligheten? De hever vel ikke setet, så bruker de ikke siden av vinduet mer under landing, da jeg ser den er lavere enn rett i front?!

Draken gikk for å være et vanskelig maskin å fly, og spesielt lande - noe som resulterte i at så mange som 119 av 651 maskiner havarerte. Draken har et lite halehjul som gjør at de landet den med så høy nese at om det ikke hadde vært for halehjulet så hadde halen skrapet i bakken. Kan forøvrig anbefale boka "Svenskt Flyg Under Kalla Kriget" til de som er interesserte i svenske fly og Flygvapnet, de norske flygerne opplevde mye under den kalde krigen, men Svenskene har minst like mange interessante historier å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig madkin det der, en av få svenske jagere jeg har sansen for :) husker tiden jeg jobbet inne på flystasjonen e Bodø og brukte snarveien ut av porten langs med rullebanen, da sto det en dansk draken og div andre fly pent parkert utenfor hangaren til Starfighter gjengen :)

 

Kan det være flymuseet sin? Her ser man også halehjulet som Fredrik snakker om.

 

SAAB-Draken1-980x475.jpg

 

http://luftfartsmuseum.no/fly/saab-rf-35-draken/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...