Gå til innhold

Kamerafly


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Canberra PR9 Photorec fra Just Flight er noe av det ypperste som er laget ( til FS ) i klassen for militære modeller.  At det også er fra perioden med "kald krig" varmer ekstra godt. Canberraen ble nylig "etterlyst" her inne,  så æ kom plutselig på at æ hadde en stående ganske langt inn i hangaren.  Hentet siste oppdatering fra JF-kontoen,  og tok meg noen fototurer over Den Engelske Kanal .  At modellen ble stående nokså urørt i hangaren,  skyldes ikke dårlig kvalitet,  men at den er ganske krevende å fly etter boka,  så det nytter ikke med hastverksflyvning.  Tok meg kraftig sammen,  gikk gjennom flight manual og prøvde langt på vei å følge riktige prosedyrer.  Belønningen var en herlig innlevelse og en tidsreise tilbake til 60-åra  8)

 

SZReEHW.jpg

 

2mwqjon.jpg

 

r2K20vt.jpg

 

tbXgxww.jpg

 

k8pVRip.jpg

 

c8OG7PR.jpg

 

NKKsIDL.jpg

 

CK53BRA.jpg

 

h6dRatL.jpg

 

DXgffac.jpg

 

irda8ih.jpg

 

oGCO7Oy.jpg

 

5rjKDdX.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Usikker.  Det står noe om at det satt en operatør i nesen,  men han er ikke med i modellen,  selv om det går an å åpne nesepartiet.    Men hvis du mener 2-seters i tandem,  så er det ikke denne modellen,  som er fotofly. Jeg var til stede da flymuseet i Bodø

mottok en Canberra for mange år siden,  og da krøp det fram en fyr fra flynesen,  men på det flyet mener jeg å huske at det var et par runde vinduer på siden.  Har noen bilder fra den gangen,  æ skal se om æ finner disse :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok over på den Amerikanske B-57en, merk fra B modellen og utover, for å finne tandemcockpit.

Mener å huske at den Britiske utgaven hadde et 3 mann stort crew, en i cockpit, en i snuten og en siste bak i skroget.

Å ja vanskelig å fly, det er den, selv i WT, hvor det meste er relativt lettfløyet.

Ikke skjeldent å lande med både skader på hale og understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter kun en kar under cockpit kuppelen på den der, legg merke til det lille firkantede vinduet rett bak cockpiten på ryggen av skroget, der sitter det en kar til. ;)

 

Absolutt en flytype der det er vanskelig å umiddelbart anslå hvor stor besetningen er  ;D

 

edit: Jeg synes foresten formen minner litt om en god gammeldags DC-3, spesielt halen. Bare mer moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Fant bildene av flyet som ble gitt til "Flymuseet" i Bodø,  og det er nesten samme flyet som modellen fra Just Flight  :)  Samme halemerke,  og samme konfigurasjon som fotofly.  Det kom også krypende en navigatør og fotograf ut av nesepartiet,  og her ser vi tydelig det lille sidevinduet han har i sitt lille krypinn.  Og ved nærmere betraktning,  så har modellen nøyaktig det samme vinduet !  Dette var jo et artig sammentreff,  så nå fikk modellen en helt annen status i min hangar.  Håper Luftfartsenteret får gjennomslag for "Kald Krig"-utvidelse,  så får vi sett nærmere på The Real Thing  ;D

 

yI0IPwe.jpg

 

1IgcA0D.jpg

 

FfPVxUM.jpg

 

d0bHmzG.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja, dette er nok et prakteksemplar fra da Britene ledet an i den teknologske utviklingen. Desverre så sverget de fleste allierte til Amerikanske fly - de fikk jo mange helt gratis, og Britene fant således ikke et marked utenfor RAF som jo ble kraftig nedbygd etter at den kalde krigen ble lagt på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel denne kampen rundt hva som skulle være europeisk standardjager der valget tilslutt falt på F-104 som var nådestøtet. Lightning var faktisk testet til å være det kjappeste flyet men pga sine begrensede rekkevidde var det avhengig av påfyll i luften, måtte ha et veldig tight managment og var begrenset til kort avskjæring, noe det riktignok var helt rått på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...