Gå til innhold

RNoAF Lightning F.6 - Hva om vi ikke fikk Starfightere over Marshall-hjelpen?


Anbefalte innlegg

Da kan det hende vi hadde hatt Lightning. Og da ville de nok sett omtrent sånn ut. Noen norske flagg er fint inn mot nasjonaldagen. Kanonsmell og tordenskrall også :)

 

9sYB5NR.png

 

ATDkevN.png

 

BzGk57v.png

 

Legg merke til ferry-tankene på toppen som muliggjør lengre oppdrag, noe som trengs for å dekke de store områdene i nord. Det går ikke like fort men de kan plukkes av til avskjæringsoppdrag. 

 

eyqB8dP.png

 

y9Rkh6a.png

 

CE3Lo13.png

 

j6hNVhB.png

 

EroqNVj.png

 

G3uP6Ij.png

 

Mvh Eivin Stensø, din leverandør av historieforfalskning og screenshots av tidlige supersoniske jagere  8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nais paint :)

 

Takker. Jeg synes den ble veldig fin selv. Det er en på Aerosoft-formet som heter Cameron Slater som lager mange fine repainter til Lightning. Han sa han hadde gått tom for ideer så jeg spurte ham om han kunne lage en lik Starfighterne i 1963 for å se hvilket jagerfly vi kunne hatt dersom det ikke var for Marshall-hjelpen som sponset 13 Starfightere på oss det samme året. Han sa ja og kommer også til å lage en til tosesteren T4/T5 når den har gått igjennom kvalitetskontrollen hos AS.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er inne på noe der. Er ikke den på F-16 mer likt det norske flagget tro? Rød-hvit-blå-hvit-rød istedet for rød, hvit blå.

 

F-16 har begge, men jeg vet jo ikke om det var med de første eller ikke. Så jeg valgte den som er dagens vimpel/flagg, researcet etter nyere bilder. Skal gjerne produsere noe tidlig og, bare jeg får data på bordet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere snakker vimpel *host*tail-flash*host*, så kan jeg informere litt om forskjellen på disse, i allefall av de som er brukt på F-16, opprinnelig ble de brukt for å skille hvilket fly som tilhørte hvilken skvadron, 331 hadde en tredelt flash fordelt i rødt, hvit og blått, 332s var todelt i gul og sort, 334s var todelt i rødt og hvit osv.

Dagens flash som er seksdelt og ser ut som en vimpel kalles FLO flashen, dette skyldes omorganisering hvor Forsvarets Logistikk Organisasjon står som eier av flyene og "låner" dem ut til skvadronene, dermed er det ingen egentlig fly som er bundet til en bestemt skvadron lenger.

Så på bildene over ser mann det som i F-16 tida ble kalt 331 flashen, men den er også tidligere blitt brukt mer allment ut over andre flyenheter.

Så eksempelvis, en F-16 eller en F-104 med denne flashen tilhører 331, selv om den også har vært på både Twottere og F-5er fra andre skvadroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere snakker vimpel *host*tail-flash*host*, så kan jeg informere litt om forskjellen på disse, i allefall av de som er brukt på F-16, opprinnelig ble de brukt for å skille hvilket fly som tilhørte hvilken skvadron, 331 hadde en tredelt flash fordelt i rødt, hvit og blått, 332s var todelt i gul og sort, 334s var todelt i rødt og hvit osv.

Dagens flash som er seksdelt og ser ut som en vimpel kalles FLO flashen, dette skyldes omorganisering hvor Forsvarets Logistik Organisasjon står som eier av flyene og "låner" dem ut til skvadronene, dermed er det ingen egentlig fly som er bundet til en bestemt skvadron lenger.

Så på bildene over ser mann det som i F-16 tida ble kalt 331 flashen, men den er også tidligere blitt brukt mer allment ut over andre flyenheter.

 

Takk for en særdeles konsis og grei orientering. Man lærer noe nytt HVER dag  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

OOOUH MY.......  her gikk æ glipp av 17.mai av helt andre dimensjoner enn vår lille kakefest på landet  ;D  Vannvittig fantasireportasje og råstilige bilder !!  Hadde ikke vært meg i mot om vi hadde gått for Lightning i stedet for Starfighter...... ???  Sånn er det med flysimulator,  her kan vi teste ut både framtiden og fortiden,  kjempegøy  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om fremtiden og jegerfly, regner med du er klar med kameraet når ACE17 starter over helga Ernst?

Jeg er klar! Reiser oppover på mandag ettermiddag\kveld og skal innom pressedagen på tirsdag, før det er hjem igjen på tirsdag kveld. Så om det er noen flight simmere i Bodø-området som vil ta en øl så er jeg klar :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOOUH MY.......  her gikk æ glipp av 17.mai av helt andre dimensjoner enn vår lille kakefest på landet  ;D  Vannvittig fantasireportasje og råstilige bilder !!  Hadde ikke vært meg i mot om vi hadde gått for Lightning i stedet for Starfighter...... ???  Sånn er det med flysimulator,  her kan vi teste ut både framtiden og fortiden,  kjempegøy  ;D

 

Bra den falt i smak. Jeg er jo stor Starfighter-fan selvfølgelig men litt arti å leke med tanken om hvordan ting kunne vært hadde det ikke vært for at Unlce Sam tok på seg spanderbuksene og ga oss fly. Lightning er iallefall minst like spektakulær med sitt sinte utseende og brutale kraft og ikke minst lyd. De som har hørt en Caravelle ta av har vel hørt noe liknende. Men Lightningen hadde reaheats (etterbrennere) i tillegg så den lagde vel enda mer bulder og leven. 

 

Du herlige tid  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Reiser oppover på mandag ettermiddag\kveld og skal innom pressedagen på tirsdag

 

Skal prøve å rekke pressedagen,  ellers er det egentlig få fly som skal ha base i Bodø.  Så forresten Airbus A400 ta av fra Bodø 16.mai,  så noe nytt dukker fremdeles opp :)

( Beklager avsporingen fra tema ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger på en screenshot til 40000ft over Nordlandskysten.  Tok en tur Bodø-Ørland på "Daffen" med en tur innom Kristiansund for å ta et par low pass for å brenne litt fuel, da det nok ble tanket for generøst før avgang :) Lightning F.6 har ganske bra rekkevidde selv uten ferry-tanker dersom man holder seg under mach 1, også kalt lydmuren. Kjører du med reheats derimot, bør du følge veldig nøye med på fulen ellers kan turen bli i korteste laget :) 

 

z3Py5dh.png

 

3SFgPPB.png

 

En litt artig side ved Lightning er alt de fant ut at de ville ha i etterkant. Feks refuel probe og ferry tanker. Ferry-tanekne måtte monteres på toppen av vingene for ikke å komme i veien for understellet og tankmålerne til ferry-tankene måtte de montere på siden, som vist på bildet.

 

08UFt3z.png

 

WGwDs4b.png

 

De vanlige fuel-målerne montert i front (Og radar alt,  turtall, EGT og nozzle posisjonene)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...